2021-10-07, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Och nu är det bara 20%(
"bara 20%" slutar året på det så är det ju über bra...
Citera
2021-10-07, 20:03
Medlem
CptKirks avatar
Swedbank robur Ryssland dominera den här veckan över 3% idag, fina pengar
Citera
2021-10-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Jo precis så är det!
Jag följer börsen dagligen och antalet Avanzianer med mindre poster som säljer billigt har ökat markant.
Speciellt på Spotlight stock market.

Spotlight är en extremt oseriös listning. Det finns en anledning till att ingen människa med basal aktiekunskap handlar med spotlight listade bolag.
Citera
2021-10-07, 23:30
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Swedbank robur Ryssland dominera den här veckan över 3% idag, fina pengar

Ja vad hände där? 👍
Citera
2021-10-08, 14:32
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Spotlight är en extremt oseriös listning. Det finns en anledning till att ingen människa med basal aktiekunskap handlar med spotlight listade bolag.
vilka bolag är det då?
Citera
2021-10-09, 01:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tja, jag rekommenderar alla att titta på en graf över Nikkei ifall man tror att det är omöjligt att börsen inte kommer stiga för evigt. Nikkei levererade i snitt 16.5% per år i tjugo år fram till 1990. Efter det föll den stadigt i 25 år (i genomsnitt -6.4% per år). Trots de senaste årens börsökningar är vi fortfarande 30% lägre än vad vi var för 30 år sedan. Så att det skulle vara extremt osannolikt med fallande börser över en längre tid håller jag inte med om.

Men med det sagt så sitter även jag still i båten men man bör vara medveten om att det inte är någon naturlag som säger att börsen måste gå upp över tid.

Kloka ord, och det är oerhört mkt mer luft i OMX okt 21 än vad det var i Nikkei -90... ...är man inte helt bakom flötet säljer man nu.
Citera
2021-10-09, 01:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
När folk inser att Kina löser sin besvär med bostadsspekulation, då löser det sig.

Det går fortfarande bra för företagen och aktierna får rimligare värderingar varje dag.
Jag tror defensiva utdelningsaktier blir 4e kvartalets vinnare.
Citera
2021-10-09, 11:04
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tja, jag rekommenderar alla att titta på en graf över Nikkei ifall man tror att det är omöjligt att börsen inte kommer stiga för evigt. Nikkei levererade i snitt 16.5% per år i tjugo år fram till 1990. Efter det föll den stadigt i 25 år (i genomsnitt -6.4% per år). Trots de senaste årens börsökningar är vi fortfarande 30% lägre än vad vi var för 30 år sedan. Så att det skulle vara extremt osannolikt med fallande börser över en längre tid håller jag inte med om.

Men med det sagt så sitter även jag still i båten men man bör vara medveten om att det inte är någon naturlag som säger att börsen måste gå upp över tid.

Lite subjektivt är det ju vad som räknas som ”extremt osannolikt” eller inte, alla kanske är ungefär överens/medvetna om hur stor risken är räknat i % men använder olika termer som gör att andra tror att man kommit fram till helt andra siffror.

Japan fallet t.ex, är ju alltså ett land och en tidpunkt över vadå, 100länder och 150år? Om man kollar rent statistiskt kanske risken är i storleksordning 0.1-1% det man själv investerar i under de kommande 25åren. Jag hade kallat den risken extremt liten, risken att jag som ung och frisk dör under samma period är ju större.
Citera
2021-10-09, 14:18
Medlem
Jag fick loss lite pengar nyligen, tänkte investera men då började de röda siffrorna på börsen. Men vad tror ni? Är det klokt att gå in med 200k+ i fonder eller ska jag vänta lite till? Oerhört tacksam att jag litade på magkänslan och lät bli att investera för 3 veckor sedan.
Eller ska jag pytsa in ca 10000kr i månaden istället för allt på en gång. Hur hade ni gjort och varför?
Citera
2021-10-09, 15:51
Medlem
dentages avatar
Försöker sitta lugnt i min båt men min asien fond kan få mina ögon att tåras lite. I en annan tråd fick jag tips om en småbolagsfond och det ska jag titta närmare på. Funderar på om det är värt att skaffa aktier i Fort Nox?
Citera
2021-10-09, 16:17
Medlem
Har ingen större kunskap,men jag tycker att det är köpläge nu, har jag fel?har köpt för några tusen den sista tiden,och det är ju inge som jag gråter över om en del av det är bortkastade pengar,tänker mej ett innehav av det under ca 5år,kanske längre.
Citera
2021-10-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Har ingen större kunskap,men jag tycker att det är köpläge nu, har jag fel?har köpt för några tusen den sista tiden,och det är ju inge som jag gråter över om en del av det är bortkastade pengar,tänker mej ett innehav av det under ca 5år,kanske längre.

Köpläge när det går ner, ja. Men allt är relativt och det är svårt att tajma marknaden. Bäst att köpa regelbundet. Tänk dig att du tycker det är köpläge nu och slänger in 100 000kr. De nästakommande månaderna är riktigt skakiga och faller, säg 30%. Sitter du lugnt i båten då? Man kan ju alltid ha en viss procent likvid och slänga in i en mindre krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in