2021-09-24, 12:01
Medlem
Du behöver först se denna video på ca 1:40 min

https://youtu.be/NxywCMQNRc0

Sedan denna video på ca 20 min

https://youtu.be/lKsM8ZVp-Xc

Sedan kan du söka mer på Peter om hans arbetehur hur big pharma fabrikerar studier för att sälja mer droger.

Vi snackar dom största drog-försäljarna genom tiderna. Pablo Escobar är en fis jämfört men dessa psykopater.

Och att du förespråkar amfetamin till 6-åringar är riktigt skrämmande. Men du verkar inte så klyftig så förhoppningsvis sitter du inte på en inflytesrik position i livet. Eller jobbar med människor.
Citera
2021-09-24, 12:05
Medlem
f30malmos avatar
Jag är f.ö. en av relativt få adhd-patienter vars hjärna faktiskt har undersökts. Det finns inget synligt onormalt med min frontallob.
Citera
2021-09-24, 12:17
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
ADHD medicin är knark, det är nästan löjligt hur lättvindigt man skriver ut det och speciellt till barn.

Blablabla det hjälper jada jada.. ja tjack får även folk utan diagnoser att sitta still och fokusera på tråkig skit. Det är så drogen fungerar för alla och inte bara för diagnostiserade.

Dom förälder som inte medicinerar sina barn med adhd medicin gör helt rätt. Kanske med undantag på Strattera det kan jag tänka mig är mindre skadligt och säkert bra för dom som den fungerar på.

Exakt. Alla blir fokuserade av amfetamin. Det är jättenice men skulle aldrig någonsin ge till mina barn!

Ut med barnen några timmar om dagen i skogen istället. Laga hemlagad mat och läs mycket böcker.

Ha en trygg kärnfamilj utan bråk. Gå i kyrkan så barnen lär sig sitta still och lyssna. Och var utomhus så mycket som möjligt i skogen.
Citera
2021-09-24, 13:25
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froeken.m
Ja, ojdå.. lite korttidsstudier bla skickar du..
Det är klart att det fungerar under en kort tid.. alla knaprade adhdmedicin för att tex plugga bättre, skiva bättre på prov och tentor osv när jag utbildade mig...
Men det betyder inte att man vet att det är säkert överlag..

Är du så bitter bara för att du själv lider så extremt av din ADHD och vägrar ta itu med det?

Drogliberal som du är så förstår jag att du inte ser problemet med CS till outvecklade hjärnor och har väl antagligen knarkat sönder din hjärna..
Om det är något som är en komedi så är det du.

Skaffa dig ett jobb och sluta snacka dynga på FB din sorgliga människa.

Du manipulerar ju. Läser du ens vad som står?

Man medicinerar inte barn för att prestera på vissa prov osv. Utan för att utnyttja hjärnans formbarhet/plasticitet, vilket är som bäst mellan 6 till 13 år ungefär därav är behandling som bäst just under dom åren.
CS ska behandlas i minst 10-12 veckors perioder on off med minsta möjliga dos.

Jag förstår att det till en början synes helt galet att ge småbarn starka cs preparat.
Mentittar man på forskningen och de resultat som visas så förstår man rätt snabbt att det är i de allra flesta fall väldigt rimligt eftersom fördelarna väger upp nackdelarna...

Visst, jag är jätte sorglig. Jag sitter iallafall inte å ljuger och låtsas mig veta något som jag inte vet ett jävla dugg om..
Citera
2021-09-24, 13:28
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Du behöver först se denna video på ca 1:40 min

https://youtu.be/NxywCMQNRc0

Sedan denna video på ca 20 min

https://youtu.be/lKsM8ZVp-Xc

Sedan kan du söka mer på Peter om hans arbetehur hur big pharma fabrikerar studier för att sälja mer droger.

Vi snackar dom största drog-försäljarna genom tiderna. Pablo Escobar är en fis jämfört men dessa psykopater.

Och att du förespråkar amfetamin till 6-åringar är riktigt skrämmande. Men du verkar inte så klyftig så förhoppningsvis sitter du inte på en inflytesrik position i livet. Eller jobbar med människor.

Inte bara jag utan de allra flesta psykiatriker samt forskare inom adhd vill att 6 åringar ska det.... Till skillnad från alla andra här inne så baserar jag mina åsikter utifrån fakta och kunskap och inte av aah jah vet inte vad ni baserar era åsikter ifrån. Ni vet ju inte ens själva...
Citera
2021-09-24, 13:39
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har läst samma forskningsrapport. Finns mycket att ifrågasätta i den också. Och en gäller enbart metylfenidat och enbart pojkar, samt är det en relativt liten studie, med ganska få deltagare. Dessutom säger forskaren själv att man inte vet långsiktiga effekter av att medicinera barn med metylfenidat och att man ska vara försiktig om man gör det.

Sedan är det ju så att inte alla kan ta medicinerna on off, har man ett jobb så måste man ju jobba. För min del hade jag behövt bli sjukpensionär om jag inte medicinerade på arbetet.

De flesta av studierna du länkar till gäller barn PÅ medicin versus före medicinering, inte de som medicinerats en period och sedan tagits av medicinen. Självklart ökar diverse förmågor temporärt på centralstimulantia, gissar att det gör det för neurotypiska personer också.

Jag hade varit mer intresserad om det fanns ett annat sätt att stimulera tillväxten av vit substans och nervfunktionen i denna hos barn med adhd-symptom, och om det var ett faktum att alla barn med adhd hade just det problemet verifierat. Jag tror inte ens forskare har riktigt klart för sig vad adhd beror på, de forskar snarare på en effekt av något som de inte alls tar hänsyn till orsakerna och fokuserar enbart på de mentala aspekterna, än på en enskild och avgränsbar diagnos. Dvs man fokuserar som vanligt inom psykiatrin på att dämpa ett symptom, istället för att försöka reda ut orsaken.

Vi pratar om barn här inte vuxna
Du hittar ju bara på egen jävla skit.
Det råder konsensus runt världen, medicinera tidigt är det absolut bästa. Faktumet är att tidig ålder är key.
Men ni skiter ju att lyssna på varför kan resonerar som man gör utan tror er på nått sätt förstå er på något som ni inte ens vill försöka förstå... Jag tror hit jag tror dit. Mao ingen aning.... Dessutom noll intresse till att förstå anledning till att medicinera.

Visst valet ska vara upp till var och en och avgöra. Men då borde valet baseras utifrån fakta och förståelse och vad man tror är rätt och bortse från alla studier och vetenskap som finns tillgänglig. Då är man en idiot och månar verkligen inte om sina barn..
Men visst experter har förmodligen helt fel å din magkänsla å fantasi förmåga är förmodligen helt rätt.
Senast redigerad av KTM_ 2021-09-24 kl. 13:42.
Citera
2021-09-24, 14:32
Medlem
TS vill nog mest ha gratis tjack...

Medicinera barn görs alltid försiktigt.
Citera
2021-09-24, 15:14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Vi pratar om barn här inte vuxna
Du hittar ju bara på egen jävla skit.
Det råder konsensus runt världen, medicinera tidigt är det absolut bästa. Faktumet är att tidig ålder är key.
Men ni skiter ju att lyssna på varför kan resonerar som man gör utan tror er på nått sätt förstå er på något som ni inte ens vill försöka förstå... Jag tror hit jag tror dit. Mao ingen aning.... Dessutom noll intresse till att förstå anledning till att medicinera.

Visst valet ska vara upp till var och en och avgöra. Men då borde valet baseras utifrån fakta och förståelse och vad man tror är rätt och bortse från alla studier och vetenskap som finns tillgänglig. Då är man en idiot och månar verkligen inte om sina barn..
Men visst experter har förmodligen helt fel å din magkänsla å fantasi förmåga är förmodligen helt rätt.

Läs inlägget igen när du inte är så förbannad. Och efterforska lite mer.
Citera
2021-09-24, 15:33
Medlem
Muppetys avatar
Många småbarnsföräldrar tycker nog att det helt enkelt låter hemskt att ge barn amfetamin o liknande. Men det finns några alternativ som jag tror brukar testas först.
Citera
2021-09-24, 16:19
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Det finns inte tillräcklig forskning på hur adhd-medicin påverkar utvecklingen för barns hjärnor..
Man vet att det på något sätt påverkar utvecklingen av hjärnan men inte om det är till det är till det negativa eller positiva..

Att vara en så oansvarig förälder att ge centralstimulanta till sina barn för att man helt enkelt inte orkar vara förälder är bara pinsamt..

Det finns andra saker man kan göra åt problematiken innan det, tex mycket fysisk aktivitet, rutiner, planera, KBT mm..

Det är sorgligt hur lata dagens föräldrar är som väljer att ge amfetamin till sina barn för att de inte orkar vara föräldrar..

Obehandlad ADHD är inte bra och kan leda till att man dras in i drogmissbruk, kriminalitet och/eller psykisk ohälsa men behandling betyder INTE medicin, det finns andra sätt att behandla ADHD.!!!

Jag är idag vuxen med diagnosen ADHD. Jag medicinerar, men det är MITT val för att jag är vuxen.
Jag har två syskon som även de har ADHD, de är vuxna, de medicinerar inte och de går bra för dem..
Vi fick diagnosen i yngre ålder och våra föräldrar övervägde inte ens att medicinera, det gick ändå, antagligen var det kämpigt i perioder men det gick.

Är så extremt trött på detta tjat om ADHD medicin för att man inte orkar ta sitt ansvar som förälder, man väljer hellre att man ska ge centralstimulanta för att få ett mer "medgörligt" barn.
Fyfan! Skärpning, det är pinsamt!
Du är ju pinsammast i hela tråden som tar ADHD-medicin själv men inte vill att barn ska få ta den. Tar du den alltså för att bli "medgörlig"? Du här ju själv hur falsk din dubbelmoral låter. Varför använder du inte själv fysisk aktivitet eller KBT?

Du tror inte barn också behöver få saker gjorda och kunna koncentrera? Nej, det finns ingen behandling som är i närheten lika effektiv som medicinering.

Vadå "det gick"? Vem är du att sätta en låg ribba för andras liv?
Citera
2021-09-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du är ju pinsammast i hela tråden som tar ADHD-medicin själv men inte vill att barn ska få ta den. Tar du den alltså för att bli "medgörlig"? Du här ju själv hur falsk din dubbelmoral låter. Varför använder du inte själv fysisk aktivitet eller KBT?

Du tror inte barn också behöver få saker gjorda och kunna koncentrera? Nej, det finns ingen behandling som är i närheten lika effektiv som medicinering.

Vadå "det gick"? Vem är du att sätta en låg ribba för andras liv?

Kära Moderator!

Säg det då också till de läkare/psykologer som ALDRIG överhuvudtaget överväger medicinering för barn idag i sverige som förstahandsalternativ, snarare tvärtom..

Men med den livslånga erfarenhet jag har av npf så har jag väl antagligen helt fel då...
Trots flertalet när- och anhörighetsutbilningar, informationssamtal om medicinering och andra hjälpmedel både för barn och vuxna...

Det är bra att ni lär mig att allt jag vet om detta är helt fel så att jag kan tala om det för de jag träffar som jobbar med detta..
Citera
2021-09-24, 22:19
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Kära Moderator!

Säg det då också till de läkare/psykologer som ALDRIG överhuvudtaget överväger medicinering för barn idag i sverige som förstahandsalternativ, snarare tvärtom..

Men med den livslånga erfarenhet jag har av npf så har jag väl antagligen helt fel då...
Trots flertalet när- och anhörighetsutbilningar, informationssamtal om medicinering och andra hjälpmedel både för barn och vuxna...

Det är bra att ni lär mig att allt jag vet om detta är helt fel så att jag kan tala om det för de jag träffar som jobbar med detta..
Du svarade inte på varför du ska äta medicin men andra ska klara sig med KBT och fysisk träning. Eller varför föräldrar tydligen ger det till barnen för att de ska bli "medgörliga" men du tar det av någon annan anledning gissar jag?

Om någon av de yrkeskategorier du räknade upp tror att barn får medicin för att bli "medgörliga" så borde de få sparken, men det kanske bara är din konstiga idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in