2021-09-19, 01:01
Medlem
Kaj Linna lockar pensionärer och låginkomsttagare till kritiserat kryptoprojekt, och lovar värdeökning på 15 procent i månaden.
Efter att ha suttit 13 år i fängelse – och fick 18 miljoner kronor i skadestånd. Och varit sommarpratare. Nu har Kaj Linna startat ett investeringsprojekt där han försöker få låginkomsttagare att satsa pengar i en okänd kryptofond.
Men bakom alla löften döljer sig vad bedömare beskriver som en avancerad bluff.

– Ett helt gäng varningsklockor ringer, säger bitcoin-experten Totte Löfström
Totte Löfström: Solklart pyramidspel
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-kryptoprojekt

Kommentarer om Kaj Linnas satsning?
Senast redigerad av SKIL 2021-09-19 kl. 01:44.
Citera
2021-09-19, 01:12
En hel del kommer nog tro på detta iom att Linna blivit en omtyckt förtroendeingivande kändis. Men vad är förtroendeingivande värt? En mellanmänsklig förmåga... Hur mycket analys, tanke och sanning har Kaj?

Kan Kaj förutspå dessa kryptovalutor bättre än index och världsmarknaden? Såklart inte!

Om detta ger sådan avkastning som han säger/lovar, var är då George Soros, Musk, Bill Gates, Kinesiska staten m.fl. Linna tror sig veta bättre än alla andra tillsammans...
Citera
2021-09-19, 01:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Han fick alltså arton miljoner! Att han inte ligger lågt. Det plytet kan bara inte signalera förtroendeingivande.

Citat:
Målet är att ge ”arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer, kort sagt, alla människor med en begränsad ekonomi, en möjlighet att få till ett sparande med en egen elektronisk plånbok”... ”Vidare är syftet att ge dessa människor en möjlighet att själva komma in i och växa i den framtida blockchain-baserade värld vi alla står inför nu, men endast samhällets elit har tillgång till.”

Åh.

Citat:
De digitala valutornas volatilitet – alltså att de snabbt kan öka och minska i värde – är dock långtifrån det största problemet med projektet som Kaj Linna gett sig in i.

Aftonbladets granskning visar att medlemmarna tilldelas konton på kryptoplattformen Hyperfund. Enligt flera experter är fonden en raffinerad bluff som bara fungerar så länge det görs nya insättningar.

But why liksom.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-09-19 kl. 01:19.
Citera
2021-09-19, 01:20
Medlem
Har inte Kaj Linna varit inblandad tidigare i pyramidspel etc. innan han hamnade i fängelset, Har för mig har läst eller sett det i något sammanhang.
Kaj Linna verka ha förkärlek till att lura folk iså fall.

Kaj Linna är såld på kryptovalutor ...
https://www.aftonbladet.se/minekonom...r-i-kryptofond
Senast redigerad av SKIL 2021-09-19 kl. 02:03.
Citera
2021-09-19, 01:24
Medlem
Har blivit erbjuden att gå med i det där av en bekant. Men bangade när jag själv försökte göra mig en user där på sidan (inte hos ojfan menar jag då) och såg denna text =

"To get access to our community, contact the person who referred you to this amazing opportunity for a step-by step setup guide!"

Säger väl allt om vad det handlar om, pyramid i nån form skulle jag tro.
Citera
2021-09-19, 03:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Kommentarer om Kaj Linnas satsning?
Med lite tur når tillräckligt adekvata former av Karma honom, och terminerar honom rakt av.
Citera
2021-09-19, 03:07
Medlem
Att folk inte fattar att det inte finns något som är garanterat.

Sen är killen en idiot, han fick 18 miljoner av staten. Han kunde levt jävligt nice på den summan för resten av livet men istället ska han försöka bli affärsman, köpet hotell som inte går så bra och behöver extra pengar för att täcka hålet och påbörjar ett pyramidspel.
Han måste verkligen trivts bra där i fängelset, för han är snart tillbaka.
Citera
2021-09-19, 03:36
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
"De lockar pensionärer, sjukskrivna och andra låginkomsttagare med 15 procents garanterad avkastning per månad."

Herrejösses, pyramidspel riktad specifikt till de samhällsgrupper som är allra mest lättlurade. Börjar fundera om han kanske var skyldig trots allt?
Senast redigerad av Arsenaln1club 2021-09-19 kl. 03:39.
Citera
2021-09-19, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Att folk inte fattar att det inte finns något som är garanterat.

Sen är killen en idiot, han fick 18 miljoner av staten. Han kunde levt jävligt nice på den summan för resten av livet men istället ska han försöka bli affärsman, köpet hotell som inte går så bra och behöver extra pengar för att täcka hålet och påbörjar ett pyramidspel.
Han måste verkligen trivts bra där i fängelset, för han är snart tillbaka.

Precis min tanke.
I AB säger han dessutom att han själv bara satsat $300 och nu ska gå all in. Sjukt uppenbart att han själv kommer torska allt han sötter in.
Så då är han väl tillbaks i det kriminella livet igen.
Citera
2021-09-19, 03:54
Bannlyst
Totte Löfström? Var det inte han som utgav sig för att vara en kund hos Trijo och gjorde reklam för tjänsten här på Flashback?

Vet inte vem Kaj Linna är men den där Totte Bögström är ingen att lita på.
Citera
2021-09-19, 04:00
Jobbar han inte? Varför tar han inte ett jobb i Sverige som alla andra. Jag tycker att han tuppar sig med sina miljoner. Vem tror han att han är..
Pedofilmisstankarna stärktes när jag hörde att han ska flytta till Thailand. Vad är det som lockar där? Jag tycker att skattekostaren spottar på oss.
Senast redigerad av oLaZ9nenqdTSqp1sSu 2021-09-19 kl. 04:04.
Citera
2021-09-19, 04:00
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Från de två länkade aftonbladetintervjuerna med Kaj Linna.

Vad säger du till dem som menar att detta är ett pyramidspel?

– Jag ger inte så mycket för vad olika så kallade experter säger. Jag kan ta fram lika många experter med examen från Handelshögskolan som säger att det här är det mest otroliga som de har sett. De väljer att gå all in i det här.

– Det här är definitivt ingen pyramid. Om du går in i det här så behöver du inte göra någonting för att tjäna pengar.

Kan du förklara hur det går till när de här stora vinsterna skapas?

– De genereras utifrån att vi tar rygg på ett väldigt, väldigt starkt företag som sitter på biljoner och biljoner med pengar. De har en väldigt stark kassa och de har en vision om att det här med blockchain ska vara tillgängligt för alla.

Är det Hyperfund du pratar om nu?

– Jag uttalar mig om det företag vi tar rygg på. Jag kan inte bekräfta namnet, för jag är inte deras talesperson. Jag har mina förhållningsregler.

Det är helt uppenbart att han är en skurk och bedragare. Det är också helt uppenbart att någon som ger honom pengar och "investerar" i det här är en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in