2022-12-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Han kan överklaga till HD.
HD kommer mycket sannolikt av avslå överklagan, HD tar bara upp mål av prejudicerande betydelse. Och HD prövar i princip aldrig bevismål.

När domslutet vunnit laga kraft och om det kommer upp nya viktiga fakta så kan C söka resning.
https://www.domstol.se/hogsta-domsto...ingen/resning/

Att resning beviljas är mycket ovanligt, men inte helt unikt.

Gissningsvis blir han med tiden överförd till Polen, antingen på egen begäran eller på initiativ av kriminalvården

Skulle C överklaga kommer det aldrig upp till HD.
Vad jag kan önska är att åklagaren för det vidare för att få fram hur mycket barn ska stå ut med innan det klassas som barnfridsbrott. Tre barn som varit utsatta för detta fyllo till "man"!

Glöggen (den halvstarka) kommer att smaka ovanligt gott i år... med tanke på att C på sin höjd får lite saftglögg (inte god).
Citera
2022-12-14, 12:03
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I teorin kan han ha tagit på sig skulden för att skydda någon annan person som inte gillade hur hans fru uppträdde mot honom och som då istället är inblandad i hennes hädanfärd?

Om vi summerar vad vi vet så var det bla otrohet med grannen (!) eftersom hon ansökte om skilsmässa först i slutet av augusti 2021, C fick också ett slag i ansiktet vid ett gräl i slutet av december 2020, vi kan även addera ett helunderligt låsbyte i den gemensamma bostaden en kort tid innan dramat urartade helt, C kände sig dessutom ekonomiskt utnyttjad och var antagligen känslomässigt dränerad efter fruns totala ovilja att reda ut de äktenskapliga problemen, titta bara på hur hon övergav exet P och barnen 8 år tidigare. Droppen som kanske fick bägaren att rinna över kan i teorin ha varit kravet om ensam vårdnad?

Jag vet inte om jag vill att du svarar på mitt inlägg, du känns inte som en seriös vettig person utan verkar mest vägledas av skadeglädje.

En positiv sak kan dock noteras från gårdagens dom, C blev friad från misstanken om barnfridsbrott och bör väl alltså betraktas som oskyldig vad gäller detta?
Läs och begrunda domen. Du beter dig som en trotsig tonåring.
Citera
2022-12-14, 13:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Kan inte du ringa GM eller hans advokat och fråga varför GM inte känt sig tillräckligt provocerad för att nämna det någon gång i alla timmar av förhör och rättegång?

C har kanske tagit på sig hela skulden för att skydda någon annan som också är inblandad?

Citat:
Du sa själv att ingen våldtäkt ägt rum eftersom avsaknaden av en polisanmälan för dig betyder att hon inte upplevt det som en våldtäkt, så då har väl inte GM upplevt att han blivit provocerad eftersom han inte nämnt det?

Jag skrev väl snarare att C är väl varken åtalad eller dömd för våldtäkt? Så hur kan han då vara skyldig till detta påstådda brott? Att C sen kanske har knapphändiga minnesbilder pga rikligt bruk av alkohol är nåt helt annat.

Citat:
För övrigt har jag svarat dig förut, med hänvisning till lagen, att provokation KAN utgöra skäl för lindring, inte ska, inte bör - kan.

Vi får se vad det står i resningsansökan?

Citat:
Jag tycker det kan vara intressant att göra en omprövning av begreppet provokation ja, men i det här fallet föreligger det inga bevis för provokation i samband med mordet. Att en person som blir uttvingad i skogen och fasthållen slår till sin angripare kallas självförsvar, inte provokation.

Fast nu vet inte vi hur det exakta händelseförloppet såg ut, ingen vet när och var B avled. Inte heller varför?

Citat:
Hur vet du att han ens minns rätt att han blev slagen? Allt annat han säger i det förhöret säger du ju är felaktigt pga din påstådda alkoldemens hos GM.

Jag har inte påstått att han minns fel, minnesluckor är dock något helt annat pga stor alkoholkonsumtion de senaste åren.

I teorin är det faktiskt fullt möjligt att C lider av alkoholdemens men sen har vi faktiskt den där inspelningen och där har du själv erkänt att C blev slagen av B.

Citat:
Du hade dock rätt om att han blir slagen i ansiktet, efter att han sagt att om hon upplever att han ger henne presenter för att få ligga så är hon en hora, ett luder.

Du ifrågasätter C:s minne men verkar samtidigt inte ens komma ihåg vad du själv har skrivit? 😁
Citera
2022-12-14, 13:56
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:

Jag har inte påstått att han minns fel, minnesluckor är dock något helt annat pga stor alkoholkonsumtion de senaste åren.

I teorin är det faktiskt fullt möjligt att C lider av alkoholdemens men sen har vi faktiskt den där inspelningen och där har du själv erkänt att C blev slagen av B.

Du ifrågasätter C:s minne men verkar samtidigt inte ens komma ihåg vad du själv har skrivit? 😁

Haha, du verkar glömsk gamle man. Det är DU som ifrågasätter Cs minne, inte jag. JAG tror att han ljuger, det har inte med minne att göra. Jag tror att han minns precis vad som hänt men inte ha velat berätta det av hopp om att komma undan och kanske, kanske för att han faktiskt skäms.

Dessutom blandar du frikostigt ihop tillfällena. Du har tidigare påstått att hans påstått sviktande minne pga alkoholdemens skulle vara orsaken till de många olika versioner han lämnat om vad som utspelade sig under mordkvällen, men samtidigt åberopar du hans skarpa minne av att ha blivit slagen innan han dödar B som grund för strafflindrande provokation.

Citera
2022-12-14, 14:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

JAG tror att han ljuger

För att han är man , polack och råkar heta C?

Citat:
det har inte med minne att göra.

Det vet inte vi.

Citat:
Jag tror att han minns precis vad som hänt men inte ha velat berätta det av hopp om att komma undan

Då var det väl oerhört korkat att berätta vart kroppen låg? Om han ville komma undan så var det väl bättre att hålla tyst? Logik är inte din starka sida direkt.

Citat:
och kanske, kanske för att han faktiskt skäms.

Kanske det? Hans fru inledde väl ett nytt förhållande med grannen en bra tid innan hon ansökte om skilsmässa?

Citat:
Dessutom blandar du frikostigt ihop tillfällena. Du har tidigare påstått att hans påstått sviktande minne pga alkoholdemens skulle vara orsaken till de många olika versioner han lämnat om vad som utspelade sig under mordkvällen, men samtidigt åberopar du hans skarpa minne av att ha blivit slagen innan han dödar B som grund för strafflindrande provokation.

Tack men nu har jag fört fram OLIKA hypoteser, jag har inte lagt alla ägg i samma korg utan har flera alternativa teorier samtidigt.

Du har förresten själv tidigare citerat ett förhör med C där han uppger att "då slog hon till"

Tror du att han ljög då? Hon klappade helt uppenbart till honom i grälet i slutet av december 2020, det finns det tom inspelning på. Varför skulle inte hon i teorin kunnat slå honom igen när hon tappade humöret?

Du verkar inte heller förstå det här med minnesluckor, det har inget med lögner att göra utan handlar om luckor i minnet.
Citera
2022-12-14, 15:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skulle C överklaga kommer det aldrig upp till HD.

Är det överst på din önskelista inför Julen? Låt oss hoppas att C:s resningsansökan beviljas.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad jag kan önska är att åklagaren för det vidare för att få fram hur mycket barn ska stå ut med innan det klassas som barnfridsbrott. Tre barn som varit utsatta för detta fyllo till "man"

Fast nu drack tydligen både C och B alkohol? Barnen har väl också sett detta drickande?

Kanske har du rätt i att barnen varit utsatta för de vuxnas drickande?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2022-12-14 kl. 15:09.
Citera
2022-12-14, 16:14
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
För att han är man , polack och råkar heta C?

Det vet inte vi.

Då var det väl oerhört korkat att berätta vart kroppen låg? Om han ville komma undan så var det väl bättre att hålla tyst? Logik är inte din starka sida direkt.

Kanske det? Hans fru inledde väl ett nytt förhållande med grannen en bra tid innan hon ansökte om skilsmässa?

Tack men nu har jag fört fram OLIKA hypoteser, jag har inte lagt alla ägg i samma korg utan har flera alternativa teorier samtidigt.

Du har förresten själv tidigare citerat ett förhör med C där han uppger att "då slog hon till"

Tror du att han ljög då? Hon klappade helt uppenbart till honom i grälet i slutet av december 2020, det finns det tom inspelning på. Varför skulle inte hon i teorin kunnat slå honom igen när hon tappade humöret?

Du verkar inte heller förstå det här med minnesluckor, det har inget med lögner att göra utan handlar om luckor i minnet.

Det här visar ju med all tydlighet hur du inte kan hålla ett normalt spår i en diskussion.

Du minns inte att det är du själv som tycker C har dåligt minne och kontrar med av vilken av dina påhittade anledningar jag anser att han ljuger. Jag anser att han ljuger för att han ljuger. Det har vi diskuterat förut.

Sen slänger du in ett "vi vet inte". Jo, att vara en notorisk lögnare är inte detsamma som att ha dåligt minne. Tvärtom brukar den som ljuger mycket behöva ha bra minne för att inte blanda ihop sina lögner och direkt bli påkommen.

Logik är en av mina starka sidor. Att du upplever det annorlunda är för att dina argument är fullkomligt ologiska, som att någon har ett jättebra minne av hur han blir slagen av offret ena sekunden och har en minneslucka när han nästa sekund berättar hur han stryper offret. Minnesluckor brukar per definition inte innehålla detaljerade beskrivningar av hur något går till. Hur var det med logiken?

Att han kanske skäms över det fruktansvärda han utsatt sitt yngsta barns mor för kontrar du som vanligt med att lägga fokus på hur hemskt offret betett sig. Självklart format som en fråga för att få minsta medhåll som du så girigt suktar efter.

Att dina "hypoteser" inte har substans beror alltså på att du inte lägger alla ägg i samma korg? Din äggkorg är så fattig så det inte ens går att göra äggröra. Du kan väl börja med att redogöra för hur du resonerar runt mina tidigare frågeställningar till dig beträffande att du tror att det funnits en medhjälpare:

Citat:
Utan kommunikation? Utan att denne gett sig till känna för att rentvå GM? Utan att denne flyttat kroppen? Utan någon större tid i tidslinjen för att lägga till en annan GM? GM har dessutom offrat sitt liv med sina barn och sina barns förtroende för denne medhjälpare? Låter som en älskarinna som fanns nära till hands i sådana fall, och det gör knappast GM mindre misstänkt, tvärtom.
Citera
2022-12-14, 21:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för uppladdningen.

En viss besvikelse över att han blev friad för barnfridsbrott. Men ändå en lättnad över att HR fastslog TR dom på livstid och utvisning. Förhoppningsvis kan familjen gå vidare med vetskapen att han inte kan sätta sin fot som en fri man i Sverige.
Jag tycker att motiveringen till varför C frias från barnfridsbrott är mycket märklig.
Om det hade gått att bevisa att B dog av strypningen, som förefaller hänt då Oskar satt i bilen, hade C dömts, men eftersom B kanske bara blev halvdöd går han fri.
I mina öron låter det resonemanget sjukt.
Citera
2022-12-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att motiveringen till varför C frias från barnfridsbrott är mycket märklig.
Om det hade gått att bevisa att B dog av strypningen, som förefaller hänt då Oskar satt i bilen, hade C dömts, men eftersom B kanske bara blev halvdöd går han fri.

Nej enligt lag är det precis som det ska vara, om jag stryper min fru till döds och mina barn sover i rummet bredvid så har väl inte det skapat något som helst trauma för mina barn eftersom dom inte bevittnar själva mordet utan får reda på det när gärningen är fullbordad.
Citera
2022-12-14, 22:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nej enligt lag är det precis som det ska vara, om jag stryper min fru till döds och mina barn sover i rummet bredvid så har väl inte det skapat något som helst trauma för mina barn eftersom dom inte bevittnar själva mordet utan får reda på det när gärningen är fullbordad.
O hörde skrik, vilket skulle kunna vara Bs sista, medan HR vänder på det och menar att det skulle kunna vara så att det inte var hennes sista. Oavsett om B avled då eller senare har O fått ett traumatiserande hörselminne.
Lagen förefaller skydda förövaren mer än barnen.
Citera
2022-12-15, 09:55
Medlem
Citat:
O hörde skrik, vilket skulle kunna vara Bs sista, medan HR vänder på det och menar att det skulle kunna vara så att det inte var hennes sista. Oavsett om B avled då eller senare har O fått ett traumatiserande hörselminne.
Lagen förefaller skydda förövaren mer än barnen.

Ja tyvärr är så.
Citera
2022-12-15, 11:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Varför det? Du verkar vägledas av rent önsketänkande kring detta?

Citat:
Om det hade gått att bevisa att B dog av strypningen, som förefaller hänt då O satt i bilen, hade C dömts, men eftersom B kanske bara blev halvdöd går han fri.

Ingen känner till det exakta händelseförloppet. Dvs hur, när och var B avled, alltså är C oskyldig till barnfridsbrott. Acceptera och gå vidare nu.

Citat:

Det är väl ännu mer sjukt att försöka tvinga in C som skyldig till barnfridsbrott när han inte är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in