• 1
  • 2
2021-09-30, 14:39
Medlem
Älskar chilli men det är ett helvete att det läcker ur ändan. Jag behöver gå på toan 4-5 gånger per dag. Är det alltid så när man äter chilli, eller kommer jag återfå min fasta avföring så småningom om jag fortsätter?
Citera
2021-09-30, 15:40
Medlem
mikaelss avatar
Chili håller magen och tarmen vältränad och fräsch, olika sorter påverkar lite olika.
Torkad chili brukar kunna väcka en på natten med bara några få sekunder tillgodo.
Habanero är grymt på väg ned, men hyfsat lätt ut.
Jalapeño tvärtom.

Men som Kjell Höglund sjunger, man vänjer sig
Citera
2021-09-30, 15:55
Medlem
klybans avatar
Vilken chili äter du och är den färsk eller inlagd på nått sätt?

Det kan även vara något annat än chili som får dig gå på toan så ofta och som du tar med i matlagningen.

Det finns en chili som fått mig att gå på toa oftare och det har varit den röda inlagda jalapeñon, tror inte den finns idag att köpa längre i Sverige.
Vilket inte gör nått då den inte var speciellt god i jämförelse mot den gröna.
Citera
2021-09-30, 16:05
Medlem
xposures avatar
Ni som älskar het chili:
Vänjer man sig vid den extrema hettan?
Är det gott, eller är det bara för att vara häftig?
Och hur är toalettbesöket efter en riktigt het rackare?? :evilgrin:
Citera
2021-09-30, 16:33
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Näfan. Man får vänja sig vid att röven känns som Hiroshima 6 augusti 1945 kl 08:15 när atombomben släpptes.

Djävla idioti egentligen, men om man vill äta starkt så får man lida lite också. Brukar käka Carolina reaper och koncentrerad habanerosås och det svider lite gott när det ska ner i avgrunden sen. Det kan jag lova.
Citera
2021-09-30, 17:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Ni som älskar het chili:
Man börjar med den hettan man klarar av, och sen ökar.
Och ja, det är gott, en del rätter blir mycket godare med en hetta som man klarar.
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Näfan. Man får vänja sig vid att röven känns som Hiroshima 6 augusti 1945 kl 08:15 när atombomben släpptes.

Djävla idioti egentligen, men om man vill äta starkt så får man lida lite också. Brukar käka Carolina reaper och koncentrerad habanerosås och det svider lite gott när det ska ner i avgrunden sen. Det kan jag lova.
Detta sker mig nästan aldrig.
Citera
2021-09-30, 17:14
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man börjar med den hettan man klarar av, och sen ökar.
Och ja, det är gott, en del rätter blir mycket godare med en hetta som man klarar.

Detta sker mig nästan aldrig.

Hur övar man upp toleransen?
Hur ofta måste man käka?
Citera
2021-09-30, 17:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hur övar man upp toleransen?
Hur ofta måste man käka?
Man över upp den genom äta stark mat man klarar av utan få det vara obehagligt.
Hur ofta är en bra fråga, men väldigt ofta om man ska gå på de extremt starka sakerna och finna de njutbara.

Personligen är jag en periodare, där jag stundtals äter det flera ggr per dag och bygger upp en rätt stor tolerans.

Sen beror ju på vad du äter för mat, äter man raggmunkar, köttbullar med brunsås, ärtsoppa eller andra rätter som man inte använder chili i.
Så kommer du ligga på ungefär samma nivå i styrka.

Dock är min filosofi att göra det så start så det fortfarande är njutbart, och äter man sällan så blir det aldrig extremt.
Citera
2021-09-30, 17:33
Medlem
xposures avatar
Citat:
Man över upp den genom äta stark mat man klarar av utan få det vara obehagligt.
Hur ofta är en bra fråga, men väldigt ofta om man ska gå på de extremt starka sakerna och finna de njutbara.

Personligen är jag en periodare, där jag stundtals äter det flera ggr per dag och bygger upp en rätt stor tolerans.

Sen beror ju på vad du äter för mat, äter man raggmunkar, köttbullar med brunsås, ärtsoppa eller andra rätter som man inte använder chili i.
Så kommer du ligga på ungefär samma nivå i styrka.

Dock är min filosofi att göra det så start så det fortfarande är njutbart, och äter man sällan så blir det aldrig extremt.

Tack för tipsen!
Älskar chili, men vill gärna bli lite tåligare så att jag orkar äta också!
Citera
2021-09-30, 21:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ni som älskar het chili:

För mig låter det som fiktion att man hela tiden vill ha färsk het chili med minimum 300-500 000 scoville. Chilin tar över i smak i många rätter och i andra rätter är den helt perfekt. Att man ska ha stark chili till allt är struntprat enligt mig. Jag tar bara lite torr cayenne, chiliflakes och några droppar tabasco med olika smak eller chilisås lätt het med olika smak.. när jag ska förstärka smaken på en rätt och gör jag en gryta av nåt slag eller köttfärsbiffar stek kyckling etc tar jag färsk stark chili .. Om du tänker dig själv att du ska göra köttbullar med gräddsås.. het stickande övermängd med chili har inget där att göra men torra chiliflakes funkar bra för det lilla goda stinget

En chili ska vara aromatisk ochså som tex jalapeno , inte bara bränna sticka

Satsa på torra diverse chilikryddor först och experimentera dig fram med tex små bitar köttfärs som du steker med bara salt som extra smaksättare

Tex dessa kryddor etc http://www.eslovik.se/docs/182/5014/...802-lowres.pdf
Citera
2021-09-30, 21:41
Medlem
Mysquos avatar
Det går bra att vänja sig. Man får öka på gradvis under en period. Ju oftare, starkare och under längre tid, desto mer klarar man av. Det går tillbaka lite om man inte äter starkt på ett tag, men det går snabbt att hämta ikapp. Sedan är det ju skillnad på att nätt och jämnt uthärda en South Carolina Reaper eller uppskatta dess sötma och fruktighet. Vänjer man sig vid stark peppar så hittar man smaker där man förut bara kände av styrkan.

Skulle man få i sig något som känns på tok för starkt, så hjälper youghurt, glass, filmjölk, ris och vitt bröd bäst. Mjölkprodukter bryter ner det oljeliknande capsaicinet Vatten sprider ut capsaicinet så att en större del av munhålan kommer i kontakt med det, med resultatet att det bränner ännu mer. Bröd och ris suger upp det.
Citera
2021-10-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Chili håller magen och tarmen vältränad och fräsch, olika sorter påverkar lite olika.
Torkad chili brukar kunna väcka en på natten med bara några få sekunder tillgodo.
Habanero är grymt på väg ned, men hyfsat lätt ut.
Jalapeño tvärtom.

Men som Kjell Höglund sjunger, man vänjer sig

Citat:
Vilken chili äter du och är den färsk eller inlagd på nått sätt?

Det kan även vara något annat än chili som får dig gå på toan så ofta och som du tar med i matlagningen.

Det finns en chili som fått mig att gå på toa oftare och det har varit den röda inlagda jalapeñon, tror inte den finns idag att köpa längre i Sverige.
Vilket inte gör nått då den inte var speciellt god i jämförelse mot den gröna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Det går bra att vänja sig. Man får öka på gradvis under en period. Ju oftare, starkare och under längre tid, desto mer klarar man av. Det går tillbaka lite om man inte äter starkt på ett tag, men det går snabbt att hämta ikapp. Sedan är det ju skillnad på att nätt och jämnt uthärda en South Carolina Reaper eller uppskatta dess sötma och fruktighet. Vänjer man sig vid stark peppar så hittar man smaker där man förut bara kände av styrkan.

Skulle man få i sig något som känns på tok för starkt, så hjälper youghurt, glass, filmjölk, ris och vitt bröd bäst. Mjölkprodukter bryter ner det oljeliknande capsaicinet Vatten sprider ut capsaicinet så att en större del av munhålan kommer i kontakt med det, med resultatet att det bränner ännu mer. Bröd och ris suger upp det.

Har ätit pepperoni eller fefferoni vad det nu heter, extra starka (inlagda). Har även ätit färska jalapenis från citygross (enda stället som har lösvikt) denna batch var dock ruggigt stark i jämförelse med hur jalapenis brukar smaka. Har ätit finhackad fryst habanero (enkelt), samt 3 olika staka såser sambal, Harissa och den starkaste de hade på citygross. Även mycket lök, både röd och gul. Mycket olivolja och vitlök. Detta skapar en ruggig cocktail i magen och rekommenderas inte om du senare ska på fest..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in