Citat:
Ursprungligen postat av
Auswanderer
Vet inte om jag är tappad, om jag är det får du gärna bevisa dina påståenden att välgörenhet leder till ökad extrem fattigdom. Det verkar som sagt inte som det är det, but could be wrong...?
Att jämföra bidrag i ett I-land med välgörenhet i länder med extrem fattigdom, yeah, makes sense?? Not!
Nej.
Det är ett enkelt skolexempel detta, men;
Ulandsbistånd i form av mat till vissa länder i Afrika gör att det inte är lönt med inhemsk produktion. Det här berget av mat som skapats i Europa med skattemedel ges nästan gratis till de här länderna i Afrika och det slår ut inhemsk produktion eftersom det inte är möjligt att konkurrera på en marknad där mat nästan ges bort gratis. Så det här biståndet slår ut inhemsk produktion av mat i Afrika och de år eller gånger som man inte kunnat skänka lika mycket billig mat och skördar slått fel så uppstår svält.
Och svälten kablas ut i väst där skattebetalarna ska få dåligt samvete när det egentligen var deras skatt som betalade subsidcierna som skapade maten som man skänkte från första början.
Jag tror inte på en totalt avreglering av marknaden, men herregud såna extrema obalanser väst skapat genom att skänka mat och bistånd.
Det enda rätta vore att underlätta produktion. Då kunde Afrika resa sig och bli lite bättre iallafall.
Det här är enkel gymnasiekonomi som jag fick lära mig i skolan. Men jag är 30+ och har hört att skolan i Sverige blivit mycket mycket sämre senaste 15 åren.