Citat:
Jag håller inte med där. Det finns massor med oljebolag, men bara ett Cementa. De har en mycket ovanlig position i Sverige. Men visst kan det vara så, att de kom lite oförberedda medans oljeindustrin av naturliga skäl alltid varit ansatta av politik och har tränat länge på olika byråkratiska skrivelser.
Jag har aldrig före 2021 hört att Cementa skulle vara miljöfarliga, kanske har de inte ens varit det utöver den stora skalan naturligtvis. Det kan vara något nytt påfund av politiker. Jag kan inte detaljer, men jag har aldrig hört krav att ett företag måste stå för vattenreserven i ett helt län t.ex. Det verkar helt absurt. Det är samhället som står för det. Och företaget betalar företagsskatt för detta, och för det vatten de använder.
Jag har aldrig före 2021 hört att Cementa skulle vara miljöfarliga, kanske har de inte ens varit det utöver den stora skalan naturligtvis. Det kan vara något nytt påfund av politiker. Jag kan inte detaljer, men jag har aldrig hört krav att ett företag måste stå för vattenreserven i ett helt län t.ex. Det verkar helt absurt. Det är samhället som står för det. Och företaget betalar företagsskatt för detta, och för det vatten de använder.
Bara för att Cementa har ett monopol på cement betyder inte att de är i frälse. De har fortfarande lagar att följa och just nu delar inte domstolen din åsikt om att Cementa har gjort allt för att förebygga miljöproblem. Cementa har haft över 30 år på sig att formulera en utredning som täcker de miljöhot som finns för verksamheten. Cementa har fått fler än 4 tillsägelser och viten från tillsynsmyndigheterna tills myndigheterna nu tröttnade och inte förlängde tillståndet förrän Cementa har visat på att de kan skriva en utredning.
Alla SEVECO-verksamheter måste skriva utredningar och handlingsplaner över sin verksamhet. Hur kommer det sig att Cementa är det enda bolag som inte kan det?