2021-10-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darentekappe
Jag tror att hon under hot följde med i bilen. Hot om att "annars dödas sonen". Hon är mördad och mordet var planlagt. Maken har tvingat med henne ut i skogen "för att prata" och där har han överrumplat henne, med slag mot huvudet, satt sig på henne och kvävt henne med medhavd plastpåse. Lämnat minimalt med spår. Återkommit senare för att frakta bort kroppen, som nu är gömd någon helt annanstans och där risken är minimal att den hittas. Självklart har han inte använt egen bil vid tillfället. Alternativt har han betalat andra att få kroppen att försvinna. Ett är säkert: hon är inte vid liv.

Tror också att hon satt sig i bilen av något form av hot. För min uppfattning är att hon va livrädd för honom och inte ville ha något med honom att göra. Det kan man lätt komma fram till om man har i åtanke att hon sökt kontaktförbud, skillsmässa och anmält honom för olaga hot (allt under en kort tid).

Statistiskt sätt så pekar det på att hon är död, men man får väl hoppas att något väldigt ovanligt har skett där hon kan finnas vid liv (även om det är mycket osannolikt).
Citera
2021-10-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Menar du att det ska vara förmildrande omständigheter pga kvinnans provocerande beteende?
Så där håller lawnmower på i varenda tråd där en man dödat eller misshandlat en kvinna ("she had it coming"), det finns minsann en orsak till det och ett väldigt kategoriserande av vad "kvinnor gör" i liknande situationer, skulle någon försvara kvinnan är det däremot helt plötsligt ett kategoriserande av män, usch och fy
Citera
2021-10-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ska göra det ännu enklare för dig så du inte tror att jag bara tror.

Att mammor som använder sina barn som vapen i vårdnadstvister har ett menligt inflytande på sina barns/söners kvinnosyn behöver endast ointelligenta stöd i empirisk forskning för att dra slutsatser av.

Med detta sagt påstår jag inte att så är fallet med Mamma Beata och Pappa Cezary men osannolikt är det inte. För säkerhets skull lägger jag till att det inte ursäktar ev, våldsdåd men kan för dom med fördjupande krimonologiskt intresse vara en förklaring till vad som utlöste den brutala gärningen.
Tvek. Troligare de har kass kvinnosyn från början, sedan kan man ju alltid applicera en kvinnas beteende på allas. Finns massor av män som mördar "sina" kvinnor trots att de växt upp med båda föräldrarna (ensamstående morsa är långt ifrån så avgörande som du vill göra gällande) och inte haft någon kvinna som "använt barnen som vapen i vårdnadstvister" (jaha, som att aldrig män gjort det?). Men går säkert hitta något annan förklaringamodell så att det till syvende och sist ändå är "kvinnor" som gör fel.. damned if you do (lämnar förhållandet och vill låta barnen slippa en våldsbejakande förälder, hade jag också försökt), damned if you dont (stannar och blir slagen iaf).
Senast redigerad av sweintoo 2021-10-02 kl. 09:54.
Citera
2021-10-02, 10:14
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Hon umgås med maken hon har skyddad id pga av. Fattar ingenting 🤔

"Umgås" tror jag inte. Om han inte haft hennes son i bilen hade hon aldrig ens gått nära den bilen.
Citera
2021-10-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Allt bråk och hot i det aktuella parets relation plus krav om enskild vårdnad kan ha vållat utbrott av våldshandlingar, vi vet dessutom i nuläget ingenting om hur deras relation såg ut.

Att demonisera mannen hjälper då sannerligen inte till, det är aldrig ens fel om två träter.
Man träter inte om man begår våldshandlingar där har man gått över gränsen.
Citera
2021-10-02, 10:26
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
"Umgås" tror jag inte. Om han inte haft hennes son i bilen hade hon aldrig ens gått nära den bilen.
Han hämtade upp henne och sonen. Så hon satte sig i bilen frivilligt.
Citera
2021-10-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi måste fortfarande kunna diskutera bakgrunden till det aktuella fallet för det är otroligt vanligt med hot och bråk från båda parter vid uppslitande separationer.

Jag kan väl knappast vara den enda som undrar över den försvunna kvinnans bakgrund och varför alla hennes relationer med olika pappor havererar gång på gång?

Men visst har du rätt, ingen är ofelbar.
Vi vet väl inte hur många pappor vi talar om?
Bakgrunden känns rätt oviktig när den ena parten brukar våld. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå hur ett ojämlikt ett bråk mellan man och kvinna ser ut, där mannen i princip alltid har det fysiska övertaget.
En man behöver sällan vara rädd för att bli dödad av en kvinna (obs. jag skrev sällan, det finns alltid undantag)
Vanliga relationsbråk är INTE fysiska. En kvinna som inte är fysiskt stark har bara 2 val i detta läge, att fly eller att hoppas på att han slutar.
Citera
2021-10-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Han hämtade upp henne och sonen. Så hon satte sig i bilen frivilligt.
Frivilligt vet vi inte. Han kan ha uttalat hot. Hon visste tydligen vad han var kapabel till, eftersom hon sökt både kontaktförbud och det ena och det andra.
Citera
2021-10-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darentekappe
Jag tror att hon under hot följde med i bilen. Hot om att "annars dödas sonen". Hon är mördad och mordet var planlagt. Maken har tvingat med henne ut i skogen "för att prata" och där har han överrumplat henne, med slag mot huvudet, satt sig på henne och kvävt henne med medhavd plastpåse. Lämnat minimalt med spår. Återkommit senare för att frakta bort kroppen, som nu är gömd någon helt annanstans och där risken är minimal att den hittas. Självklart har han inte använt egen bil vid tillfället. Alternativt har han betalat andra att få kroppen att försvinna. Ett är säkert: hon är inte vid liv.

Jag tror också…tyvärr….att hon ej längre är i livet. Hon har följt sin make under något sorts hot, kan mycket väl vara att han sagt sig skada sonen eller liknande. Vilken mamma skulle inte följa med då ?
Hon är dräpt av sin man som mycket möjligt kan ha planerat detta. Precis som du skriver kan han ha betalat andra för att forsla bort kroppen.
Senast redigerad av Agrippinady 2021-10-02 kl. 11:28.
Citera
2021-10-02, 11:34
Medlem
Att hon skulle hålla sig undan självmant känns i a f inte troligt. Hoppas dom hittar ngt på söket idag och att MP kopplas in.
Citera
2021-10-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Att hon skulle hålla sig undan självmant känns i a f inte troligt. Hoppas dom hittar ngt på söket idag och att MP kopplas in.

Vart är söket idag?
Citera
2021-10-02, 12:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha

Hon kan ju ha flytt till polen det vet ju inte och det är inte så otänkbart kanske? men skumt att missing people inte letar ? borde ju engagera detta fall kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in