• 1
  • 2
2021-10-01, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Paragraf 2 avhandlar ju det men 3 tillägger ju att det även gäller den pistolen du avser.
Ett slutstycke eller en stomme kan inte allena avfyra projektil heller..och det är det tillståndsplikt på..förstår du?

Yeah, nu så, redigerande inlägget. Hitta något som förtydliga det för mig nämligen "ollonpistol".
"ollonpistol" som anses vara en startpistol och den kan ej skjuta heller då den har en oborrad pipa.

https://lawline.se/answers/behover-m...-mm-ammunition

Citat:
De vapnen är inte olagliga förrän du har dom i din hand utan licens/tillstånd
Yeah låter logiskt.

I vilket fall så tycker jag att det är en rätt tråkig lag ... sure den kanske underlättar för säkerhetsjobben så de inte stöter på vapen som man inte går att åtskilja från riktiga vapen men då borde ju vanliga soft air guns och dylikt försvinna likaså.

I vilket syfte har man förbjudit/licenspliktat dem?
Antar att man inte kan ha som skäl för att skaffa en sådan för att man är "samlare"?
Senast redigerad av Itibixi 2021-10-01 kl. 06:07.
Citera
2021-10-01, 08:40
Medlem
Köp ett svartkrutsvapen tillverkat före 1890, dom är licensfria så länge de inte är patronladdade, dom går utmärkt att döda med fortfarande...
Citera
2021-10-01, 16:51
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Vilken lag bryter man emot?
Det är väl liknande vapen man kan ha vid filminspelningar om jag inte minns fel?

Olagligt på vilket vis? Mot den nya fyrverkeri lagen?

Tillståndsplikt, måste sökas hos polisen.

https://lawline.se/answers/behover-m...-mm-ammunition
Citera
2021-10-01, 20:32
Medlem
Du kan få licens för en sådan om du kan bevisa att du ska ha den för att träna din hund, eller för exempelvis filminspelning. Min farsa har licens för "blank fire" pistoler. Han har en 9mm Colt Single Action "peacemaker" startpistol. Samt en modernare 9mm King Cobra revolver som kan skjuta gummikulor och signalskott xD

Så visst kan du få tillgång till en lagligt alltid, om du lägger ner jobbet.
Citera
2021-10-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Du kan få licens för en sådan om du kan bevisa att du ska ha den för att träna din hund, eller för exempelvis filminspelning. Min farsa har licens för "blank fire" pistoler. Han har en 9mm Colt Single Action "peacemaker" startpistol. Samt en modernare 9mm King Cobra revolver som kan skjuta gummikulor och signalskott xD

Antar att som samlare eller privat videoredigering osv inte kommer ingå som skäligt?
Citera
2025-09-19, 08:30
Medlem
Fil15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_

Och var köpte han den?
Citera
2025-09-20, 07:36
Medlem
distanss avatar
Hehe, snacka om bump!

Citat:
Ursprungligen postat av Fil15
Och var köpte han den?

Hos en vapenhandlare givetvis! Eller i Tyskland

Att aNoN_'s pappa (som du svarade) skulle ha en revolver som kan skjuta gummikulor på licens ställer jag mig dock frågande till..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in