Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-28, 12:53
Medlem
Det är smidigt att betala via mobil ju
Citera
2021-09-28, 13:01
Medlem
ayymirants avatar
Borde egentligen finnas kort man kan ladda med vissa summor anonymt, sedan bara kan hålla över magnetläsare för att betala. Detta skulle locka de som är intresserade av integritet och de som avskyr kontanter. (Typ som busskort/SJ-kort).

Denna tjänst skulle bli ganska populär. Idén är gratis för den som känner sig manad.
Citera
2021-09-28, 13:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayymirant
Borde egentligen finnas kort man kan ladda med vissa summor anonymt, sedan bara kan hålla över magnetläsare för att betala. Detta skulle locka de som är intresserade av integritet och de som avskyr kontanter. (Typ som busskort/SJ-kort).

Denna tjänst skulle bli ganska populär. Idén är gratis för den som känner sig manad.

Nordbanken försökte med detta för 25-30 år sedan, det floppade.
Citera
2021-09-28, 13:07
Medlem
ayymirants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nordbanken försökte med detta för 25-30 år sedan, det floppade.

Jo, men tekniken har förbättrats sedan dess. Att kunna ladda korten via internet vore en ganska stor förbättring. Köra genom tumbler och kryptering. Kanske även genom krypto om man är på det humöret. Skulle det göras idag så har jag svårt att se att det skulle floppa. Men det finns ju en hel del frågetecken.
Citera
Bannlyst
.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klarhimmel
Det är smidigt att betala via mobil ju
Varför kan du inte lägga in kortet i telefonen som alla normala människor?
Citera
2021-09-28, 13:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Varför kan du inte lägga in kortet i telefonen som alla normala människor?

Eller i klockan.
Citera
2021-09-28, 13:12
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayymirant

Det finns väl redan i form av presentkort?
Citera
2021-09-28, 13:18
Medlem
ayymirants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Det finns väl redan i form av presentkort?

Jo, men är inte mycket till anonymitet, sedan är det krångligt. Sedan saknas funktionen att vara universellt och kunna sökas med magnetläsare.

Söker något som kan vara anonymt, användas överallt, med magnetläsare.

Men är ett helvete att få igenom, men vore intressant för många. Problemet vore väl att man var tvungen att starta egen "payment processor" då de som existerar inte kommer vilja ta i det med tång pga den stora risken för penningtvätt mm.
Citera
2021-09-28, 13:21
Medlem
fjollciggs avatar
Min lokala ICA-butik tar swish sen minst ett år tillbaka. Alla kiosker också. Bor i Stockholm.
Citera
2021-09-28, 13:22
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Eller i klockan.

Eller ett chip i valfritt finger. Nu var det dock inte det Ts frågade om. Inte heller anonymitet.
Citera
2021-09-28, 13:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Min lokala ICA-butik tar swish sen minst ett år tillbaka. Alla kiosker också. Bor i Stockholm.

Vi fjollor är bortskämda…. Minns när jag tappade min plånbok i Norrland. Jäklar vilka problem det blev. Svaret man fick överallt var typ: Swisch???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in