Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Glömmer du inte att det är röstningsgrupper nu? Alltså barnen kan ju rösta en miljard gånger på tramsbidrag - Detta kommer ju ändå bara påverka just DERAS röstningsgrupper (dvs 3–9 år och 10–15 år). Kollar vi programmet i lördags så gav ju 3-9-åringarna sin 12-poängare till Alvaro Estrella och 10-15-åringarna gav sin till John Lundvik. Dessa två bidrag var ju långt ifrån trams och ser man till John Lundvik, så var det ju stor enighet bland alla åldersgrupper att han skulle gå till final.
Ser man till "första röstningsomgången" där den som får flest röster (oavsett ålder) går till final så har vi fått Cornelia Jakobs och Liamoo till final. Dessa två har ju varit favoriter i både publikundersökningar, på oddset och bland journalister/experter (dom har ju t.o.m varit tippade att gå till ESC), vilket visar att barnen nog legat ganska rätt även här. Nu har vi ju ingen aning om hur mycket barnen röstat på just dessa två, men rent statistiskt borde de två legat relativt högt även hos barnen. Så det jag försöker landa i är att barnen nog inte skiljer sig så mycket i röstningen som du tror. (med lite reservation för app-haveriet i första deltävlingen).
Nej, det glömmer jag inte. Men röstningsgrupper blir helt irrelevant att ens ha om man bara får ut en röst per licensbetalare.
SVT kan inte ens veta hur gammal någon som röstar är. Så det är ju trams. En gimmick. Jag kan ange i appen att jag är 8 år eller 80 år. Fast jag är 30. Dessutom lär det i mängder av fall vara föräldrar som satt upp konton och angett sin ålder, men det är småbarn som röstar.
Första veckan så stängdes ju appen av, så inga röster från appen räknades. Medveten eller omedveten stängning vet vi inte. Men det bedrevs kampanj att det skulle massröstas på den här venezuelanen Omar. Som verkar vara någon form av gayikon med mängder av följare. Som tur är "fungerade inte" appen. Och Omar åkte ur...
Det är helt enkelt bättre att alla som betalar avgiften får 1 röst. Inte ett svårt system att sätta upp. Går att göra med BankID och sen databas som checkar mot vilka som fått betala licensavgiften på skatten.
Nu finns det ingen begränsning alls. Jag som har 2 mobilabonnemang och 5+ gamla kontantkort, och 6-7 telefoner och surfplattor skulle kunna sätta upp 5+ konton och massrösta. Det kan vem som helst göra. Det är ett helt dumt system.
1 röst per licensbetalare. Och inga telefonröster. Det är framtiden.