2021-09-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Jag är 100% Skandinav och har i princip aldrig fysiska pengar sedan ca 10 år.
Aldrig någonsin haft problem med det.
De gånger jag har fysiska pengar eller pantkvitton skänker jag det till exempelvis tiggare.

Ja du är fredsskadad med andra ord.

Tyskarna skulle slänga swish åt helvete.

De vet vad en kontrollstat innebär och vill inte tillbaks till stasi,gestapo.

ute i europa görs 8 av 10 köp med riktiga pengar.

Även bilköp av nya bilar på bilhallar görs ofta med riktiga pengar.
Citera
2021-09-28, 20:44
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ja du är fredsskadad med andra ord.

Tyskarna skulle slänga swish åt helvete.

De vet vad en kontrollstat innebär och vill inte tillbaks till stasi,gestapo.

ute i europa görs 8 av 10 köp med riktiga pengar.

Även bilköp av nya bilar på bilhallar görs ofta med riktiga pengar.
Alltså hallå hallå knack knack knack är det någon hemma?
När skrev du det här vilken tidsålder refererar du till?
Sist jag var i Spanien och England hade vi nästan inga fysiska pengar alls.
Tyskland stannar man inte i överhuvudtaget, varför då.
Citera
2021-09-28, 20:48
Medlem
Citat:
Förklara vad det är som är dyrt med det.

Alright.

Varje gång du gör ett kort eller swishköp så tar amerikanerna (visa,mastercard,amex osv) ut kortköpsavgift på vartenda köp du gör.

en del går direkt ut ur landet på vartenda köp och en del går direkt till banken som tar ut pengarna ur ekonomin och de pengarna slutar konsumeras och skapa jobb åt vanligt folk.

Plus alla som får jobb pga kontanter i samhället som blir arbetslösa.
väktare,säkerhetspersonal,myntbruk,sedeltryckerier ,råvaror,transportbolag,specialbilar,tjänstebilar, förbrukningsmaterial,myntautomater,sedelläsare,ban komattillverkare,stål,bankkontorspersonal och sen alla restauranger och andra butiker som får jobb pga av dessa anställdas konsumtion.

Allt detta går förlorat pga kortköp och swish som bara behöver extremt få anställda för hela landet.

Det blir arbetslösa som ska betalas med högre skatter och mindre konsumtion=mindre intäkter.

Redan det är jävligt dyrt och vanligt folk får lida.

plussa sen på kort och swishavgifterna så kanske du förstår hur dyrt det blir.
Citera
2021-09-28, 20:50
Medlem
Citat:
Alltså hallå hallå knack knack knack är det någon hemma?
När skrev du det här vilken tidsålder refererar du till?
Sist jag var i Spanien och England hade vi nästan inga fysiska pengar alls.
Tyskland stannar man inte i överhuvudtaget, varför då.

var i england förra året. folk använder kontanter som vanligt inga konstigheter även om bankerna försöker lura folk att använda mer kort pga corona bla bla.

i spanien finns det väldigt många ställen som inte tar kort alls utan du får snällt springa till bankomaten.

Tyskland är väldigt populärt att stanna till och handla i och turista i och där är det definitivt kontanter som gäller.
Senast redigerad av Blatteman 2021-09-28 kl. 20:52.
Citera
2021-09-28, 20:52
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Alright.

Varje gång du gör ett kort eller swishköp så tar amerikanerna (visa,mastercard,amex osv) ut kortköpsavgift på vartenda köp du gör.

en del går direkt ut ur landet på vartenda köp och en del går direkt till banken som tar ut pengarna ur ekonomin och de pengarna slutar konsumeras och skapa jobb åt vanligt folk.

Plus alla som får jobb pga kontanter i samhället som blir arbetslösa.
väktare,säkerhetspersonal,myntbruk,sedeltryckerier ,råvaror,transportbolag,specialbilar,tjänstebilar, förbrukningsmaterial,myntautomater,sedelläsare,ban komattillverkare,stål,bankkontorspersonal och sen alla restauranger och andra butiker som får jobb pga av dessa anställdas konsumtion.

Allt detta går förlorat pga kortköp och swish som bara behöver extremt få anställda för hela landet.

Det blir arbetslösa som ska betalas med högre skatter och mindre konsumtion=mindre intäkter.

Redan det är jävligt dyrt och vanligt folk får lida.

plussa sen på kort och swishavgifterna så kanske du förstår hur dyrt det blir.
,

Dina påståenden är ren gallimatias.
Du saknar fullständigt evidens och empiriska studier där detta kan beläggas punkt slut.
Citera
2021-09-28, 20:54
Medlem
Citat:
,

Du saknar fullständigt evidens och empiriska studier där detta kan beläggas punkt slut.

Jag tror att du förstod men spelar dum.

Jaja strunta i dina grannar du.
Jag bryr mig om att mina medmänniskor har jobb.
Citera
2021-09-28, 20:54
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
var i england förra året. folk använder kontanter som vanligt inga konstigheter.

i spanien finns det väldigt många ställen som inte tar kort alls utan du får snällt springa till bankomaten.

Tyskland är väldigt populärt att stanna till och handla i och turista i och där är det definitivt kontanter som gäller.

Kör som jag skrev rakt igenom Tyskland i princip utan att stanna.
Spanien har inga problem med kort.
England har inga problem med kort.
Möjligen där ni befinner er.
Jag är inte på något pankis resort som ni verkar befinna er på.
Snart är sedlar och mynt borta samtidigt som dåren Björn dör.
Citera
2021-09-28, 20:58
Medlem
Citat:
,

Swish skickas faktiskt på sätt och vis via riksbanken, man har avsatt X antal miljarder i en pott där
det görs en direktöverföring från konto A till konto B när man skickar en swishbetalning.
Sedan regleras det hela när man kör transaktionerna via det normala clearing systemet senare.

Har man väldig otur kan det vara så många swishtransaktioner samma dygn så att man har tömt potten, det lär ha hänt någon enstaka gång i början, numera har man nog ökat potten en del.
Citera
2021-09-28, 20:59
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jag tror att du förstod men spelar dum.

Jaja strunta i dina grannar du.
Jag bryr mig om att mina medmänniskor har jobb.
Umgås aldrig med grannarna svar ja.
Pengar form av sedlar och mynt har absolut inget med jobb att göra.
En gång i tiden var det snäckskal förr var det koppar silver och guld idag är det
digitala pengar men pengar är det i alla fall.
Små barn fattar inte heller vad pengar är, har barn-barn som är fem år de har svårt att förstå
begrepp som pengar men snart om ett eller två år så fattar de.
Brukar swisha till deras mor som sedan ger dom slantarna i form av saker de önskar och som de själva
bestämt eller så gör jag det med dom med mig på så sätt börjar de lära sig hur mycket hundra kronor är som ett exempel.
Citera
2021-09-28, 21:00
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Swish skickas faktiskt på sätt och vis via riksbanken, man har avsatt X antal miljarder i en pott där
det görs en direktöverföring från konto A till konto B när man skickar en swishbetalning.
Sedan regleras det hela när man kör transaktionerna via det normala clearing systemet senare.

Har man väldig otur kan det vara så många swishtransaktioner samma dygn så att man har tömt potten, det lär ha hänt någon enstaka gång i början, numera har man nog ökat potten en del.

Och, vad bevisas med detta inlägg.
Lappri enligt mig.
Citera
2021-09-28, 21:37
Medlem
Citat:
Umgås aldrig med grannarna svar ja.
Pengar form av sedlar och mynt har absolut inget med jobb att göra.
En gång i tiden var det snäckskal förr var det koppar silver och guld idag är det
digitala pengar men pengar är det i alla fall.
Små barn fattar inte heller vad pengar är, har barn-barn som är fem år de har svårt att förstå
begrepp som pengar men snart om ett eller två år så fattar de.
Brukar swisha till deras mor som sedan ger dom slantarna i form av saker de önskar och som de själva
bestämt eller så gör jag det med dom med mig på så sätt börjar de lära sig hur mycket hundra kronor är som ett exempel.

Ja det är såna stackars hjärntvättade barn som senare hamnar i lyxfällan.

De kommer aldrig förstå pengars värde om du inte ger dom riktiga pengar.

du gör dom en riktig björntjänst genom att använda swish och kort.

En del lättlurade blattar och fredsskadade svenskar använder swish och kort.

Inte konstigt att tyskar kallar svenskar för de dumma svenskarna.
Citera
2021-09-28, 21:53
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ja det är såna stackars hjärntvättade barn som senare hamnar i lyxfällan.

De kommer aldrig förstå pengars värde om du inte ger dom riktiga pengar.

du gör dom en riktig björntjänst genom att använda swish och kort.

En del lättlurade blattar och fredsskadade svenskar använder swish och kort.

Inte konstigt att tyskar kallar svenskar för de dumma svenskarna.

Du verkar vara rädd för det moderna en nostalgiker.
Vilket är en barnslig längtan tillbaka till det förflutna.
Det är nya tider nu där vi är digitala så till mån att vi har pengar bara i en annan form.

Precis som att vi kör bil bara med en annan motor elektrisk eller vätgas men utsidan
ser ut som en bil.
Du verkar ha svårt för att visualisera dina pengar i form av siffror på en skärm.
Tar du månne alltid kvitto med i affären , finns ju digitalt nu så du alltid kan ta fram det.
Var ju kass ett tag när man struntade i det eller la bort kvitton nu finns de alltid kvar.
Bara att ex kontakta Jula eller Clas Olsson de har kopian så man får sin garanti och det
är helt digitalt. Man visar bara upp kvittot i mobilen i affären och vips en ny dammsugare.
Hallå vakna det är 2021 Sverige är ett av världens modernaste länder.
Man har elektroniskt lås.
Jag rör bildörren och den öppnas slår på min gps den frågar mig och jag talar in
min destination. Plötsligt får jag ett sms och då frågar mig den om den ska läsa upp det svarar ja
och får höra textmeddelandet får sedan en fråga om jag vill svara ja och får då tala in sms som sedan skickas som vanlig text till mottagaren helt digitalt.
Fattar du vad ett digitalt samhälle kan göra för dig.
Dont ask what your country can do fore you, ask yorself what you can do fore your country boy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in