2021-11-01, 20:16
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Är du tappad? De länder (som jag inte av en slump räknat upp) som fått mest bistånd per capita har fortfarande efter 100 år av bistånd extrem fattigdom. Om vi inte gett bistånd utan istället byggt verksamhet där hade det inte varit så med största sannolikhet. Om bistånd hade fungerat hade ju dessa länder varit framstående i Afrika och i världen, men det är dom inte utan är fortfarande planetens sämsta länder.

Precis samma som med fattiga kommuner i Sverige för övrigt, alltid samma I botten trots utjämningsbidrag (bistånd).
Vet inte om jag är tappad, om jag är det får du gärna bevisa dina påståenden att välgörenhet leder till ökad extrem fattigdom. Det verkar som sagt inte som det är det, but could be wrong...?

Att jämföra bidrag i ett I-land med välgörenhet i länder med extrem fattigdom, yeah, makes sense?? Not!
Citera
2021-11-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Vet inte om jag är tappad, om jag är det får du gärna bevisa dina påståenden att välgörenhet leder till ökad extrem fattigdom. Det verkar som sagt inte som det är det, but could be wrong...?

Att jämföra bidrag i ett I-land med välgörenhet i länder med extrem fattigdom, yeah, makes sense?? Not!

Verkar inte som att du läser vad jag skriver, eller så cherry pickar du eller så är du ett troll.

Spelar ingen roll för mig, ödlsar ingen mer tid på dig.
Citera
2021-11-01, 23:12
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
men du skriver ju att svenska är onda (alltså har handlat fel), så vi håller ju med varandra, wait what??
Alltså eftersom jag är uppväxt i Sverige så har ju jag sett mestadels hur svenskar agerar. Kan inte tala för hur det ser ut på andra platser, men jag vet från erfarenhet att svenskar är rätt fega på att hjälpa andra människor om en situation uppstår.

Så länge man själv har sitt på det torra tycker man att ähhh. Man tänker inte "tänk om det där var jag".

Därför mobbning är så utbrett i Sverige. Finns för många som inte vill "blanda sig i" men redan är inblandade eftersom dom sett orättvisan hända, men vägrat agera och därmed stöttar den ondas handlingar då ingen stoppar denne.
Citera
2021-11-01, 23:17
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"

Vad är alternativet? Vårat ekonomiska system är inte optimalt, men så länge vi inte har något bättre alternativ så är det moraliskt rätt och riktigt. Dessutom kan dessa rika människor ofta föra teknologin frammåt på ett sätt som i slutändan (teoretiskt åtminstone) kommer att kunna utrota (den extrema) fattigdomen.
Citera
2021-11-01, 23:26
Medlem
Citat:

Nej.

Det är ett enkelt skolexempel detta, men;

Ulandsbistånd i form av mat till vissa länder i Afrika gör att det inte är lönt med inhemsk produktion. Det här berget av mat som skapats i Europa med skattemedel ges nästan gratis till de här länderna i Afrika och det slår ut inhemsk produktion eftersom det inte är möjligt att konkurrera på en marknad där mat nästan ges bort gratis. Så det här biståndet slår ut inhemsk produktion av mat i Afrika och de år eller gånger som man inte kunnat skänka lika mycket billig mat och skördar slått fel så uppstår svält.

Och svälten kablas ut i väst där skattebetalarna ska få dåligt samvete när det egentligen var deras skatt som betalade subsidcierna som skapade maten som man skänkte från första början.

Jag tror inte på en totalt avreglering av marknaden, men herregud såna extrema obalanser väst skapat genom att skänka mat och bistånd.

Det enda rätta vore att underlätta produktion. Då kunde Afrika resa sig och bli lite bättre iallafall.

Det här är enkel gymnasiekonomi som jag fick lära mig i skolan. Men jag är 30+ och har hört att skolan i Sverige blivit mycket mycket sämre senaste 15 åren.
Citera
2021-11-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Alltså eftersom jag är uppväxt i Sverige så har ju jag sett mestadels hur svenskar agerar. Kan inte tala för hur det ser ut på andra platser, men jag vet från erfarenhet att svenskar är rätt fega på att hjälpa andra människor om en situation uppstår.

Så länge man själv har sitt på det torra tycker man att ähhh. Man tänker inte "tänk om det där var jag".

Därför mobbning är så utbrett i Sverige. Finns för många som inte vill "blanda sig i" men redan är inblandade eftersom dom sett orättvisan hända, men vägrat agera och därmed stöttar den ondas handlingar då ingen stoppar denne.
Ja, men det är inte bara i Sverige. Se runt i världen. Nästan överallt är det som du beskriver det.

Jag vill inte blanda in mig själv i något dumt eftersom det inte ger mig något.

Jag kan tänka mig att du ser vita som onda om du är från den globala södern. Det kan du tacka alla kriminella invandrare för. Det måste vara helt förfärligt att hela tiden ses som en sån när du egentligen prövar att göra det rätta.
Citera
2021-11-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"
Kanske. Det handlar om varifrån den där människans pengar kommer ifrån. Har han tjänat de själv? Absolut.

Och om den miljonen svälter på grund av avsaknad av egen agens och initiativ? Ja! Absolut! Låt de svälta så mycket de orkar!
Citera
2021-11-01, 23:36
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ja, men det är inte bara i Sverige. Se runt i världen. Nästan överallt är det som du beskriver det.

Jag vill inte blanda in mig själv i något dumt eftersom det inte ger mig något.

Jag kan tänka mig att du ser vita som onda om du är från den globala södern. Det kan du tacka alla kriminella invandrare för. Det måste vara helt förfärligt att hela tiden ses som en sån när du egentligen prövar att göra det rätta.
Är svensk sen ett par generationer iaf. Ser inte vita som onda direkt. Men svenskar som fega och hycklare som gärna ska prata om allt fint dom skulle göra om en situation uppstår, men när det kommer till kritan är besväret ej värt det.

Egoistiska är rätt ord. Man vill vara hjälten utan att behöva offra något, men det är inte så det fungerar.

Har inom svensk skola och svenskt arbetsliv sett så mycket hemskt svenskar är kapabla till i grupp. Individuellt är dom ganska fina, men vi har en väldigt märklig syn på grupptryck, gruppsykologi samt vad som är rätt.

Rätt är vad som är rätt för var och en och det sträcker sig inte till andra människor tyvärr.
Citera
2021-11-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Är svensk sen ett par generationer iaf. Ser inte vita som onda direkt. Men svenskar som fega och hycklare som gärna ska prata om allt fint dom skulle göra om en situation uppstår, men när det kommer till kritan är besväret ej värt det.

Egoistiska är rätt ord. Man vill vara hjälten utan att behöva offra något, men det är inte så det fungerar.

Har inom svensk skola och svenskt arbetsliv sett så mycket hemskt svenskar är kapabla till i grupp. Individuellt är dom ganska fina, men vi har en väldigt märklig syn på grupptryck, gruppsykologi samt vad som är rätt.

Rätt är vad som är rätt för var och en och det sträcker sig inte till andra människor tyvärr.
Jag är helt enig med dig även om jag misstänker att dina erfarenheter är anekdotiska.

Men svenskhet är väldigt ängsligt och rädd för att inte få tillhöra gruppen; eller konsensus.

Det är de långa karga vintrarna genom årtusenden som gjort det med oss och det har hjälpt oss överleva, men idag är det piss.

Om man som svensk kan genomskåda den där ängsligheten och stå upp för vad som är rätt och riktigt samtidigt som man arbetar för att bli den bästa människa som man kan vara.

Ja då blir man en riktigt bra människa, då har man fått bort det onda i svenskheten.
Citera
2021-11-02, 07:09
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nej.

Det är ett enkelt skolexempel detta, men;

Ulandsbistånd i form av mat till vissa länder i Afrika gör att det inte är lönt med inhemsk produktion. Det här berget av mat som skapats i Europa med skattemedel ges nästan gratis till de här länderna i Afrika och det slår ut inhemsk produktion eftersom det inte är möjligt att konkurrera på en marknad där mat nästan ges bort gratis. Så det här biståndet slår ut inhemsk produktion av mat i Afrika och de år eller gånger som man inte kunnat skänka lika mycket billig mat och skördar slått fel så uppstår svält.

Och svälten kablas ut i väst där skattebetalarna ska få dåligt samvete när det egentligen var deras skatt som betalade subsidcierna som skapade maten som man skänkte från första början.

Jag tror inte på en totalt avreglering av marknaden, men herregud såna extrema obalanser väst skapat genom att skänka mat och bistånd.

Det enda rätta vore att underlätta produktion. Då kunde Afrika resa sig och bli lite bättre iallafall.

Det här är enkel gymnasiekonomi som jag fick lära mig i skolan. Men jag är 30+ och har hört att skolan i Sverige blivit mycket mycket sämre senaste 15 åren.
Okej, förstår, that makes sense. Men frågan är om det är applicerbart på all typ av välgörenhet? Jag tänker när det kommer till rent vatten, mediciner och liknande. Om Afrika på lång sikt tar skada av västvärldens välgörenhet kan jag förstå ur ett konsekventialistiskt perspektiv att man ställer sig kritisk till det. Är dock fortfarande inte helt övertygad om att vi bara ska överge all form av välgörenhet och bistånd om det skulle leda till en tillfällig befolkningskris i form av svält och liknande.Hm, svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in