Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-26, 22:40
  #1
Moderator
Lapapps avatar
Har noterat ett lustigt fenomen ett antal gånger de senaste åren. På familjeutflykter till skogsområden finns ibland grillar och bänkar och bord, ibland nära parkeringsplatsen. När man kommer kan det finnas en eller många arabiska familjer som grillar. Det ser ut att vara större sällskap med flera familjer ofta. Sen i själva parken går det bara svenskar, men inga svenska familjer grillar. Så utifrån det jag sett verkar det som att araberna åker till naturområdet, men bara för att äta. Inte för friluftsupplevelsen.

Jag vet inte om det har med saken att göra, men för flera år sedan när jag själv var barn åkte vi till Jordanien på semester. Det var jättekonstigt, för det samlades jordanier som grillade längs med motorvägskanten (!), ofta vid skogsgläntor.

Har någon annan noterat detta fenomen någon gång?
Citera
2021-09-26, 22:42
  #2
Medlem
Nej, tyvärr inte. Ser mest pensionärer med husbil alternativt småbarnsfamiljer som grillar där jag rör mig.
Citera
2021-09-26, 22:49
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Ja, jag har noterat fenomenet.

Jag gissar att det beror på att araberna ofta bor i lägenhet och vill äta och umgås med familj släkt och vänner, det finns inte plats i eller omkring bostaden, därför åker de till en park eller liknande och partajar där, de uppskattar kanske miljön också.

Din observation i Jordanien lät spännande, kanske att de bor trångt där också, men att de inte har något som liknar allemansrätten, så de hänvisas till parkeringsplatser om de vill vistas utanför bostaden.
Citera
2021-09-26, 22:57
  #4
Medlem
Trixtons avatar
Jo, detta har jag observerat många gånger. Jag brukar vara ute och gå med hunden i ett stort friluftsområde där det finns rätt många grillplatser. Dessa verkar enbart nyttjas av invandrare.

Det kanske är så att utrikes födda oftare bor i lägenhet och att det därför inte passar så bra att grilla hemma? Svenskar som bor i lägenhet och vill grilla kanske i större utsträckning har tillgång till sommarstuga, eller helt enkelt kan snylta på någon släkting eller vän som bor i hus.
Citera
2021-09-26, 23:23
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jo, detta har jag observerat många gånger. Jag brukar vara ute och gå med hunden i ett stort friluftsområde där det finns rätt många grillplatser. Dessa verkar enbart nyttjas av invandrare.

Det kanske är så att utrikes födda oftare bor i lägenhet och att det därför inte passar så bra att grilla hemma? Svenskar som bor i lägenhet och vill grilla kanske i större utsträckning har tillgång till sommarstuga, eller helt enkelt kan snylta på någon släkting eller vän som bor i hus.

Har sett exakt samma sak i våra naturområden. Hela horder med araber och annat pack runt varje grillplats. De är där från morgon till kväll och sitter och röker sina vattenpipor, grillar, skränar och skräpar ner.
Har aldrig sett någon av dessa bada även om det är en badplats.
Citera
2021-09-26, 23:28
  #6
Avstängd
Det är väl roligt att blattar hittar ut i den svenska naturen. Hoppas att de inte skräpar ner bara.

Varför går du inte fram och frågar dem bara?
Citera
2021-09-26, 23:30
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Standard idag.
De har rena festerna runt allmänna grillplatser, typ vid Tyresta nationalpark.
Parkerar så nära de kan, behandlar ursvenskar som luft, eldar mycket mera än vad som behövs, skickar småbarnen att hämta mera ved från nästa grillplats.
De som har hundar, typ balkanfolk låter dessa springa fritt.
Jag har till och med sett folk inte ens lämna parkeringen, med kvinnorna kvar i bilen!

Som svensk tvingas man parkera på en sämre plats, och gå till typ den tredje grillplatsen, ingen babbe vågar gå så långt in i skolen, som kan vara full med spöken (djinner).
Citera
2021-09-26, 23:34
  #8
Medlem
4-4-2s avatar
Finns en liknande tråd om du vill djupdyka i ämnet:

(FB) Varför grillar blattar så ofta på badplatser?
Citera
2021-09-26, 23:37
  #9
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Har någon annan noterat detta fenomen någon gång?
Nej, men det har hänt ganska ofta att det varit invandrare som grillat utomhus i bostadsområdet där jag bor (med hyreslägenheter) med egen grill, men det har aldrig stört mig. Däremot stör det när WT grillar och dricker på balkongen.
__________________
Senast redigerad av UpAndGo2 2021-09-26 kl. 23:39.
Citera
2021-09-26, 23:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Nej, men det har hänt ganska ofta att det varit invandrare som grillat utomhus i bostadsområdet där jag bor (med hyreslägenheter) med egen grill, men det har aldrig stört mig. Däremot stör det när WT grillar och dricker på balkongen.
haha mkt invandrare som kör kolgrill på balkongen .. går knappt ha fönstren öppna på hela sommaren
Citera
2021-09-27, 00:20
  #11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofagen1
Det är väl roligt att blattar hittar ut i den svenska naturen. Hoppas att de inte skräpar ner bara.

Varför går du inte fram och frågar dem bara?
Om det vore så att de njöt av att gå runt i naturen och betrakta djur och natur vore det kul. Men som sagt har jag mest sett att de sitter ned vid parkeringsplatsen (eller den grillplats som är närmast parkeringsplatsen).

Jag skulle kunna fråga, men jag är lite svenskt introvert så det gör jag inte. Det är också lätt att det blir lite anklagande: "varför sitter ni bara här istället för att vara ute och gå?". Därför gör jag som alla andra svenskar, sätter mig på ett anonymt forum och frågar andra
Citera
2021-09-27, 05:33
  #12
Medlem
Förekommer ofta, höll på att riva en altan och lade det gamla virket i en hög när det kommer en arab och frågar om han får ta virket och elda i en kokgrop. Jag skiner upp och säger självklart och ger honom tryckimpregnerat virke. Undrar hur lammsteken smakade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback