2021-09-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast de gångerna så skickade Trump ut stimulanser. I detta läget är det vansinne att stimulera då inflationen är hög.

Guld är nog bästa stället nu.

Är nog bättre att bara sitta still.
Citera
2021-09-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man lurar enkla människor in på börsen genom räkneexempel som de tror de fattar "du får 4% värdeökning varje år och på 15 år är du miljonär om du sparar 1000 kr i månaden". Bara det att det kommer en börsdipp i mitten och din utveckling på 10 år kan vara 20% istället, ganska mycket mindre än din lägenhet steg i värde.

Detta koncept har nu växt globalt och det sitter antagligen en miljon 22-åringar och spenderar sina pengar på börsen. Perioden 2008-2021 har varit magisk och oöverträffad med bara två dippar, och alla tror att det kommer att fortsätta så.

Men det gör det inte. Finns många exempel som förtigs t.ex att Japan-börsen haft 0% utveckling sedan 1994.

När Tesla ensamt kostar lika mycket som nästa hela Stockholmsbörsen så fattar man att något är fel och självklart äger man inga fonder eller aktier just nu. Att man får 0% i ränta är så mycket bättre än att kapitalet sjunker med 10-20%.

Stockholmsbörsen har gått upp 21% i år, under corona-dippen när jag ser inflationen öka överallt vilket get högre räntor, och brasch efter bransch håller helt på att lägga av. Det här är en no-brainer för mig, noll aktier just nu.

Du brukar komma med kloka kommentarer och här har du rätt igen! Finns ett citat som är 100% korrekt och som jag gillar: "When the shoeshiner starts to ask you questions about stocks it's time to sell". Jag har redan sålt allt för några månader sedan, min signal var folk runtomkring mig som fick helt hybris att de kommer bli rika, överallt, Facebook, Reddit, Flashback osv. Bästa timingen jag någonsin gjort.

Naturlagarna kommer alltid råda över folks känslor, även om det kan dröja flera år innan de kommer. Vi kommer få en extremt hög arbetslöshet i Sverige inom 1-2 år.
Citera
2021-09-29, 14:25
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Naturlagarna kommer alltid råda över folks känslor, även om det kan dröja flera år innan de kommer. Vi kommer få en extremt hög arbetslöshet i Sverige inom 1-2 år.
Exakt så. Naturens styrs av naturlagar, de starkaste överlever osv. Politiken har naturlagar, svaga ismer och dogmer dör alltid ut. Exakt samma med ekonomi. Svaga länder och företag dör. Men även uppblåsta företag tappar gnistan och sanningen kommer alltid fram, överbelånade företag som Evergrande kan hanka sig fram i 10 år men sedan pajar allt. Det finns inga exempel på bubblor som levt länge.

Här ett underbart diagram som med ord beskriver känslorna kring en bubbla. Vi är på steget "Återgång till det normala" och "Det var bara temporärt". Sedan kommer rutschkanan neråt.
https://rikatillsammans.se/en-bubblas-uppgang-och-krasch/
Hela Stockholmsbörsens uppgång 21% kommer att raderas ut, men jag kan inte säga när. Längst nere i corona-bubblan 10 mars var OMXS30 1355, idag 2265, vi kommer att ligga någonstans däremellan. Ganska extrem uppgång, fast corona fortfarande är kvar och i 10 gånger större skala än vi trodde i mars 2020.
Senast redigerad av Paris24 2021-09-29 kl. 14:29.
Citera
2021-09-29, 14:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Är så jävla glad att börsen håller på och krascha. Fanns en tråd på Flashback om folk som sparar 10k/månad åt sina barn och tycker alla ska göra det. Det här är varför eran "smarta" strategi inte fungerar, det är ett ponzi scheme.

Jag är inte avundsjuk, jag har det själv gott ställt, men självgodheten som vissa människor har där de tror att de kommer automatiskt bli rika genom investering är patetiskt att se.

Hah, ja just på grund av detta har man ju lite av en emotional hedge mot börsfall. Även om jag är exponerad mot börsen (och givetvis inte hoppas på ett drastiskt prisfall) så kommer ett prisfall ändå resultera i lite glädje i och med självgoda tölpar också förlorar massa pengar.

Men i övrigt gör jag inte speciellt mycket, går det ner så går det ner. Förhoppningsvis så har det gått upp tills jag ska gå i pension, gör det inte det så får jag väl käka tonfisk istället för hummer på äldre dagar.
Citera
2021-09-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Buhuhu ner några procent då börsen är upp 20% i år. Vad tror ni egentligen? Plus 20% kvartal efter kvartal? Är ni nettoköpare eller säljare? Dippar är bra köpläge.
VAdå buhu? PÅPEKA BARA ATT HAN SKREV SENASTE TIDEN!
Citera
2021-09-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Buhuhu ner några procent då börsen är upp 20% i år. Vad tror ni egentligen? Plus 20% kvartal efter kvartal? Är ni nettoköpare eller säljare? Dippar är bra köpläge.
Vadå buhu? PÅPEKA BARA ATT HAN SKREV JUST NU!
Citera
2021-09-29, 17:48
Medlem
Jag har månadssparat i fonder och aktier sen 1994, det har finansierat väldigt mycket genom åren så ytterligare en IT-krasch, finansbubbla eller bostadsbubbla kommer inte stoppa mig den här gången heller.
Citera
2021-09-29, 20:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Jag glädjer mig åt att det är billigare att köpa.
Kollade på Ekonomibyrån på SVT igår. Enligt en gubbe har vi en så kallad multipelkontraktion nu, dvs bolagens vinster har ökat mer än aktiekursen, vilket är bra och tyder på att vi inte har en bubbla. Sitter still.

Haha jag kan inte låta bli att kommentera och hoppas du är ironisk
Sitter still i båten efter att SVT Ekonomibyrån lugnat dina nerver?
Hahaha
Citera
2021-09-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra-Lasse
Börsen har ju inte direkt varit rolig senast månaden! Just nu känns det som man förlorar mer på att vara där, får se hur det fortsätter. Förstår inte helt vad som drar ner heller? Inga stigande räntor i sikte förrän nästa år tidigast. Företag som har rejäl tillväxt efter pandemin? Hur gör ni andra nu? Köper in er? Det gjorde jag också för en vecka sedan, och det gick ner mer)))
Hur fungerar fonder?
Citera
2021-09-29, 20:14
Medlem
Citat:
Du brukar komma med kloka kommentarer och här har du rätt igen! Finns ett citat som är 100% korrekt och som jag gillar: "When the shoeshiner starts to ask you questions about stocks it's time to sell". Jag har redan sålt allt för några månader sedan, min signal var folk runtomkring mig som fick helt hybris att de kommer bli rika, överallt, Facebook, Reddit, Flashback osv. Bästa timingen jag någonsin gjort.

Har ni hört något om Wallstreet på senaste?
Citera
2021-09-29, 20:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Och kraschen kommer tydligen varje år - vilket är ett helt absurt påstående. SP500 dippade som mest 20% 2018 och 35% 2020. Att vi ska se en krasch lik dessa i år också är sjukt. Börsen brukar dippa 20-50% var 5-10 år. Inte varje jävla år.
Som sen döper om krascher till dippar eller korta nedgångar för att det ska passa deras narrativ. " vi har inte haft en krasch sen 2008!". Nähä, vad fan kallar man 35% ner då?
Citera
2021-09-29, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Har ni hört något om Wallstreet på senaste?

Det går upp över hela linjen. Olja upp med

Opp Opp Opp! Imorgon kan det gå flera procenter i Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in