2021-10-03, 21:31
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kontaktförbud hade inte skyddat henne. En människa som inte respekterar vare sig sitt barns mamma eller lagen stoppas inte av ett kludd på papper. Man förstorar upp hela denna vikt man tror ett kontaktföd verkligen innebär. Det hade inte gjort någon skillnad.

Nej det må vara sant men det finns uttökat skydd som man bedömer individuellt efter personens enskilda situation. Att sätta in bredare åtgärder i form av agerande och det bästa hade väl varit om de hade skickat ut honom ur landet för längesen.

Någonstans måste det gå att göra något för att minska på detta vansinne. Att vården reagerar tidigare om en kvinna kommer in med oförklarliga skador, blåmärken o.sv att man där ställer frågor samt anmäler och placerar idioterna i systemet. De skulle låst in honom men då måste han väl först ha begått ett brott.

Jag vet att i England där män som bryter mot besöksförbud hämtas av Polis men vet inte hur det funkar här och hon kanske inte ringde Polisen heller. Å andra sidan kan de ju inte hålla personer för länge heller.

Jag tycker att samhället måste gripa in tidigare, utökade befogenheter för Poliser och hårdare straff för de män som hänger sig till att begå Kvinnofridsbrott!

Hursomhelst är det tragiskt att så många Kvinnor mördas av sina egna män!
Senast redigerad av Mouchino 2021-10-03 kl. 21:39.
Citera
2021-10-03, 21:48
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Senada Luca, Lisbeth Suira och Skaidre är arbetskamrater med den försvunna kvinnan.

– Hon är positiv, glad och öppen, säger Skaidre.

Senada Luca fyller i:

– Vi tänker på hennes barn. Det är därför vi är här, säger hon.
https://www.sydsvenskan.se/2021-10-0...pa-hennes-barn

Om hon nu gick till jobbet varje dag - då hade ju mannen lätt kunnat hitta henne där.
Citera
2021-10-03, 22:00
Medlem
Mouchinos avatar
På Regeringen hemsida kan man läsa detta:

- Så länge som en enda kvinna mördas av sin partner eller före detta partner har vi inte gjort tillräckligt. Ingen tonårstjej ska utsättas för våld av sin pojkvän. Idag presenterar regeringen åtgärder både för att få stopp på våldet här och nu, ge kvinnorna som drabbas stöd och skydd och arbeta förebyggande så att inga fler kvinnor blir slagna och inga män börjar slå, säger Märta Stenevi, jämställdhetsminister.

Det åtgärdspaket för att få stopp på mäns våld mot kvinnor som regeringen nu lägger fram innehåller 40 punkter. Paketet omfattar åtgärder för att bidra till att alla de fyra målsättningarna i den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor ska uppnås.

Ett utökat och verkningsfullt förebyggande arbete mot våld
Förbättrad upptäckt av våld och starkare skydd och stöd för våldsutsatta kvinnor och barn
Effektivare brottsbekämpning
Förbättrad kunskap och metodutveckling.

Detta är den nya satsningen verkar det som:
https://www.regeringen.se/pressmedde...d-mot-kvinnor/

Vi får väl se men än tycker jag inte man märkt av någon förändring med tanke på eländet som man läser om. Det låter så himla bra men använd detta ute i samhället då! Frågan är hur lång tid det ska ta och hur många Kvinnor som ska behöva bli förnedrade, misshandlade och till slut mördade innan man agerar. För som sagt, lite kludd på ett papper hjälper inte där man lovar insatser och noll tolerans mot Kvinnovåld. AGERA!
Citera
2021-10-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Nej det må vara sant men det finns uttökat skydd som man bedömer individuellt efter personens enskilda situation. Att sätta in bredare åtgärder i form av agerande och det bästa hade väl varit om de hade skickat ut honom ur landet för längesen.

Någonstans måste det gå att göra något för att minska på detta vansinne. Att vården reagerar tidigare om en kvinna kommer in med oförklarliga skador, blåmärken o.sv att man där ställer frågor samt anmäler och placerar idioterna i systemet. De skulle låst in honom men då måste han väl först ha begått ett brott.

Jag vet att i England där män som bryter mot besöksförbud hämtas av Polis men vet inte hur det funkar här och hon kanske inte ringde Polisen heller. Å andra sidan kan de ju inte hålla personer för länge heller.

Jag tycker att samhället måste gripa in tidigare, utökade befogenheter för Poliser och hårdare straff för de män som hänger sig till att begå Kvinnofridsbrott!

Hursomhelst är det tragiskt att så många Kvinnor mördas av sina egna män!

Mycket bra och tänkvärt skrivet Mouchino ! Samhället måste gripa in tidigare som du säger annars finns det inget bett i lagen om besöksförbud, kontaktförbud…….endast ett ord på papper !
Citera
2021-10-03, 23:29
Medlem
Citat:

- Så länge som en enda kvinna mördas av sin partner eller före detta partner har vi inte gjort tillräckligt. Ingen tonårstjej ska utsättas för våld av sin pojkvän. Idag presenterar regeringen åtgärder både för att få stopp på våldet här och nu, ge kvinnorna som drabbas stöd och skydd och arbeta förebyggande så att inga fler kvinnor blir slagna och inga män börjar slå, säger Märta Stenevi, jämställdhetsminister.

Det åtgärdspaket för att få stopp på mäns våld mot kvinnor som regeringen nu lägger fram innehåller 40 punkter. Paketet omfattar åtgärder för att bidra till att alla de fyra målsättningarna i den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor ska uppnås.

Förbättrad upptäckt av våld och starkare skydd och stöd för våldsutsatta kvinnor och barn

Vi får väl se men än tycker jag inte man märkt av någon förändring med tanke på eländet som man läser om. Det låter så himla bra men använd detta ute i samhället då! Frågan är hur lång tid det ska ta och hur många Kvinnor som ska behöva bli förnedrade, misshandlade och till slut mördade innan man agerar. För som sagt, lite kludd på ett papper hjälper inte där man lovar insatser och noll tolerans mot Kvinnovåld. AGERA!
Tack för dina kloka ord!

Det pratas för mycket, men görs för lite. Regeringen lovar och lovar och lovar, men inget händer.
Den ena kvinnan efter en annan offras istället. Varför tas inte detta på allvar?

Dags att återinföra tjänstemannaansvaret. Om inte, skicka tjänstemännen på vidareutbildning som återspeglar offrens verklighet.
Citera
2021-10-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Polsk jude?
Vem är mannen? Namn?

Rafal Cezary Ratzman
Senast redigerad av arcenciels 2021-10-03 kl. 23:41.
Citera
2021-10-04, 00:06
Medlem
Citat:
Jag har en fråga. Var hennes äldsta son med i bilen? Har för mig jag läste det och det var väl han som anmälde sin Mamma försvunnen? Kan Pappan ha använt sig av honom (en taktik) för att Beata skulle följa med eller valde hon själv att ta med sig Sonen för en gnutta trygghet och skydd?

Jag är inte helt säker på om det står bekräftat någonstans, men jag tror att det var deras gemensamma son på sju år som var med i bilen och ingen annan. Den äldsta son (han är väl runt 15?) hade kontaktat polisen sent på kvällen när mamman fortfarande inte kommit hem. Han var väl medveten om hur farlig MGM är och vad han kan ha gjort mot hans mamma, så därför ringde han polisen rätt så snabbt (bara några timmar senare). Jag vet inte om äldsta pojken ens hann träffa sjuåringen innan MGM lämnade in hos socialen. Men tror ändå han har tystats ned rejält så han lär inte ha berättat mycket av det som hände i bilen och när han väntade kvar.
Citera
2021-10-04, 00:26
Medlem
Citat:

Men allt handlar om att kvinnors närstående måste agera genast de misstänker eller får kännedom att deras dotter,syster eller kvinnliga släktingen/vännen behandlas illa och utsätts för våld eller hot.
Alltså att närstående till en utsatt flicka/kvinna bör reagera snabbt o kontakta polis innan misshandeln
eskalerar till grövre våld.
Citera
2021-10-04, 01:27
Medlem
Hur man kan göra så mot en kvinna?
Citera
2021-10-04, 01:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Vilka ALLA relationer? Hon var gift en gång innan med nån nolla som gjorde henne gravid 4 ggr under 5 år. Hon var 22 år och hade 4 ungar.

Någon nolla gjorde henne gravid 4 ggr? Varför söker hon sig till nollor? Lika barn leka bäst? Kan inte detta vara en förklaring till de bråk och uppslitande uppbrott som kantat hennes olika relationer?

Citat:
Det var med EN man

Hur vet du att det bara var en man? Källa tack!

Citat:
8 år sen gifte hon sig med CR.

Hon väljer alltså fel män hela tiden (nollor) men vad är det som säger att det inte var CR och hennes andra exman som också valde fel kvinna?

Citat:
Du är patetisk med dina försök att skylla allt på henne och rättfärdiga misshandel som hon blev utsatt för.

Tack men nu handlar inte den här tråden om mig utan om paret i Malmö så håll dig till topic. Jag är rätt övertygad att hon har bråkat en hel del själv i sina olika förhållanden, det är aldrig ens fel om två träter. Folk som bråkar mycket i sina relationer söker sig ofta till likasinnade och historien upprepas. Män och kvinnor är jämbördiga när det gäller att behandla varandra illa.

"I de två studierna med 1 400 deltagare uppger åtta procent av kvinnorna att de utsätts för våld. Av männen i undersökningarna svarar åtta respektive elva procent samma sak.

– Det vi reagerar på i de här studierna är att män och kvinnor rapporterar om lika stor utsatthet för såväl fysiskt som psykiskt våld, medan kvinnor är betydligt mer utsatta för sexuellt våld. Det visar att vi vet väldigt lite om våldet mot män i relationer, säger Gunilla Krantz, professor i folkhälsovetenskap vid Göteborgs universitet"

https://sverigesradio.se/artikel/5667696

Citat:
Fattar du inte det? Även om hon hade 10 kraschade relationer, även om hon vore höra, och värsta människa i världen så det inte rättfärdigar misshandel.

Se ovan, våldsamma relationer har ofta två motparter som behandlar varandra illa och vi just nu väldigt litet om hur det såg ut i det aktuella fallet men det är inte förbjudet att spekulera. Jag är rätt övertygad om att hade den försvunna kvinnan inte krävt enskild vårdnad så hade situationen sett annorlunda ut. Många kvinnor använder dessutom barnen som vapen mot sina män vid relationsuppbrott. Detta är också en typ av misshandel.
Citera
2021-10-04, 01:56
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kontaktförbud hade inte skyddat henne. En människa som inte respekterar vare sig sitt barns mamma eller lagen stoppas inte av ett kludd på papper. Man förstorar upp hela denna vikt man tror ett kontaktföd verkligen innebär. Det hade inte gjort någon skillnad.

Nej, inte om hon hade fått igenom det heller tyvärr. Jag fick igenom ett kontaktförbud. Karln respekterade absolut inte det. Det sket han fullständigt i. När han stod utanför min dörr och jag ringde snuten sa de bara: "Nää men så får han inte göra". Ingen hämtade honom. Sådär höll det på i några år tills han dog. Annars hade jag dött, är jag säker på. Snuten gör inte ett piss. Man får ta saken i egna händer. (Vilket jag inte gjorde) Han söp ihjäl sej.
Citera
2021-10-04, 02:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Den där ministern borde kallas ojämställdhetsminister. Hur kan man vara så verklighetsfrånvänd så att man ej belyser att det är i princip nästan lika vanligt med kvinnor som slår, hotar och kränker som andelen män? Ljuger Brås:s statistik?

"I Brås nationella kartläggning av brott i nära relationer (2014) uppgav 6,8 procent av befolkningen att de utsattes för brott i en nära relation under 2012. Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen)"

https://www.bra.se/statistik/statist...elationer.html

Den försvunna kvinnan i Malmö verkar dessutom ha gjort rätt mycket för att undanhålla vårdnad av barnet för sin man, alla barn har rätt till två föräldrar annars kan väl det kallas för psykisk misshandel och kränkning om någon part medvetet saboterar umgänge?

Citat:

Men det där åtgärdspaketet kommer ju aldrig få någon egentlig verkan så länge man inte belyser att brott i nära relationer begås av nästan lika många kvinnor som män? Kanske borde många kvinnor och män aldrig ha ingått relationer med varandra?

Paret i Malmö verkar ju ha haft en relation som ballat ut helt och hållet, jag tror inte att all skuld för allt dåligt som hänt ska lastas på mannen. Kvinnan är väl dessutom försvunnen fortfarande? Har hon åkt till Polen?

Citat:

Men hur hjälper det där fanatiska mässandet alla de kvinnor och män som lever i destruktiva relationer? Om du vill ha nolltolerans mot våld så har du missat något vitalt och viktigt på vägen. Båda könen gör sig skyldiga till brott i nära relationer.

Exakt hur det sett ut i det aktuella fallet i Malmö vet varken du eller jag men debatten är fri och alternativa hypoteser får du stå ut med på detta forum för yttrandefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in