2021-09-30, 12:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Evergrande har ökat risken i Kina rejält, USAs statslåneskuld är ett spöke igen.

Så har vi tillgångsbrister de priserna stiger... brist på halvledare, dyra transporter, råvaror...

Börsen brukar vända ned ca 6 månader före man ser det i siffror i makroekonomin. Nu ser börsen kanske slutet på denna högkonjunktur? Det blir inte bättre än så här kanske?

Inflationen har stigit (kanske tillfälligt) och räntorna har gått upp.
Med högre räntor blir det tufft för högt belånade företag.
Investerarna vågar inte ta risk utan säljer och kurserna sjunker.

Med högre räntor kan vissa investerare föredra att sälja aktier och köpa obligationer, men inte småspararna som kan köpa räntefonder som sjunker i värde när räntan stiger.

Brist på råvaror (som halvledare, bensin etc) är en vanlig trigger för att starta lågkonjunktur. Men när marknaden omstruktureras (bygger nya halvledarfabriker etc) då kommer konjunkturen få fart.

Den som läst Peter Magnussons artiklar i Aktiesparare vet att han redan i början av året varnat för inflation och för att börserna är högt värderade.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-30 kl. 13:07.
Citera
2021-09-30, 13:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Sålde av ca 70% av min portfölj i måndags. Allt i utländska företag. Hitills rätt men man vet aldrig...
Annars vad jag märkt är det mest Avanzianer med mindre antal aktier som " paniksäljer" billigt och på detta sätt drar ner aktiekursen.

hahah

Jag började sälja av i början av september och från 24 sept ligger jag kontant eller i räntefonder.
Säkrat hem över 700.000 kr i år på mina 3.7M placerade.

Har kvar Volvo 2300 st för jag tycker om utdelningen och haft posten sedan 2016 då den låg runt
80 kr/st
Citera
2021-09-30, 13:26
Medlem
Jag sitter kvar eller flyttat det mesta till Crypto
Citera
2021-09-30, 15:00
Medlem
'Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful'
// Warren Buffett

Har fungerat väl de 50åren jag befunnit mig på börsen. Varje gång... Så varför inte nu?

Nervösa småsparare är de stora förlorarna varje! Det går inte att tajma marknaden, därför är det alltid mest lönsamt att ligga lång och öka innehavet vid dippar.
Citera
2021-09-30, 15:35
Avslutad
Ser att inflationen i Tyskland steg för 3e månaden i rad, september 4.1%. Intressant läge. Kanske kyls ekonomin av naturligt utan räntehöjningar, eftersom energipriser har en stor del i inflationen.
Citera
2021-09-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Är väll nu man skall in...
Tar små positioner och bygger upp portföljen..

Uranium tror jag på framöver...

Ja efter en massiv korrigering på 3-4% är det såklart köpläge.
Citera
2021-09-30, 18:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Om ditt påstående var sant skulle du förmodligen vara en av de rikaste i världen nu även om du började med en modest summa pengar att investera för.

-If I was so lucky.. Hade varit fett nice!
Jag får väl nöja mig att bara vara ekonomiskt oberoende. Inte så illa pinkat för en vanlig "medelsvensson!".

Vad jag menar är ett slags "pepp-talk" till dig: Går faktiskt att bli ekonomiskt oberoende genom hårt arbete och genomtänkta investeringar. "Rikast i världen" är inte målsättningen, absolut inte!
Men den lite mer "lagom svenska" att kunna klara sig själv, och förhoppningsvis bli ekonomiskt oberoende, som det heter så populärt.

-Tar dock ett halvt liv, så ju förr man börjar med tankegången, desto bättre! Lycka till!
Citera
2021-09-30, 18:45
Medlem
lyktstolpes avatar
Håller, samlar på mig torrt krut.
Citera
2021-09-30, 19:29
Medlem
Haddock93s avatar
Reverse Repo 1,605 triljoner idag, upp från 1,4 igår. En ökning på alltså 200 miljarder USD på ett dygn.

Något kommer gå sönder.
Citera
2021-09-30, 20:13
Medlem
https://fred.stlouisfed.org/series/RRPONTSYD

Den där kurvan ser inte frisk ut.. kan någon smart härinne förklara vad det innebär?
Citera
2021-09-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har lyckats pricka in kursutvecklingen i 40 år snart nu. Går efter inköpschefsindex till stor del.

Utveckla gärna hur du går tillväga?
Citera
2021-09-30, 21:48
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle321
Utveckla gärna hur du går tillväga?
Spåkulan. Som alla andra börsprofeter här på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in