2021-10-05, 18:37
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
På vilket sätt äventyrar man anonymiteten?
Menar du att MUST har endast en anställd, i en källare? Förtydliga gärna.

Om man skriver att någon är en sosse, eller någon skriver att någon arbetar för "SD's trollfabrik" bryter man då mot samma regel?
Om någon vill hitta en användare så måste man leta bland alla miljontals svenskar i världen. Avslöjar du var han jobbar så behöver man bara leta bland några hundra eller tusen på en specifik arbetsplats. Förstår du seriöst inte hur det äventyrar anonymiteten?
2021-10-05, 18:51
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Om någon vill hitta en användare så måste man leta bland alla miljontals svenskar i världen. Avslöjar du var han jobbar så behöver man bara leta bland några hundra eller tusen på en specifik arbetsplats. Förstår du seriöst inte hur det äventyrar anonymiteten?

Hur kan jag veta att den användaren arbetar hos MUST? Och hur kan du bevisa att den informationen stämmer?
2021-10-05, 18:55
Medlem
Citat:
På vilket sätt äventyrar man anonymiteten?
Menar du att MUST har endast en anställd, i en källare? Förtydliga gärna.

Om man skriver att någon är en sosse, eller någon skriver att någon arbetar för "SD's trollfabrik" bryter man då mot samma regel?

Citat:
Hur kan jag veta att den användaren arbetar hos MUST? Och hur kan du bevisa att den informationen stämmer?

Det får man givetvis göra en bedömning från fall till fall huruvida det eventuellt når upp till brott emot regel 1.06, Användarnas Anonymitet.

Jag kan dock för egen del tycka att den typen av kommentarer ofta borde fall under regel 0.03, Trams Och Off Topic.

Det borde ju rimligtvis kunna gå att diskutera olika diskussionsämnen med andra användare här
utan att behöva fälla sådana kommentarer som ju oftast bara är helt onödiga och ytterst sällan bidrar till en diskussion.
2021-10-05, 18:57
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Det får man givetvis göra en bedömning från fall till fall huruvida det eventuellt når upp till brott emot regel 1.06, Användarnas Anonymitet.

Jag kan dock för egen del tycka att den typen av kommentarer ofta borde fall under regel 0.03, Trams Och Off Topic.

Det borde ju rimligtvis kunna gå att diskutera olika diskussionsämnen med andra användare här
utan att behöva fälla sådana kommentarer som ju ändå ytterst sällan bidrar till en diskussion.

Det var en ironisk kommentar, jag kan omöjligen veta var den användaren arbetar. Anser du att man borde förbjuda ironi på det här forumet?
2021-10-05, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Ja, tillämpningen av regeln är överdriven och autistisk. Finns inget utrymme för skämt. Jag fångade 2 användare som med någon minuts mellanrum skrev exakt samma inlägg felstavningar och allt. Citerade båda med svaret:

Fullt jävla rimlig kommentar som diskussionen sett ut i covid-avdelningarna. Jag slapp varning efter omröstning för att det var gränsfall men med den tillämpningen kan man inte ens diskutera om det pågår en påverkanskampanj på forumet eller inte.

Det är en bra och viktig regel, men man måste kunna göra skillnad på att faktiskt försöka fiska efter information och en spydig kommentar.

Det funkar ej med moderatorer som resonerar autistiskt (gjordes uppenbarligen en omröstning med flera av dem). Uppenbart att TS inte fiskade efter information. Ett visst mått av bildning krävs också för att förstå. Kan det vara en generationsfråga? Yngre moderatorer som inte förstår språkligt finlir (spånar nu).
2021-10-05, 19:01
Medlem
Citat:
Det var en ironisk kommentar, jag kan omöjligen veta var den användaren arbetar. Anser du att man borde förbjuda ironi på det här forumet?

Det kan jag kanske tycka var en lite konstig och obefogad slutsats av det jag skrev?

Det är ju självklart att användare får vara ironiska, dock kan det vara bra att tänka på att inte utforma sin ironi
på ett sätt som eventuellt riskerar att bryta emot regel 1.06, Användarnas Anonymitet.

Jag förstår fullt ut att det är en regel som ibland kan uppfattas som ganska stel och stram.

Fast Flashback är ju ett forum som har som central ide att alla användare ska vara helt anonyma här
och då behövs den regeln och ibland kanske en ganska strikt tillämpning av just den regeln.
Senast redigerad av 12-12 2021-10-05 kl. 19:13.
2021-10-05, 20:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

När det handlar om 1.06 är definitivt ironi helt förbjudet. I övrigt är det OK så länge som det hör till ämnet.
2021-10-05, 21:00
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
....
jag skriver skämtsamt till en användare "börjar det bli svettigt i **** källarlokal?".

Citat:
Jag var sarkastisk. Ungefär som när man skriver "vad tror du själv Einstein"? När någon ställer en dum fråga, eller kommer med ett helt absurt påstående.

Citat:
Det är märkligt eftersom jag har sett folk driva med andra för att var "en som jobbar på ********". Och inte har jag sett någon bli varnad för det.

Citat:

Det är skillnad på skämtsamt, sarkastisk, driva med andra och ironiskt.
Nu får du bestämma dig, i vilket syfte kommentaren skrevs har förstås betydelse för bedömning av brott mot regel 1.06. För mig framstår du mer och mer som en slingerbult, eftersom du inte konsekvent tar ansvar för vad du egentligen menade med inlägget.

En varning är oftast läropengar, så gör istället din läxa vad det gäller ordens och regelns innebörd.
2021-10-05, 21:03
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Det kan jag kanske tycka var en lite konstig och obefogad slutsats av det jag skrev?

Det är ju självklart att användare får vara ironiska, dock kan det vara bra att tänka på att inte utforma sin ironi
på ett sätt som eventuellt riskerar att bryta emot regel 1.06, Användarnas Anonymitet.

Jag förstår fullt ut att det är en regel som ibland kan uppfattas som ganska stel och stram.

Fast Flashback är ju ett forum som har som central ide att alla användare ska vara helt anonyma här
och då behövs den regeln och ibland kanske en ganska strikt tillämpning av just den regeln.

Jag förstår din poäng, låt oss dock ta ett annat exempel. När folk kallar varandra för sosse och SD:are bryter det mot 1.06?
2021-10-05, 21:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det funkar ej med moderatorer som resonerar autistiskt (gjordes uppenbarligen en omröstning med flera av dem). Uppenbart att TS inte fiskade efter information. Ett visst mått av bildning krävs också för att förstå. Kan det vara en generationsfråga? Yngre moderatorer som inte förstår språkligt finlir (spånar nu).

Det är en intressant teori/förklaring.
2021-10-05, 21:08
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Det är skillnad på skämtsamt, sarkastisk, driva med andra och ironiskt.
Nu får du bestämma dig, i vilket syfte kommentaren skrevs har förstås betydelse för bedömning av brott mot regel 1.06. För mig framstår du mer och mer som en slingerbult, eftersom du inte konsekvent tar ansvar för vad du egentligen menade med inlägget.

En varning är oftast läropengar, så gör istället din läxa vad det gäller ordens och regelns innebörd.

Vad tror du att jag menade med inlägget? Hur tolkar du det?

Att jag hackade den användarens dator och spårade den användaren till MUST källarlokal?
2021-10-05, 21:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag förstår din poäng, låt oss dock ta ett annat exempel. När folk kallar varandra för sosse och SD:are bryter det mot 1.06?

Naturligtvis inte. Ditt problem är att du inte förstår skillnaden på ditt regelbrott och det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in