2021-10-09, 18:14
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Försöker sitta lugnt i min båt men min asien fond kan få mina ögon att tåras lite. I en annan tråd fick jag tips om en småbolagsfond och det ska jag titta närmare på. Funderar på om det är värt att skaffa aktier i Fort Nox?

Jag varnade dig: (FB) Fundera på att börja fondspara?

Du valde att inte lyssna.
Citera
2021-10-09, 18:28
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Det gjorde jag och slängde in in så mycket som jag hade planerat att göra.
Citera
2021-10-10, 14:52
Medlem
Citat:

Varför skall man lyssna på en Noob?
Citera
2021-10-10, 15:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
När folk inser att Kina löser sin besvär med bostadsspekulation, då löser det sig.

Det går fortfarande bra för företagen och aktierna får rimligare värderingar varje dag.
Jag tror defensiva utdelningsaktier blir 4e kvartalets vinnare.
Någon särskild anledning till att du inte skrev "När folk inser att Kina INTE löser sina besvär"?
Citera
2021-10-10, 15:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Lite subjektivt är det ju vad som räknas som ”extremt osannolikt” eller inte, alla kanske är ungefär överens/medvetna om hur stor risken är räknat i % men använder olika termer som gör att andra tror att man kommit fram till helt andra siffror.

Japan fallet t.ex, är ju alltså ett land och en tidpunkt över vadå, 100länder och 150år? Om man kollar rent statistiskt kanske risken är i storleksordning 0.1-1% det man själv investerar i under de kommande 25åren. Jag hade kallat den risken extremt liten, risken att jag som ung och frisk dör under samma period är ju större.
Hur sannolikt är det att en person som 1990 gick in på Japan-börsen sedan fick vänta 31 år till 2021 innan han ens fick tillbaka sina pengar? Exakt så blev det hur som helst.
Citera
2021-10-10, 15:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Har ingen större kunskap,men jag tycker att det är köpläge nu, har jag fel?har köpt för några tusen den sista tiden,och det är ju inge som jag gråter över om en del av det är bortkastade pengar,tänker mej ett innehav av det under ca 5år,kanske längre.
Köpläge på Stockholmsbörsen? När den har gått upp 20% sedan januari, en av de största uppgångarna de 10 senaste åren.

Det är inte så att fonder som gått upp extra mycket är extra köpvärda. Man kan inte se bakåt för att förutspå framtiden. Tvärtom är många fonder cykliska så när en går bra går en annan dåligt, och sedan tvärtom.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-10 kl. 15:49.
Citera
2021-10-10, 15:56
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Varför skall man lyssna på en Noob?

Nooben hade rätt.
Citera
2021-10-10, 16:00
Medlem
fettchills avatar
Att börsen korrigeras efter en uppgång på över 30% sedan årskiftet är inget att oroa sig för.

Det mesta talar för att tillgången på kapital kommer vara fortsatt god i kombination med låga finansieringskostnader. Men visst är det värt att hålla ett öga på hur inflationen utvecklar sig.
Citera
2021-10-10, 16:10
Medlem
Citat:
Nooben hade rätt.

Det var inte svar på frågan.
Citera
2021-10-10, 20:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Lite subjektivt är det ju vad som räknas som ”extremt osannolikt” eller inte, alla kanske är ungefär överens/medvetna om hur stor risken är räknat i % men använder olika termer som gör att andra tror att man kommit fram till helt andra siffror.

Japan fallet t.ex, är ju alltså ett land och en tidpunkt över vadå, 100länder och 150år? Om man kollar rent statistiskt kanske risken är i storleksordning 0.1-1% det man själv investerar i under de kommande 25åren. Jag hade kallat den risken extremt liten, risken att jag som ung och frisk dör under samma period är ju större.

Självklart. Men det rör sig ju inte bara om Japan även om det fallet är det mest extrema. Sverige är ju ett ovanligt land på det sättet att det är ett i-land vars börs har stigit ordentligt de senaste två decennierna. Tittar du på länder som Japan, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien så har dessa haft smått negativa eller smått positiva förändringar de senaste 20-25 åren, inga 7-8% per år på långa vägar.

Anledningen till att MSCI World index gått upp i samma takt som OMX är ju att USA har gjort samma resa, vilket lätt ger ett intryck av att alla börser alltid går upp. Men tittar du på EuroStoxx 50 som är de största indexet i Europa ser du att den svenska utvecklingen är rejält mycket bättre än den typiska utvecklingen i resten av Europa.

Så tittar man enbart på den svenska och amerikanska börsen (vilket jag antar att de flesta svenskar gör) är det lätt att man blir fartblind. Men det är väldigt många människor i västvärlden som har fått se i stort sätt stillastående börskurser under halva sitt vuxenliv.
Citera
2021-10-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Självklart. Men det rör sig ju inte bara om Japan även om det fallet är det mest extrema. Sverige är ju ett ovanligt land på det sättet att det är ett i-land vars börs har stigit ordentligt de senaste två decennierna. Tittar du på länder som Japan, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien så har dessa haft smått negativa eller smått positiva förändringar de senaste 20-25 åren, inga 7-8% per år på långa vägar.

Anledningen till att MSCI World index gått upp i samma takt som OMX är ju att USA har gjort samma resa, vilket lätt ger ett intryck av att alla börser alltid går upp. Men tittar du på EuroStoxx 50 som är de största indexet i Europa ser du att den svenska utvecklingen är rejält mycket bättre än den typiska utvecklingen i resten av Europa.

Så tittar man enbart på den svenska och amerikanska börsen (vilket jag antar att de flesta svenskar gör) är det lätt att man blir fartblind. Men det är väldigt många människor i västvärlden som har fått se i stort sätt stillastående börskurser under halva sitt vuxenliv.

Och hur många globala bolag har Frankrike, Spanien, Italien och Storbritannien skapat de senaste 20 åren? Har deras andelar av världsmarknaden ökat eller minskat de senaste 20 åren?

Varför tittar du aldrig på fundamenta?
Citera
2021-10-10, 23:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hur sannolikt är det att en person som 1990 gick in på Japan-börsen sedan fick vänta 31 år till 2021 innan han ens fick tillbaka sina pengar? Exakt så blev det hur som helst.
Jo, att satsa alla sina pengar på ett kort vid fel tillfälle kan vara plågsamt.

Den som köpte på toppen innan börs kraschen 1929 i New York 1929 fick vänta 25 år på att få tillbaka samma aktievärde, men fick så klart utdelning på sina aktier under tiden de väntade.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929

Nej, satsa aldrig allt på en aktie, en fond, en börs eller en marknad. Sprid riskerna, även i tiden.

Stockholmsbörsen kan vända upp igen nästa vecka eller någon gång inom 3 år (=156 veckor).
Satsa inte alla pengar på att börsen vänder nästa vecka, utan sprid ut investeringarna i tid under de närmaste 150 veckorna med små, små investeringar över tid.

Den som undviker köpa på topparna handlar till bättre pris, men satsa inte alla pengar på att börsen vänder ett visst datum/vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in