Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-01, 15:11
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Så tragiskt. Pojkarna föredrar att vara i familjehemmet än att flytta till sin far.

Väldigt tragiskt. Säger en del om pappa ”stackars Piotr”. Men har han blockerat när de ringt så kanske förståligt de föredrar familjehem.
Senast redigerad av Lilett 2022-02-01 kl. 15:15.
Citera
2022-02-01, 15:21
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När jag läste "Utifrån det som B berättat i utredningen..." hajade jag till. Soc.anmälan var gjord och utredning påbörjad medan B fortfarande var vid liv. Vem gjorde anmälan, när och på vilka indikationer? Har det framkommit tidigare och jag bara missat?

Senast postade dokumenten svarar delvis på dina frågor:

"orosanmälningarna till socialtjänsten som gjordes i februari och augusti 2021"
Citera
2022-02-01, 15:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tack för den känga men det är just du som plockat mening ur dokumentet och gjorde "varningstecken" av det.
Fritids säger du? Vet inte hur andra föräldrar gjorde det att mitt yngre barn dagis/fritids var tomt redan vid 16. Var det mor/farföräldrar? Större syskon? I alla fall min son ofta var ledsen att han var den siste som hämtades trots att vi jobbade i omlott. Alltså den ena började tidigare och slutade tidigare. Inte alla föräldrar har den möjlighet.
Jag tyckte att du stod för kängan, därav min retur.
"Varningstecken" är inte primärt plockat från texten. Nu har jag inga färska siffror, men då det var aktuellt för mig var det 10% av skolbarnen i Sverige som levde i missbruksfamiljer. För att upptäcka dessa så att de kan få stöd krävs en observant omgivning. Ett tecken, bland flera, kan vara att syskon alltid lämnar och hämtar. Det är således gammal kunskap och yrkesskada att vara observant på dylikt. Genom dessa glasögon läste jag dokumenten. Att det kunde bli en sådan stor sak av det förstår jag inte. Jag började med att skriva att det var en smidig lösning, men det förefaller inte som någon läste det.
Citera
2022-02-01, 15:22
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Väldigt tragiskt. Säger en del om pappa ”stackars Piotr”. Men har han blockerat när de ringt så kanske förståligt de föredrar familjehem.

"stackars Piotr" motsäger sig själv. Påstår att Beata och mormor försvarade kontakter samtidigt medger att pojkarna hade kontakt med hans släktingar. Oj, så löjligt. Han är inte det minsta trovärdig och knappast lämplig som far.
Senast redigerad av ursalund 2022-02-01 kl. 15:25.
Citera
2022-02-01, 15:26
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har din bild av B förändrats nu? C har väl dock varit en slagpåse i tråden redan från första början trots att vi inte vet mycket om familjens liv, nu vet vi dock lite mer om parets dryckesvanor.

Det är skillnad på att dricka alkohol och att dricka sig berusade i barnens åsyn som C och B verkar ha gjort. En enorm skillnad faktiskt.

Det får vi verkligen hoppas men vet du hur ofta C och B drack alkohol?

Man måste ju undra om inte din bild av C som Malmös bästa pappa har fått sig ens en liten törn, men med tanke på hur du fortsätter att lyfta fram Bs tillkortakommanden och hitta på ursäkter för Cs beteende så är det ju förmodligen högst osannolikt.
Citera
2022-02-01, 15:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Senast postade dokumenten svarar delvis på dina frågor:

"orosanmälningarna till socialtjänsten som gjordes i februari och augusti 2021"
Tack! Har inte hunnit läsa det. Att första anmälan gjordes i februari -21 säger en del.
Citera
2022-02-01, 15:43
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
"Varningstecken" är inte primärt plockat från texten. Nu har jag inga färska siffror, men då det var aktuellt för mig var det 10% av skolbarnen i Sverige som levde i missbruksfamiljer. För att upptäcka dessa så att de kan få stöd krävs en observant omgivning. Ett tecken, bland flera, kan vara att syskon alltid lämnar och hämtar. Det är således gammal kunskap och yrkesskada att vara observant på dylikt. Genom dessa glasögon läste jag dokumenten. Att det kunde bli en sådan stor sak av det förstår jag inte. Jag började med att skriva att det var en smidig lösning, men det förefaller inte som någon läste det.

Med "känga" menade jag jämförelsen med gräset.

Och nu avslutar jag att vidare diskutera detta då jag har inte behov att "vinna" snacket.
Citera
2022-02-01, 16:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
"Varningstecken" är inte primärt plockat från texten. Nu har jag inga färska siffror, men då det var aktuellt för mig var det 10% av skolbarnen i Sverige som levde i missbruksfamiljer.
.
Färska siffror, 30 sep. 2019
can.se
Rapporten visar att:
drygt 20 procent av alla barn i Sverige, upp till 430 000 barn, någon gång under uppväxten haft minst en förälder med alkoholproblem. Det är vart femte barn.
15 procent av alla barn i Sverige, alltså 320 000, har påverkats negativt i någon utsträckning av att ha vuxit upp med minst en förälder med alkoholproblem.
10 procent, 215 000, av alla barn i Sverige uppger att de påverkats mycket negativt av att växa upp i en familj där en förälder har alkoholproblem.
Senast redigerad av sybel 2022-02-01 kl. 16:12. Anledning: korrigering
Citera
2022-02-01, 16:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är jättetråkig läsning att barnen inte ens haft en trygg punkt i sin mor.

Du har vettiga synpunkter ibland.

Citat:
Diskussionen om att lämna/hämta på skolan är redan omfattande i tråden och jag sållar mig till dom som inte tror att det nödvändigtvis behöver betyda något alls.

Men det går väl inte att utesluta att det kan betyda något?

Man får nästan intrycket att du vill förminska parets drickande till någon sorts obetydlig detalj bara för att också B drack? Hade det bara varit C som var på lyset i barnens åsyn så hade du troligtvis gjort allt för att påpeka detta. Du är inte ärlig men det tror jag att de flesta insett nu.

Citat:
Någon frågade om du menade att det innebar att C kört berusad till Oxie med barn i bilen. Du slingrande dig direkt till att B inte alls dött där utan gått tillbaka till lägenheten och råkat ut för olyckan där.

Det är en TEORI inget annat.

Vi vet fortfarande inte hur, var, när och varför kvinnan avled? Eller hur!?

Det är dock intressant med de nya uppgifterna om parets drickande eftersom intag av alkohol ökar risken för fallskador och andra olyckor dessutom så får man lättare blåmärken vid intag av alkohol.

Citat:
Jag är fortfarande övertygad om att Barby inte berättar hela sanningen.
Jag är väldigt förvånad över att Barby nu inte alls är förvånad att C söp och slogs. Jag misstänker fortfarande att C och/eller Barby vinklat Barbys uppgifter för att få C att verka bättre än han varit, father of the year you know... Det är dock syftningsfel i din mening; Barby har inte berättat det nu, det var länge sedan. Men nej, jag tror nog inte mer, eller mindre, på Barby nu.

Men du måste erkänna att du har tänkt tanken att Barby verkar veta mer om parets relation än oss andra i tråden?

Samtidigt måste du nog medge att dina förutfattade meningar och fördomsfulla bild av det aktuella fallet börjar krackelera så sakteliga?
Citera
2022-02-01, 16:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Med "känga" menade jag jämförelsen med gräset.

Och nu avslutar jag att vidare diskutera detta då jag har inte behov att "vinna" snacket.
Jag kände mig påhoppad men kan hålla med om att den var lite ful.
Behov av att "vinna" har inte jag heller. Min avsikt var att försöka räta ut det som jag tolkade som missförstånd av vad jag menade. Kanske jag, i vanlig ordning, uttryckte mig väl kortfattat.
Citera
2022-02-01, 16:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Man måste ju undra om inte din bild av C som Malmös bästa pappa har fått sig ens en liten törn

Nej min bild av C har inte förändrats, hantverkare brukar dricka mycket alkohol. C verkar inte utgöra något undantag.

Citat:
men med tanke på hur du fortsätter att lyfta fram Bs tillkortakommanden och hitta på ursäkter för Cs beteende så är det ju förmodligen högst osannolikt.

Men du kan inte förneka att min tidigare teori om en destruktiv relation med två inblandade parter känns kanske mer sannolik nu med bakgrund av bådas intag av alkohol i barnens närvaro?
Citera
2022-02-01, 16:17
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej min bild av C har inte förändrats, hantverkare brukar dricka mycket alkohol. C verkar inte utgöra något undantag.

Men du kan inte förneka att min tidigare teori om en destruktiv relation med två inblandade parter känns kanske mer sannolik nu med bakgrund av bådas intag av alkohol i barnens närvaro?

Var det inte du som påstod andra hade fördomar? Handlar nog mer om C personlighet än yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in