Citat:
Ursprungligen postat av
PeaceOnEarth
Going short (blankar?)
Allt pekar på att det väntade stora "raset" nu har påbörjats.
Det riktiga startskottet kommer bli när Evergrande inte får den hjälp de behöver av CCP för att lösa sin likviditetskris.
Åtminstone säger min magkänsla detta
Kina har gjort mer sen 2008 för att rädda global kapitalism än vad Bernankes, och numera Powells, pengamaskin någonsin skulle kunna åstadkomma. Evergrande är på sin höjd symptomatiskt, lägger ingen grund för kris.
OnT
Mitt tips:
Om en nu är stensäker på att börsen kommer gå ner så är ju det ju bara att gå in med en lagom summa pengar i säljoptioner med lösendatum nån gång mitten av nästa år på index, spekulativa aktier i diverse sektorer, m.m. Exempel på bra sektorer skulle jag säga är BioTech och fastigheter, finns gott om oseriöst skit där. Skulle tippa på att hitta andra bra aktier att betta mot i EQT:s portfölj.
Utöver det finns det ju inverterade ETF:s med 3-5:1 hävstång, osv.
Personligen tror jag att en kris kommer förr eller senare, och att det kommer vara mer problematiskt än tidigare. Det går exempelvis inte för FED:s del att höja räntan likt det Paul Walker gjorde. Frågan beror ju helt på när ränta på obligationer uteblir på en större skala.
I nuläget är det bara att köpa och gotta sig i min mening. Lite politisk teater i USA, som varar kanske en vecka eller två, följt av nya all time highs. Spekulativ tech har sålts av väldigt bra exempelvis. Politisk teater är själva grunden till varför det alltid, historiskt sett, har gått sämst för börsen i September.