Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-19, 20:11
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
https://techcrunch.com/2021/09/06/pr...ss-authorities
Alt. https://www.youtube.com/watch?v=QCx_G_R0UmQ

Franska regeringen ville veta IP-adressen till en regimkritiker, och Schweiz styre var snabba att lyda, och protonmail lydde i sin tur dom.

Så både deras indikering att Schweiz lag är ett skydd i sig självt är falskt - och deras påstående att de inte loggar ip är falskt, och så klart deras påstående att kundens privacy comes first.

Efter de blev avslöjade ändrade de texten i sin policy, där det tidigare stod:
Citat:
By default, we do not keep permanent IP logs in relation with your use of the Services. However, IP logs may be kept temporarily to combat abuse and fraud, and your IP address may be retained permanently if you are engaged in activities that breach our terms and conditions (spamming, DDoS attacks against our infrastructure, brute force attacks, etc). The legal basis of this processing is our legitimate interest to protect our Services against nefarious activities.
La de efteråt till:
Citat:
If you are breaking Swiss law, ProtonMail can be legally compelled to log your IP address as part of a Swiss criminal investigation.
Vilket heller inte är den ärliga sanningen, då en fransman som protesterar på fransk mark knappast bryter mot Schweizisk lag.


Så gott folk. Dags att lämna protonmail.
Tankar?
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-09-19 kl. 20:13.
Citera
2021-09-19, 20:13
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://techcrunch.com/2021/09/06/pr...ss-authorities
Alt. https://www.youtube.com/watch?v=QCx_G_R0UmQ

Franska regeringen ville veta IP-adressen till en regimkritiker, och Schweiz styre var snabba att lyda, och protonmail lydde i sin tur dom.

Så både deras indikering att Schweiz lag är ett skydd i sig självt är falskt - och deras påstående att de inte loggar ip är falskt, och så klart deras påstående att kundens privacy comes first.

Efter de blev avslöjade ändrade de texten i sin policy, där det tidigare stod:

La de efteråt till:

Vilket heller inte är den ärliga sanningen, då en fransman som protesterar på fransk mark knappast bryter mot Schweizisk lag.


Så gott folk. Dags att lämna protonmail.
Tankar?

Protonmail + Tor = problem solved.
Citera
2021-09-19, 20:17
  #3
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Protonmail + Tor = problem solved.
Vilken email-leverantör som helst + tor.

Undvik mail-leverantörer som delar loggar till regimen om regimkritiker, och undvik mail-leverantörer som ljuger om att din data är säker när de själva aktivt delar ut den till tredjepart.

Deras onionsite är tydligen inte så safe heller. https://www.youtube.com/watch?v=IeXaYR4ed9c Har inte sett den, han nämnder den bara i videon i TS om att så är fallet.
Citera
2021-09-19, 20:18
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Vilken email-leverantör som helst + tor.

Undvik mail-leverantörer som delar loggar till regimen om regimkritiker, och undvik mail-leverantörer som ljuger om att din data är säker när de själva aktivt delar ut den till tredjepart.

Deras onionsite är tydligen inte så safe heller. https://www.youtube.com/watch?v=IeXaYR4ed9c Har inte sett den, han nämnder den bara i videon i TS om att så är fallet.

Så du tror på en video du inte ens har sett?
Citera
2021-09-19, 20:21
  #5
Avstängd
Manginazs avatar
Häftigt! "Kinesisk" diktatur nu i Europa, va spännande!
Citera
2021-09-19, 20:26
  #6
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så du tror på en video du inte ens har sett?
Jag är bara snäll och delar den så du kan se den själv innan jag ens haft tid att se den, som en tjänst till dig, då du tydligen tycker det är rimligt att fortsätta använda tjänsten och känna dig trygg i den när de bevisligen gjort det hela deras profil är byggd på att säga att de inte gör. Om regimkritiker till andra nationers regimer dessutom.

Känner man sig trygg i det så behöver man nog en extra nudge för att förstå att det inte är tryggt eller rimligt.
Citera
2021-09-19, 20:30
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Jag är bara snäll och delar den så du kan se den själv innan jag ens haft tid att se den, som en tjänst till dig, då du tydligen tycker det är rimligt att fortsätta använda tjänsten och känna dig trygg i den när de bevisligen gjort det hela deras profil är byggd på att säga att de inte gör. Om regimkritiker till andra nationers regimer dessutom.

Känner man sig trygg i det så behöver man nog en extra nudge för att förstå att det inte är tryggt eller rimligt.

Fast vad gör den otrygg när man kör Tor? Det är ju bara IP-adressen dom sparar.
Citera
2021-09-19, 20:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Protonmail + Tor = problem solved.
Har för mig det inte gick att registrera sig om man använder tor utan javascript.. kanske är ändrat
Citera
2021-09-19, 20:31
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har för mig det inte gick att registrera sig om man använder tor utan javascript.. kanske är ändrat

Vad är faran med det om man kör det i en VM man inte använder till något annat?
Citera
2021-09-19, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Protonmail + Tor = problem solved.
Har för mig det inte gick att registrera sig om man använder tor utan javascript.. kanske är ändrat
Höll på och försökte registrera mig anonymt på protonmail för några år sen, men det va kört
Citera
2021-09-19, 20:36
  #11
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast vad gör den otrygg när man kör Tor? Det är ju bara IP-adressen dom sparar.
Enligt vem? Enligt Protonmail?

Ja dom är ju bevisligen å lita på!


Går inte min poäng fram så för all del, kör på, kan inte vara mer tydlig än så tyvärr (eller jo, jag kan förtydliga att ovan mening är sarkastisk) . Är trots allt känslan av säkerhet som är det viktiga, inte den faktiska säkerheten, amiright.
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-09-19 kl. 20:38.
Citera
2021-09-19, 20:40
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Enligt vem? Enligt Protonmail?

Ja dom är ju bevisligen å lita på!


Går inte min poäng fram så för all del, kör på, kan inte vara mer tydlig än så tyvärr (eller jo, jag kan förtydliga att ovan mening är sarkastisk) . Är trots allt känslan av säkerhet som är det viktiga, inte den faktiska säkerheten, amiright.

Vad ska dom spara i en VM som bara har Tor installerad utöver det som ingår i disten, och som inte används till annat, menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback