2021-09-29, 23:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
- - - jämfört att ha samma pengar på en nedåtgående börs.
- - -

Så är det ju. Jag skrev här redan i juli att en halvering kommer strax före årsskiftet och blev utsatt för mycket spott och spe. Negativ realränta (för 4e året i rad väl?) och "brist på alternativ" ursäktar inte det faktum att det ännu är en massa luft i börsen. Copco market cap på 600 miljarder - löjligt...

Och till kamma-till-dig snubben med Brad P-avataren , klart man kan, med en jävla massa tur, och lite skicklighet (tima börsen alltså). Nu kommer OMX-30 ligga ganska stabilt emedan "man" (storbankerna, Rb, regeringen via sina kanaler, även de som Maggan A - inte helt utan antisemitiska under-och övertoner - kallade "en liten internationell finansiell elit" (jämför med Hitlertal, tidigt 30-tal innan, som Stolpe sa, "det brast alldeles för karln")) till varje pris vill undvika panik. Så bli inte förvånade om index stiger någon procent några veckor framåt - men en bubbla är en bubbla är en bubbla.

Lämnar man inte nu - när de jag kallar "man" ovan ger en respit, ger placeraren chansen att undvika det ras som kommer, är man idiot.
Citera
2021-09-30, 00:30
Avstängd
Sålde av ca 70% av min portfölj i måndags. Allt i utländska företag. Hitills rätt men man vet aldrig...
Annars vad jag märkt är det mest Avanzianer med mindre antal aktier som " paniksäljer" billigt och på detta sätt drar ner aktiekursen.
Citera
2021-09-30, 00:46
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Going short (blankar?)

Allt pekar på att det väntade stora "raset" nu har påbörjats.

Det riktiga startskottet kommer bli när Evergrande inte får den hjälp de behöver av CCP för att lösa sin likviditetskris.

Åtminstone säger min magkänsla detta
Kina har gjort mer sen 2008 för att rädda global kapitalism än vad Bernankes, och numera Powells, pengamaskin någonsin skulle kunna åstadkomma. Evergrande är på sin höjd symptomatiskt, lägger ingen grund för kris.

OnT
Mitt tips:
Om en nu är stensäker på att börsen kommer gå ner så är ju det ju bara att gå in med en lagom summa pengar i säljoptioner med lösendatum nån gång mitten av nästa år på index, spekulativa aktier i diverse sektorer, m.m. Exempel på bra sektorer skulle jag säga är BioTech och fastigheter, finns gott om oseriöst skit där. Skulle tippa på att hitta andra bra aktier att betta mot i EQT:s portfölj.

Utöver det finns det ju inverterade ETF:s med 3-5:1 hävstång, osv.

Personligen tror jag att en kris kommer förr eller senare, och att det kommer vara mer problematiskt än tidigare. Det går exempelvis inte för FED:s del att höja räntan likt det Paul Walker gjorde. Frågan beror ju helt på när ränta på obligationer uteblir på en större skala.

I nuläget är det bara att köpa och gotta sig i min mening. Lite politisk teater i USA, som varar kanske en vecka eller två, följt av nya all time highs. Spekulativ tech har sålts av väldigt bra exempelvis. Politisk teater är själva grunden till varför det alltid, historiskt sett, har gått sämst för börsen i September.
Citera
2021-09-30, 01:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Du kanske inte kan räkna enkelt men du borde kunna avläsa ett "lågt" angivet CAGR i din depå som får oss andra att häpna.
Bör ju lätt ligga på en 30-40% eftersom du prickat upp/nedgångar rätt de sista fyrtio åren.

Synd bara att du gav dig in på fastigheter när du är en sån finanstalang, avkastningen är ju generellt lägre där, men du kanske prickat allt rätt där också.

Dessutom är ju detta internet så allt du skriver är ju sant och det finns ingen större möjlighet för oss andra att kontrollera riktigheten i det du skriver.

Nu är ni ju inte skatteverket som ska kontrollera min så kallade "riktighet"..
Fastigheter är väldigt bra stabil investering. Bättre än bankkonto. Aktier ser jag som "hästarna på Solvalla".
Citera
2021-09-30, 02:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så är det ju. Jag skrev här redan i juli att en halvering kommer strax före årsskiftet och blev utsatt för mycket spott och spe. Negativ realränta (för 4e året i rad väl?) och "brist på alternativ" ursäktar inte det faktum att det ännu är en massa luft i börsen. Copco market cap på 600 miljarder - löjligt...

Och till kamma-till-dig snubben med Brad P-avataren , klart man kan, med en jävla massa tur, och lite skicklighet (tima börsen alltså). Nu kommer OMX-30 ligga ganska stabilt emedan "man" (storbankerna, Rb, regeringen via sina kanaler, även de som Maggan A - inte helt utan antisemitiska under-och övertoner - kallade "en liten internationell finansiell elit" (jämför med Hitlertal, tidigt 30-tal innan, som Stolpe sa, "det brast alldeles för karln")) till varje pris vill undvika panik. Så bli inte förvånade om index stiger någon procent några veckor framåt - men en bubbla är en bubbla är en bubbla.

Lämnar man inte nu - när de jag kallar "man" ovan ger en respit, ger placeraren chansen att undvika det ras som kommer, är man idiot.

Jag tror dock inte riktigt på ett ras, men snarare en rejäl nedgång. På börsen då alltså.
Möjligtvis liknande att hela årets uppgång (på cirka 25%) blir så att säga återtagen.
Citera
2021-09-30, 06:52
Avslutad
Det är nu man ska gå in med mer så får man ett bra snitt
Citera
2021-09-30, 07:40
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Inflationsmålet har varit synnerligen olyckligt att införa.
Citera
2021-09-30, 08:10
Medlem
Hela min portfölj är råvaru-relaterad, övervikt energi & resten i ädelmetaller. Köper inget och sparar cash så jag är redo om vi får ett större tapp.

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4043042/Blog%20Images/100_year_1.png
Senast redigerad av dupersnabb 2021-09-30 kl. 08:13.
Citera
2021-09-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra-Lasse
Börsen har ju inte direkt varit rolig senast månaden! Just nu känns det som man förlorar mer på att vara där, får se hur det fortsätter. Förstår inte helt vad som drar ner heller? Inga stigande räntor i sikte förrän nästa år tidigast. Företag som har rejäl tillväxt efter pandemin? Hur gör ni andra nu? Köper in er? Det gjorde jag också för en vecka sedan, och det gick ner mer)))

Evergrande har ökat risken i Kina rejält, USAs statslåneskuld är ett spöke igen.

Så har vi tillgångsbrister de priserna stiger... brist på halvledare, dyra transporter, råvaror...

Börsen brukar vända ned ca 6 månader före man ser det i siffror i makroekonomin. Nu ser börsen kanske slutet på denna högkonjunktur? Det blir inte bättre än så här kanske?

Börsen kommer inte att vänta in ett besked om höjd ränta utan reagera i förtid.

Själv minskar jag börsexponeringen stegvis.
Citera
2021-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har lyckats pricka in kursutvecklingen i 40 år snart nu. Går efter inköpschefsindex till stor del.

Om ditt påstående var sant skulle du förmodligen vara en av de rikaste i världen nu även om du började med en modest summa pengar att investera för.
Citera
2021-09-30, 09:17
Medlem
-benito-s avatar
Är väll nu man skall in...
Tar små positioner och bygger upp portföljen..

Uranium tror jag på framöver...
Citera
2021-09-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Sålde av ca 70% av min portfölj i måndags. Allt i utländska företag. Hitills rätt men man vet aldrig...
Annars vad jag märkt är det mest Avanzianer med mindre antal aktier som " paniksäljer" billigt och på detta sätt drar ner aktiekursen.

Avanzianer med mindre antal aktier drar inte ned kurserna nämnvärt. Det är inte direkt som så att Sven Svensson säljer 12 st aktier varpå Johan Johansson ser nedgången i realtid och paniksäljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in