2022-02-06, 16:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon dokumenterade sina skador redan föregående år enligt hennes mamma och skickades vid minst två tillfällen. Ett av tillfällena var dec 2020. En kollega på hemfrid berättade för en tidning att B anförtrott sig och berättat om sina problem och B fick därefter hjälp med kontaktuppgifter till en kvinnojour av kollegan.

Statistiskt så är det den nyligen dumpade maken som är huvudmisstänkt och som du skriver hade dom ett underlag, så det var nog inget svårt beslut att anhålla honom.
Ok. Då var det redan på G innan soc-anmälan och den utredningen hade inte den betydelse jag trodde. I o f s tar det ofta ganska lång tid innan soc-utredningar öppnas och genomförs, katastrofalt lång tid ibland. Oavsett, så har någon uppmärksammat att det nog inte stod rätt till i familjen och misstanke fanns om att barnet/barnen for illa.
Citera
2022-02-06, 16:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Orosanmälan till soc i februari tror jag inte polisen hade tillgång till så snabbt, om de ens tittade på det. Däremot är jag säker på att man gjort en slagning på C och sett att B anmält honom för misshandel. DEN anmälan tror jag, tillsammans med annat som man kanske fick till livs ganska omedelbart, gjorde att man plockade in honom blixtsnabbt.
Jag tänkte att soc-anmälan omnämndes vid anmälan om hot och misshandel och att polisen därmed fick kännedom om den. Men så är det kanske inte?
Citera
2022-02-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänkte att soc-anmälan omnämndes vid anmälan om hot och misshandel och att polisen därmed fick kännedom om den. Men så är det kanske inte?
Det är möjligt att den nämndes vid misshandelsnmälan, men tror inte att just den orosanmälan gjorde att man sög in C så fort. Det kan bero på flera sammantagna faktorer: vad anmälaren (14-årige sonen?) berättade, misshandelsanmälan, och annat man fick kännedom de två timmarna som förflöt mellan anmälan och grip.
Citera
2022-02-06, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är möjligt att den nämndes vid misshandelsnmälan, men tror inte att just den orosanmälan gjorde att man sög in C så fort. Det kan bero på flera sammantagna faktorer: vad anmälaren (14-årige sonen?) berättade, misshandelsanmälan, och annat man fick kännedom de två timmarna som förflöt mellan anmälan och grip.
Absolut att det fanns flera tunga faktorer. Jag menade inte att soc-anmälan skulle vara den avgörande faktorn, även om jag kanske fick det att låta så.
C hade verkligen bäddat för sig. Och som han bäddat kommer han troligtvis få ligga...I mååånga år.
Citera
2022-02-06, 18:19
Medlem
Citat:
Absolut att det fanns flera tunga faktorer. Jag menade inte att soc-anmälan skulle vara den avgörande faktorn, även om jag kanske fick det att låta så.
C hade verkligen bäddat för sig. Och som han bäddat kommer han troligtvis få ligga...I mååånga år.
Vi får hålla tummarna att domarna tolkar de foresiska analyserna och bevisen på samma sätt som åklagaren gör.
Citera
2022-02-06, 18:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vi får hålla tummarna att domarna tolkar de foresiska analyserna och bevisen på samma sätt som åklagaren gör.
Eftersom motivet är otvetydigt och åklagaren har sagt att de har händelseförloppet tämligen klart för sig måste väl inte den tekniska/forensiska bevisningen vara vattentät? Jag tänker på fallet I Tollarp, där den tekniska delen i var näst intill obefintlig. Tror du inte det kan räcka med bevis för att han varit på plats, som i Tollarpsfallet?
Citera
2022-02-06, 18:55
Medlem
Citat:
Eftersom motivet är otvetydigt och åklagaren har sagt att de har händelseförloppet tämligen klart för sig måste väl inte den tekniska/forensiska bevisningen vara vattentät? Jag tänker på fallet I Tollarp, där den tekniska delen i var näst intill obefintlig. Tror du inte det kan räcka med bevis för att han varit på plats, som i Tollarpsfallet?
Jag tänker på Örebrofallet (Stefan Davidsson) där TR-domaren såg alla bevis enskilt, förklarade bort dom samt frikände. Hovrätten fällde, efter att ha sett bevisningen som en helhet och tolkat på helt annat sätt och Davidsson tog livet av sig.

Jag följde inte Tollarp. Men viktigt är ju, som du säger, att kunna placera den misstänkte C på platsen då hon försvann. Om det räcker vet jag inte. Bör nog krävas lite mer än så kan jag tänka.
Citera
2022-02-06, 19:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tänker på Örebrofallet (Stefan Davidsson) där TR-domaren såg alla bevis enskilt, förklarade bort dom samt frikände. Hovrätten fällde, efter att ha sett bevisningen som en helhet och tolkat på helt annat sätt och Davidsson tog livet av sig.

Jag följde inte Tollarp. Men viktigt är ju, som du säger, att kunna placera den misstänkte C på platsen då hon försvann. Om det räcker vet jag inte. Bör nog krävas lite mer än så kan jag tänka.
I Oxie är han observerad. Jag tänkte närmast på platsen där B återfanns.
Ja, det är svårt att sia om vilken bedömning Tr kommer att göra, vilken kompetens och erfarenhet de har från liknande mål och kanske vilken inställning de omedvetet har till våld i nära relationer.
Citera
2022-02-06, 19:23
Medlem
sybels avatar
Citat:

OT men fallet med Emilia i Tollarp är en mycket märkligt historia, ett rent indiciefall. Om du är sysslolös någon gång så läs det FUPet. Det är helt sjukt.
Citera
2022-02-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Båda var väl fyllare och slog varandra om vi ska lita på dokumentet som postades i tråden tidigare i veckan och Barbys vittnesmål om en slagen C?

Du borde läsa om dokumenten, så slipper tråden
felaktiga uppgifter som kan bli en
trådsanning.
Citera
2022-02-06, 19:34
Medlem
Citat:

Nu vet jag att du sagt till mig att det inte spelar någon roll att han erkänt. Men om han saknar alibi vilket han garanterat gör, så har han haft både möjlighet och motiv samt erkänt att han orsakat hennes död.

Den stora uppgiften för åklagaren kommer väl bli att bevisa att han haft uppsåt. Om dom inte kunnat fastställa dödsorsak, vad tror du då kommer krävas för att få honom fälld för mord?
Citera
2022-02-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu vet jag att du sagt till mig att det inte spelar någon roll att han erkänt. Men om han saknar alibi vilket han garanterat gör, så har han haft både möjlighet och motiv samt erkänt att han orsakat hennes död.

Den stora uppgiften för åklagaren kommer väl bli att bevisa att han haft uppsåt. Om dom inte kunnat fastställa dödsorsak, vad tror du då kommer krävas för att få honom fälld för mord?
Om dödsorsak inte går att fastställa, så hopas jag att fyndet i bilen, samt andra fynd och analyser räcker. Skitsvårr när man inte har en susning om vad de hittat. Men de sa att man kunde se att mord begåtts pga kroppens skick. Och jag tror nog de vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in