Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-01, 13:00
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Redan när jag gick i första klass (förskoleklass fanns inte då) så åkte jag buss (kollektivtrafik). Det var ingen som skjutsade. Vi var tre syskon (två yngre än mig) och mina föräldrar hade fullt upp att lämna på dagis och ta sig till sina jobb.
Mitt barn gick på fritids och när det inte fungerade att lämna i direkt anslutning till skoldagens början på morgonen fick hen lämnas tidigare på fritids och stanna där på eftermiddagen tills hen kunde hämtas.

Det är inte ett dugg konstigt att man i en familj där äldsta barnet är 14 år hjälps åt. I mitt hem var det inte fråga om något annat.

B var enligt arbetskamrater, enligt inlägg eller om det rent av var intervju i en tidning, väldigt uppskattad. Hade hon ofta varit bakfull skulle det nog ses som ett problem; sånt noteras.

LVU på minsta killen beslutades redan innan B hittades och C anses olämplig som vårdnadshavare. Tack gode gud för det! Det hade varit skandal om C skulle fått bestämma från häktet hur och vilka insatser och vård pojken är i behov av.

B kanske också drack ibland men i domen finns inget som antyder att hon var våldsam.

Tänker på var de stora barnen finns? Vem är vårdnadshavare för dem nu?
Jag hoppas att barnen är tillsammans i samma familjehem 🙏.
B:s mor och syskon kom ju till Sverige och jag undrar om dom är kvar här och om dom äldsta barnen kanske får vara med dom då annars?
Hoppas innerligt på det.
Citera
2022-02-01, 13:06
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Båda föräldrarna drack sig till berusning".

Ordalydelsen verkar inte direkt komma från ett barn.

Kanske hade de fått frågan om mamma också drack, svaret var ja. Hur märkte du det, svaret var att hon blev annorlunda men det behöver inte betyda att hon var full (mina spekulationer). Barn är väldigt känsliga och märker direkt skillnad på en nykter/onykter förälder oavsett hur mycket denne har fått i sig.

Det var C som pucklade på B och ev barnen, så klart att de var oroade så fort flaskan kom fram.
Precis så 👍
Citera
2022-02-01, 13:18
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du pratar om mig? Jag hinner inte läsa allt ibland pga arbete och privatliv men nu har jag gjort det och det var sorglig läsning.

Ändå hann du skriva inte mindre än 7 inlägg mellan att dokumentet publicerades och jag postade min kommentar...

Citat:
Vad har du för ärlig åsikt om att båda föräldrarna drack sig berusade och att barnen har sett detta drickande? Intressant också att storebror alltid hämtade och lämnade sin lillebror i skolan? Vad gjorde modern under tiden? Fadern var hantverkare och de brukar väl börja tidigt och sluta efter att skolan har ringt ut?

Det är jättetråkig läsning att barnen inte ens haft en trygg punkt i sin mor. Diskussionen om att lämna/hämta på skolan är redan omfattande i tråden och jag sållar mig till dom som inte tror att det nödvändigtvis behöver betyda något alls.

Citat:
Det står väl svart på vitt att båda drack sig berusade i barnens åsyn? Det är just det här som jag reagerat över många gånger i tråden, människor som du vägleds av fördomar och förutfattade meningar trots att du och vissa andra i tråden inte vet ett skit om hur det egentligen förhöll sig i parets äktenskap?

Vilken av mina åsikter är det du anser är vägledd av fördomar och förutfattade meningar?

Citat:
Tack men det går nog inte att utesluta att parets gräl och tjafs kan ha urartat och slutat i handgemäng pga alkoholens inflytande? Många partnerbråk är direkt relaterade till bruk av rusdrycker. Vem tror du hade sämst ölsinne, C eller B?

Varsågod? Någon frågade om du menade att det innebar att C kört berusad till Oxie med barn i bilen. Du slingrande dig direkt till att B inte alls dött där utan gått tillbaka till lägenheten och råkat ut för olyckan där. Hör du inte själv hur du slår knut på dig?

Citat:
En fråga: Tror du mer på Barby nu när denne har berättat om att C visat upp en bild där också han var slagen?

Jag är fortfarande övertygad om att Barby inte berättar hela sanningen. Jag är väldigt förvånad över att Barby nu inte alls är förvånad att C söp och slogs. Jag misstänker fortfarande att C och/eller Barby vinklat Barbys uppgifter för att få C att verka bättre än han varit, father of the year you know... Det är dock syftningsfel i din mening; Barby har inte berättat det nu, det var länge sedan. Men nej, jag tror nog inte mer, eller mindre, på Barby nu.
Citera
2022-02-01, 13:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det är hemskt att barnen ska se föräldrar berusade

Har din bild av B förändrats nu?
C har väl dock varit en slagpåse i tråden redan från första början trots att vi inte vet mycket om familjens liv, nu vet vi dock lite mer om parets dryckesvanor.

Citat:
Det tycker de flesta och trots det varje veckoslutet i nästan varenda hem dricker man alkohol.

Det är skillnad på att dricka alkohol och att dricka sig berusade i barnens åsyn som C och B verkar ha gjort. En enorm skillnad faktiskt.

Citat:
OBS! Det är ingen bortförklaring av C och B drickande.

Det får vi verkligen hoppas men vet du hur ofta C och B drack alkohol?
Citera
2022-02-01, 13:26
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu är här flera I gänget som reagerat à la grästuggaren, plockat en bit ur inlägget och ifrågasatt det.
Jag har inte påstått att det är märkligt eller ovanligt att syskon sällskapar till skolan i vanliga fall. Men det kan vara ett observandum. Tillsammans med andra indikationer kan det ge misstankar om att något inte står rätt till.

Tack för den känga men det är just du som plockat mening ur dokumentet och gjorde "varningstecken" av det.
Fritids säger du? Vet inte hur andra föräldrar gjorde det att mitt yngre barn dagis/fritids var tomt redan vid 16. Var det mor/farföräldrar? Större syskon? I alla fall min son ofta var ledsen att han var den siste som hämtades trots att vi jobbade i omlott. Alltså den ena började tidigare och slutade tidigare. Inte alla föräldrar har den möjlighet.
Senast redigerad av ursalund 2022-02-01 kl. 13:40.
Citera
2022-02-01, 13:35
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Tack men vi vet fortfarande inte vart parets sista möte utspelade sig?

En alternativ teori går dock ut på att B kan ha återvänt till C:s bostad eller den plats där han befann sig lite senare på kvällen för att prata ut och där uppstod sen ett handgemäng efter att båda kanske hade druckit för mycket?

Hur går det ihop med fyndplatsen menar du ? Oavsett var så har det stått vid flera tillfälle att lillkillen satt kvar i bilen och C och B gick ut för att prata. Sen kom endast C tillbaka.

Med anledning att jag ska erkänna dina rader:
”Kan inte du erkänna att min teori om ett våldsamt gräl/bråk om tex vårdnaden om det minsta barnet känns nu mer trolig som anledning till kvinnans frånfälle med tanke på den mängd alkohol som verkar ha förbrukats?”

”Samtidigt kan väl det hela i teorin kanske handla om en tragisk olyckshändelse i berusat tillstånd?”

Har då C kört berusad?
Senast redigerad av Zicksack 2022-02-01 kl. 13:47.
Citera
2022-02-01, 13:36
Medlem
DOM: Förvaltningsrätten / BESLUT

DOM: Förvaltningsrätten

Vidare har en diplomerad riskbedömare bedömt att det inte finns någon tvekan om att barnens mamma har varit utsatt för våld av styvfadern.

Barnens mamma har berättat att barnen har varit närvarande vid flera tillfällen då styvfadern ska ha använt våld mot henne.

Det råder utifrån utredningen inget tvivel om att syskonen under lång tid utsatts för allvarliga omsorgbrister där de både bevittnat våld och levt med ett latent hot om våld

i vetskapen om att styvfadern när som helst kan ta till våld. Styvfadern har utsatt
Barnen X och X för psykisk misshandel.
Det finns starka anledningar att tro att styvfadern har varit inblandad i mammans försvinnande.

BR har också lämnat uppgifter om brister i hemmiljön hos pappan i Polen.

https://docdro.id/v4skj3U

BESLUT:

Förvaltningsrätten fastställer de underställda besluten:

https://docdro.id/F4Arkqj
Senast redigerad av Doiten 2022-02-01 kl. 13:54.
Citera
2022-02-01, 13:36
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Har din bild av B förändrats nu?
C har väl dock varit en slagpåse i tråden redan från första början trots att vi inte vet mycket om familjens liv, nu vet vi dock lite mer om parets dryckesvanor.

Nej, min bild av Beata har inte förändrats. Jag har inte sett henne som nån "perfekt" person och därför är jag inte besviken av det jag läste.
Min bild av C har inte heller påverkats. Jag förstod hela tiden att han var våldsam och inte bara i hemmet. Det är just han som är skyldig till att barnen miste sina föräldrar.

I alla mina inlägg skrev jag att det spelar inte nån roll vilken person var Beata. Våld är inte lösning på familjeproblem. Våld gör de bara svarare och leder till tragedier som i denna familj. Det finns inte förmildrande omständigheter för våld i nära relationer.
Citera
2022-02-01, 13:50
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
DOM: Förvaltningsrätten

Vidare har en diplomerad riskbedömare bedömt att det inte finns någon tvekan om att barnens mamma har varit utsatt för våld av styvfadern.

Barnens mamma har berättat att barnen har varit närvarande vid flera tillfällen då styvfadern ska ha använt våld mot henne.

Det råder utifrån utredningen inget tvivel om att syskonen under lång tid utsatts för allvarliga omsorgbrister där de både bevittnat våld och levt med ett latent hot om våld

i vetskapen om att styvfadern när som helst kan ta till våld. Styvfadern har utsatt
Barnen X och X för psykisk misshandel.
Det finns starka anledningar att tro att styvfadern har varit inblandad i mammans försvinnande.

BR har också lämnat uppgifter om brister i hemmiljön hos pappan i Polen.

https://docdro.id/v4skj3U

Så tragiskt. Pojkarna föredrar att vara i familjehemmet än att flytta till sin far.
Citera
2022-02-01, 14:12
Medlem
Citat:
Så tragiskt. Pojkarna föredrar att vara i familjehemmet än att flytta till sin far.
Trevliga pappor det finns. Hoppas nu grabbarna får lugn och ro, att få vara barn/tonåringar, utan oro och ångest framöver.
Citera
2022-02-01, 14:35
Medlem
Äldsta sonen verkar må okej från vad jag ser från sociala medier och berättas. Mycket kontakt med mormor och moster alla barn

Hoppas dom får lugn och ro nu <3
Citera
2022-02-01, 14:51
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnieszkaa
Äldsta sonen verkar må okej från vad jag ser från sociala medier och berättas. Mycket kontakt med mormor och moster alla barn

Hoppas dom får lugn och ro nu <3

Tack agnieszkaa, skönt att höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in