Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-19, 20:57
Medlem
MrRelaxs avatar
Kaj och någon annan pajas hade en livesändning på Facebook för en stund sedan. Rätt intressant att se fåntrattarna dividera med varandra. Bland annat utlovades des en belöning på 50.000kr till den som kunde bevisa att deras verksamhet var ett pyramidspel. Väldigt sevärt..
Citera
2021-09-19, 20:58
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror inte det är ett pyramidspel, rättare sagt det är inte ett pyramidspel enligt min tolkning. Det verkar snarare vara en kopia på investera i vår "fond" där herr Linna fungerar som fondmäklare (ifall det nu är han som är bakom affärsidén och han ej är en bulvan).

Oavsett så är 15% en hög avkastning per månad. Tanken kan vara att folk ej ska plocka ut sina pengar utan låta sin investering ligga i fonden. Jag kan se ett problem med att tillväxten av aktuell kryptovaluta/blockchain som fonden sägs investera i står och stampar. Det är ingen given lag att krytpovaluta eller blockchain ökar i värde. Snarare tenderar volatiliteten vara hög. Det kan så klart vara så att aktuell fond som Linnas bolag investerar i hittar rätt blockchain i investeringsdjungeln. Att det ger en 10-20 faldig ökning på säg 5 år.

I ovan scenarier skulle en 15% ökning per månad vara realistiskt.

Tidigare för x antal år sedan var det fullt möjligt att tjäna pengar i dylika kryptovalutaprojekt. Pengar som låstes i en fond under flera år. Det finns många projekt idag att ta del av för diverse investeringar i omtalade kryptovalutafonder/blockchain. Nu säger jag bara, att jag med intresse följer hur det går i kryptoprojektet.
Inte för jag vill vara respektlös utan enbart inflika: Ett visst mått av popcorn-ätande finns framför datorn från min sida.
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-19 kl. 21:20.
Citera
2021-09-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Antingen är han så blåst så han blir blåst själv på detta. Eller så har han ingen skam alls som specifikt inriktar sig på att lura folk med små tillgångar. Eller båda.. idiot verkar han iallafall.

Ganska roligt om ärkeskojaren själv åker på en blåsning. Men han har nog gravt överskattat vinstpotentialen i detta. Mer troligt att det blir finkan igen. Någon skam i kroppen har han absolut inte. Bara lyssna på eller läs intervjuer med honom (efter frikännandet) där han gottar sig åt hur han lyckades sälja ännu en grej åt ”köptorskarna” som han kallade dem, bröderna i Kalamark. Menade typ att de fick skylla sig själva som var så lättlurade. Inte ett spår av ånger över det. Nu är han igång igen med sina pyramidspel och ska än en gång tjäna pengar på lättlurade åldringar. Vilken stjärna, man kan också ifrågasätta hur smart det är att använda sig själv som frontfigur. Är han helt utan självinsikt, förstår han inte att hans namn för alltid är förknippat med kriminalitet och ond bråd död?! Inget ämne för TV4 om man säger så..
Senast redigerad av Tedrom 2021-09-19 kl. 21:39.
Citera
2021-09-19, 21:10
Bannlyst
Så länge den sista idioten inte är född, så kommer någon gå på den här skiten. Krypto valuta i sej är en stor risk, här är dessutom plattformen utanför alla myndigheter kontroll. Det kan bara sluta på ett sätt ,att man bli blåst.
Citera
2021-09-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Att folk inte fattar att det inte finns något som är garanterat.

Sen är killen en idiot, han fick 18 miljoner av staten. Han kunde levt jävligt nice på den summan för resten av livet men istället ska han försöka bli affärsman, köpet hotell som inte går så bra och behöver extra pengar för att täcka hålet och påbörjar ett pyramidspel.
Han måste verkligen trivts bra där i fängelset, för han är snart tillbaka.
Är det inte rätt typiskt?
Han verkar vara precis den typen som tvångsmässigt dras in i skumraskaffärer trots att han inte behöver. Han kommer bli blåst på allt han har, sen åker han dit och sitter där han känner sig som mest hemma.
Citera
2021-09-19, 21:27
Medlem
Nu minns jag inte exakt vad, men innan han blev misstänkt för mord så ägnade han sig även då åt pyramidspel. Allt finns dokumenterat i podden "Spår". Jag minns som sagt inte vad exakt det var för något, men det var åtminstone relevant för förundersökningen och således även podden. Det är med andra ord inte första gången som Kaj beblandar sig med dylika bedrägerier. Det här är det han kan allra bäst - allt som har med fängelsevistelsen och frisläppandet att göra är egentligen bara en kedja av olyckliga omständigheter i förhållande till det som han tidigare livnärt sig på.
Citera
2021-09-19, 21:32
Medlem
mr13377s avatar
Ni som inte förstår att det här är ett kjedjebrev bör nog anlita en förmyndare att ta hand om er ekonomi.

Tar en sekund å googla fram att tjänsten han mäklar ’hyperfund’ är ett kedjebrev scam.

Det borde vara brottsligt att vara så korkad att man går med på sånn här skit med dryga böter, då skulle dumma fån sluta göda fon kriminella som skapar scams.
Senast redigerad av mr13377 2021-09-19 kl. 21:36.
Citera
2021-09-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror inte det är ett pyramidspel, rättare sagt det är inte ett pyramidspel enligt min tolkning. Det verkar snarare vara en kopia på investera i vår "fond" där herr Linna fungerar som fondmäklare (ifall det nu är han som är bakom affärsidén och han ej är en bulvan).

Oavsett så är 15% en hög avkastning per månad. Tanken kan vara att folk ej ska plocka ut sina pengar utan låta sin investering ligga i fonden. Jag kan se ett problem med att tillväxten av aktuell kryptovaluta/blockchain som fonden sägs investera i står och stampar. Det är ingen given lag att krytpovaluta eller blockchain ökar i värde. Snarare tenderar volatiliteten vara hög. Det kan så klart vara så att aktuell fond som Linnas bolag investerar i hittar rätt blockchain i investeringsdjungeln. Att det ger en 10-20 faldig ökning på säg 5 år.

I ovan scenarier skulle en 15% ökning per månad vara realistiskt.

Tidigare för x antal år sedan var det fullt möjligt att tjäna pengar i dylika kryptovalutaprojekt. Pengar som låstes i en fond under flera år. Det finns många projekt idag att ta del av för diverse investeringar i omtalade kryptovalutafonder/blockchain. Nu säger jag bara, att jag med intresse följer hur det går i kryptoprojektet.
Inte för jag vill vara respektlös utan enbart inflika: Ett visst mått av popcorn-ätande finns framför datorn från min sida.
Skojar du eller är du bara dum i huvudet? 15% månatlig ränta innebär att 10 000 kr blir 8 194 007 kr på fem års tid.
Citera
2021-09-19, 21:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Ni som inte förstår att det här är ett kjedjebrev bör nog anlita en förmyndare att ta hand om er ekonomi.

Kedjebrev är ofta likvärdigt med pyramidspel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kedjebrev

Ni bör läsa på om begreppen.

Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Skojar du eller är du bara dum i huvudet? 15% månatlig ränta innebär att 10 000 kr blir 8 194 007 kr på fem års tid.

Har du en kalkylator/simulator som bevisar din uträkning? Den kan hända min överslagsräkning blev något felaktig.
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-19 kl. 21:39.
Citera
2021-09-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Alltid kul när folk kallar andra dumma i huvudet för att sen ha totalt fel i rättelsen. 10000×1.15^(12×5) blir ungefär 44 miljoner.
Citera
2021-09-19, 22:27
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLaZ9nenqdTSqp1sSu
Varför vill han bosätta sig i Thailand om det inte är för flickliknande kvinnor?

Finns ju ingen anledning, särskilt inte när man är multimiljonär och redan har optimal väderlek på Kanarieöarna. Stränder och Thaimat finns där han är.
Det enda som saknas honom är små lagliga framstjärtar eller måhända tajta pojkrumpor.

Ingen bosätter sig i Thailand/Sydostasien om man inte är pedofil.

Ser ut som att har en ring på vänster ringfinger på bilden på länken. (Sista bilden i artikeln.)
Behöver ju inte betyda någonting men kanske har han lyckats lura någon stackars tjej i sitt nät.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dqPRw/inifran-kaj-linnas-kryptoprojekt-finansiell-frihet
Citera
2021-09-19, 22:31
Medlem
Verkar som krypto valutorna har blivit Vårddygnskostnades fångars huvudvärk.
Känns säkrare att starta en skorpionfarm.
Eller? Jag är också oskyldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in