Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-23, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det var Sofiedals som var stängd medans polisen sökte i området. Jag har utgått från att dom ställde bilen precis intill dammen där det är en liten grusplätt eller den stora parkeringen vid klubbhuset ca 100 meter bort.

Efter att ha tittat igen på kartbilderna kan jag inte hitta någon anledning för dom att vara just där. Om han åkt dit med syftet att mörda henne med sonen väntandes i bilen blir det nog livstid.
HUGA!!
Citera
2021-12-23, 11:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Jag har redan skrivit att detta är vad C berättade. Det är upp till polisen att kontrollera om det är sant eller inte. Såvida inte polisen behöver denna information förstås. Jag har ingen tillgång till hans konton.

Om det inte fanns några pengar på kontot, är det inte naturligt att hon skulle berätta det för honom.
Gjorde hon inte det? Även om, hade det inte medfört att det trillade in pengar.
Citera
2021-12-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Snälla förklara för mig vad det är du anser att jag missförstår. Du har berättat att C sagt att B orsakat att hans firma hamnade hos Kronofogden. Där finns det inga anmärkningar före han häktades. Då visar du att dom kan bli sekretessbelagda om man betalar i tid eller får dom sekretessbelagd av annan anledning. Du visade även att sekretessen hävs om det kommer in nya skuldkrav, vilket det gjort efter häktningen. Därmed ska Cs tidigare skulder hos Kronofogden synas, men det syns inga före häktningen, alltså fanns det inga eftersom sekretessen är hävd, alltså ljög C. Var har jag fel enligt dig?

Jag försöker verkligen inte ändra innebörden av vad du sagt. I länkarna nedan skriver du:

"Han sade att han kommit hem efter jobbet men kunde inte komma in för att hon bytte låset. Han visade en video till mig. Han står med sin son utanför entré dörr, men Beata öppnade inte dörren och släppte inte sonen in. Bara gick till källaren. Hon var inte ensam. Det var en kvinna med henne. Det var mörkt ute. Mannen sade att det var runt klockan 9 på kvällen."

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

"Maken kommenterade videon, att det är hämsk att barnen ute ensam. Mannen menade att barnen skulle redan ätit middag, duschad och sova."

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Jag får inte ihop det, om du inte menar att sonen (eller menar du barnen i plural?) var utelåst(a) när C kom hem från jobbet kl 21?

Hon tycks ju ha haft polis och hyresvärd på sin sida i att byta låset. Hon hade uppenbarligen rätt att frukta för sitt liv. Om sonen av någon anledning fanns utanför när C för första gången inser att han inte kommer få komma in i sin bostad så kan jag ha förståelse för om hon inte vågar öppna dörren ens för sonen när C står bredvid. Varför sonen var ute kan ju säkerligen en del här tolka som bevis på en demonisk mamma, andra kan undra om C hade sonen med sig efter att ha hämtat honom någonstans, och/eller om han varit hos en kompis, eller om C helt enkelt lurat ut honom i ett försök att komma in själv. Vi vet ju inte vad som händer innan inspelningen påbörjas.

Att klockan var 21 var ju bara en uppskattning. Hur dags blir det mörkt i Malmö i augusti/september?

Intressant med kvinnan som var med. Hoppas hon har vågat ge sin bild av vad som hände till polisen.

Jag vill inte förklara någonting. Ring Kronofogden och be dem förklara för dig.

Om du inte har något emot det så skriver jag i ett PM svaren på dina övriga frågor.
Citera
2021-12-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Gjorde hon inte det? Även om, hade det inte medfört att det trillade in pengar.

Jag tror inte att hon sa något till honom. Om hon hade berättat fallet hade det inte kommit till Kronofogden.
Citera
2021-12-23, 12:44
Medlem
Citat:
Jag vill inte förklara någonting. Ring Kronofogden och be dem förklara för dig.

Om du inte har något emot det så skriver jag i ett PM svaren på dina övriga frågor.

Du får gärna skriva pm till mig också för att förklara.

I maj förra året hade han en skatteskuld på 15 000 kr som han betalade av illa kvickt. Sen har alla betalningar skötts fram tills han dödade sin fru. Nu har det trillat in en obetald fordonsskatt på 2162 kr och en räkning från Tele2 på 1300 kr.

Vad vill du komma fram till?

Edit. Skatten på 15 000 kr är förmodligen den summa han betalar in varje månad till skatteverket. Det visar på en netto månadslön på ca 25 000 kr.
Senast redigerad av Heretic77 2021-12-23 kl. 12:57.
Citera
2021-12-23, 12:47
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
- C sa att Beata inte fört över pengarna till Skatteverket.
- Han kunde inte betala av skulden direkt då det inte fanns några pengar på kontot.
Det inte så märkligt att B inte betalat till masen om där inte fanns något att betala med. Att direkt ta för givet att B förskingrat visar bara personens inställning till B.

Det är normalt att man lägger order i internet banken att betala faktura, avgifter eller skatt. Finns det pengar på kontot så pengarna kommer ut. Finns det inte då få man påminnelse. I alla fall så ägare till företaget ska se till att pengarna finns dagen de ska ut.
Citera
2021-12-23, 12:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det är normalt att man lägger order i internet banken att betala faktura, avgifter eller skatt. Finns det pengar på kontot så pengarna kommer ut. Finns det inte då få man påminnelse. I alla fall så ägare till företaget ska se till att pengarna finns dagen de ska ut.
Det känns inte så meningsfullt att nagelfara en trollutsaga, mer än för att bevisa att det just är ett trolleritrick.
Citera
2021-12-23, 13:00
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du får gärna skriva pm till mig också för att förklara.

I maj förra året hade han en skatteskuld på 15 000 kr som han betalade av illa kvickt. Sen har alla betalningar skötts fram tills han dödade sin fru. Nu har det trillat in en obetald fordonsskatt på 2162 kr och en räkning från Tele2 på 1300 kr.

Vad vill du komma fram till?

Edit. Skatten på 15 000 kr är förmodligen den summa han betalar in varje månad till skatteverket. Det visar på en netto månadslön på ca 25 000 kr.

Det stämmer. Han hade ca.400 000 i inkomst förra året så netto blir ca. 25000 månadsvis.
Citera
2021-12-23, 13:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror inte att hon sa något till honom. Om hon hade berättat fallet hade det inte kommit till Kronofogden.
Rena gissningar från din sida, alltså.
Citera
2021-12-23, 13:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det stämmer. Han hade ca.400 000 i inkomst förra året så netto blir ca. 25000 månadsvis.
En korkad fråga kanske:
Kan det vara så att han ena månaden endast har 10 000 och nästa 40 000? I så fall krävs lite framförhållning för att det ska finnas pengar på kontot.
Citera
2021-12-23, 14:06
Medlem
Här gissas det hej vilt på inkomsterna.

Om man driver en enskild firma betalar man F-skatt. I den ingår skatt och egenavgifter. (Egna sociala avgifter, dvs sådana avgifter som en arbetsgivare betalar för en anstälid).

Ex, om resultatet visar på 400 000 kronor bör man räkna 55% i skatt och egenavgifter.
Citera
2021-12-23, 14:09
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
En korkad fråga kanske:
Kan det vara så att han ena månaden endast har 10 000 och nästa 40 000? I så fall krävs lite framförhållning för att det ska finnas pengar på kontot.

Så klart. Ensam företagare har det rätt så knepigt om den jobbar inte för en större seriös firma som
betalar i tid. Firmor och folk betalar inte i tid. Ibland få de vänta på pengarna i ett par månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in