• 1
  • 2
2006-06-07, 12:31
Medlem
Ockelbos avatar
Som topic lyder, Varför är det så många danskar som röker?
Så fort man kommer av färjan i Helsingör så ser man att nästan varenda människa röker. Hur kommer detta sig?
Citera
2006-06-07, 12:49
Medlem
Nemesis1s avatar
A. Sverige är det enda EU-land där snus säljs
B. Sverige är högst antagligen det EU-land där man ser mest ner på rökare
Citera
2006-06-07, 14:59
Medlem
Såg på någon dokumänt för nåt år sedan, danskarna toppade listan på sjukdommar relaterade till rökning.
Citera
2006-06-07, 15:01
Medlem
Asseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOrb
Såg på någon dokumänt för nåt år sedan, danskarna toppade listan på sjukdommar relaterade till rökning.
.. och inte är jag förvånad.
Lättare att räkna Danskar som inte röker, än tvärtom
Citera
2006-06-07, 15:22
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Sverige är det enda EU-land där snus säljs

Tyvär så stämmer inte det, men dock säljs det bara lössnus i Danmark, och det kan ju vara en bra anledning för många att inte snusa.

Saxat från Wikipedia.org:

Citat:
En prilla som spottats ut försvinner snabbt om det regnar och blir till mylla. Cigaretter skräpar å andra sidan ned med filter och papper som tar lång tid på sig att försvinna. Plasten som den vattentäta dosan är tillverkad av bildar vid förbränning endast vattenånga. Dock skräpar portionssnus ner i större mängd - detta är anledningen till att man i Danmark bara kan köpa lössnus.
Citera
2006-06-07, 15:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da3DaLuZ
Tyvär så stämmer inte det, men dock säljs det bara lössnus i Danmark, och det kan ju vara en bra anledning för många att inte snusa.

Saxat från Wikipedia.org:
Mystiskt... Antar att något av dessa påståenden förklarar det hela:

A. Wikipedia kan ha fel
B. Wikipedia-artiken syftar på tiden innan snuset förbjöds i Danmark
C. Snus har nyligen blivit tillåtet i Danmark igen
D. Snus säljs i Danmark trots att det är förbjudet (här i Finland finns det en hel del kiosker som säljer snus "under disken")

Citat:
Ursprungligen postat av EU-upplysningen
Snus – bara tillåtet att sälja i Sverige
Att sälja snus är inte tillåtet i något annat EU-land än Sverige. EU förbjöd snuset 1992 för att undvika att framför allt ungdomar skulle börja använda snus. Produkten betraktades som beroendeskapande och cancerframkallande.

När Sverige förhandlade om medlemskap i EU fick landet undantag från förbudet att sälja snus. Varan får dock inte exporteras från Sverige till andra EU-länder, utan bara till länder utanför EU. Förbudet att sälja snus ifrågasattes i två mål i EG-domstolen.

EG-domstolen meddelade dock i sin dom i december 2004 att förbudet att sälja snus kvarstår. Domen påverkar inte Sveriges undantag från snusförbudet.

Källa:
http://www.eu-upplysningen.se/templa...e____1800.aspx
Citera
2006-06-07, 15:45
Medlem
Det säljs snus öppet i danmark men inte i många affärer och då ligger det bara en stock ensam på en hylla omgiven av 100 olika cigarettmärken.

Kom att tänka på en sak. Finns det tuggtobak i de flesta länder? Lite synd när man slutat röka om man måste börja igen bara för att man åker utomlands för att det inte finns snus.
Citera
2006-06-07, 16:10
Medlem
Nazipolizeis avatar
Det säljs ju snus i Norge med, fast kostar väll 80kr dosan eller vad det är
Citera
2006-06-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockelbo
Som topic lyder, Varför är det så många danskar som röker?
Så fort man kommer av färjan i Helsingör så ser man att nästan varenda människa röker. Hur kommer detta sig?

Eller så är det så att alla fyllon håller till vid alkoholaffärerna som brukar vara belägna vid kajen.
Citera
2006-06-07, 16:21
Medlem
hmm jag var i fredrikshamn i februari och kan säga att där såldes det snus iaf, fanns general och grov har jag för mig.
Citera
2006-06-07, 16:40
Medlem
Jocke-Jokos avatar
Kan bara svara för mig själv och jag är halvdansk även rökande sådan .
Hela min danska släkt röker i stort sett så de ligger väl helt enkelt i det danska blodet skulle jag tro.
Citera
2006-06-07, 16:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Frågan är nog i stället: Varför röker svenskarna så lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in