• 1
  • 2
2021-09-28, 10:49
Medlem
Hur tinar man kycklingklubbor på bästa sätt om man tar upp dem från frysen samma dag?

Jag tänker att en kombination med upptining i kylskåp under dagen och vattenbad 1h innan tillagning?
Citera
2021-09-28, 10:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle005
Hur tinar man kycklingklubbor på bästa sätt om man tar upp dem från frysen samma dag?

Jag tänker att en kombination med upptining i kylskåp under dagen och vattenbad 1h innan tillagning?

Rumstemp några timmar duger bra. Annars är det bäst att tina i kylen, men då lägger man kycklingen där kvällen före. Undvik vatten, försämrar kvaliteten.
Citera
2021-09-28, 10:53
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Plocka fram dom 30minuter innan tillagning så lär de vara tillräckligt tinade. Svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2021-09-28, 10:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Tina i micro!
Citera
2021-09-28, 11:01
Medlem
massuppfittarens avatar
I ugnen en liten stund precis innan tillagning
Citera
2021-09-28, 11:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Rinnande kallt vatten.
Citera
2021-09-28, 11:19
Moderator
Maviels avatar
Dagen innan i kyl, samma dag rumstemperatur. En hel kyckling tinar i rumstemperatur på ca 8 timmar så klubbor går ju snabbare.
Citera
2021-09-28, 11:21
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Det beror på hur många timmar det är till tillagningen. Ska du laga på kvällen kan du ta fram ur frysen på morgonen och låta ligga i rumstemperatur över dagen. Har du brådis så lägg i plastpåse och tina i kallt vatten, eller tina i micron om du är verkligt stressad.
Citera
2021-09-28, 12:42
Medlem
Ok, tack för dem urusla tipsen. Jag skulle inte ha tinat i rumstemperatur
Citera
2021-09-28, 13:05
Medlem
Jag skiter i tining och kör kycklingklubbor/ben direkt från frysen in i ugnen. Blir krispigt och saftigt fortfarande.
Citera
2021-09-28, 14:12
Medlem
Citat:

Som erfaren husmor kan jag tipsa om att bästa sätta att tina kött är att lägga det i en bunke med kallt vatten. För att inga missförstånd ska uppstå. Köttet ska ligga i en väl försluten plastpåse.
Citera
2021-09-28, 14:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Som erfaren husmor kan jag tipsa om att bästa sätta att tina kött är att lägga det i en bunke med kallt vatten. För att inga missförstånd ska uppstå. Köttet ska ligga i en väl försluten plastpåse.
1. Tänkte att jag redan tipsat om det.
2. Framgår väl precis överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här