2026-07-17, 14:42
Medlem
Håller med postaren ovanför mig: Torrents är riskfritt numera.
Körde VPN ett tag men det behövs inte.

Om man vill läsa på lite kolla:
(FB) Brev från Telia mfl. angående fildelning

Gammal tråd men jag själv gillar den.
Den tråden är delvis orsaken att jag släppte VPN.
Citera
2026-07-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum

Testa seeda nintendo switch spel
Citera
2026-07-19, 10:38
Medlem
jools71s avatar
Citat:

Varför inte använda VPN? Det finns ju inget negativt med att använda VPN.
Citera
2026-07-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Varför inte använda VPN? Det finns ju inget negativt med att använda VPN.

VPN är bortkastad tid, om du ändå kan stå för vad du gör på nätet så behövs inget skydd.

Att betala för en VPN idag är som att ha på sig en skottsäker väst under en riddarrustning när du sitter hemma i soffan och äter popcorn. Det känns extremt dramatiskt, men det enda du faktiskt uppnår är att du blir väldigt svettig och har svårt att nå fjärrkontrollen.

Hänglåset har redan räddat dig: Eftersom nästan alla sajter idag använder HTTPS (det lilla hänglåset i adressfältet) är din data redan stenhårt krypterad. Att slå på en VPN är som att låsa in ditt redan låsta kassaskåp i en ännu större flyttbil – banken struntar i bilen, de bryr sig bara om att du har rätt nyckel till skåpet.

Du är fortfarande du: VPN-företagen lovar att du blir "helt osynlig på internet". Men sekunden du klickar på en länk och loggar in på Instagram, Google eller din internetbank, så vet de exakt vem du är. Det är som att gå på maskerad i en perfekt spionförklädnad, men ha en gigantisk namnlapp på bröstet där det står ditt riktiga namn och ditt personnummer.

Du litar på fel personer: Istället för att låta din vanliga, tråkiga svenska internetleverantör (som måste följa svenska lagar) ser att du kollar på kattvideos, betalar du hundra kronor i månaden till ett anonymt företag i ett skatteparadis för att de ska få se det istället. Det är som att flytta dina pengar från Nordea till en kille som heter "Skuggan" och bor i en hydda på Bahamas, bara för att det känns mer spännande.

Det känns som att VPN är framtidens idioti
Citera
2026-07-19, 12:15
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessodel
VPN är bortkastad tid, om du ändå kan stå för vad du gör på nätet så behövs inget skydd.

Att betala för en VPN idag är som att ha på sig en skottsäker väst under en riddarrustning när du sitter hemma i soffan och äter popcorn. Det känns extremt dramatiskt, men det enda du faktiskt uppnår är att du blir väldigt svettig och har svårt att nå fjärrkontrollen.

Hänglåset har redan räddat dig: Eftersom nästan alla sajter idag använder HTTPS (det lilla hänglåset i adressfältet) är din data redan stenhårt krypterad. Att slå på en VPN är som att låsa in ditt redan låsta kassaskåp i en ännu större flyttbil – banken struntar i bilen, de bryr sig bara om att du har rätt nyckel till skåpet.

Du är fortfarande du: VPN-företagen lovar att du blir "helt osynlig på internet". Men sekunden du klickar på en länk och loggar in på Instagram, Google eller din internetbank, så vet de exakt vem du är. Det är som att gå på maskerad i en perfekt spionförklädnad, men ha en gigantisk namnlapp på bröstet där det står ditt riktiga namn och ditt personnummer.

Du litar på fel personer: Istället för att låta din vanliga, tråkiga svenska internetleverantör (som måste följa svenska lagar) ser att du kollar på kattvideos, betalar du hundra kronor i månaden till ett anonymt företag i ett skatteparadis för att de ska få se det istället. Det är som att flytta dina pengar från Nordea till en kille som heter "Skuggan" och bor i en hydda på Bahamas, bara för att det känns mer spännande.

AI sörja, inget av det du skriver stämmer. VPN krypterar ju inte trafiken , det räcker ju SSL över http för, men det är ingen stark kryptering och går förmodligen att knäcka om man så vill. Däremot är ju fördelen med vpn att trafiken ser ut att komma från en annan ip-adress, och om vpn-företaget inte för loggar så finns det ju inget att lämna ut.

För många är ju anledningen med vpn att komma kring geoblockering, det gör ju inte ditt lilla hänglås. Och kostnaden kan man ju därmed förbise från, för det är nånting som behövs i alla fall.
Citera
2026-07-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
AI sörja, inget av det du skriver stämmer. VPN krypterar ju inte trafiken , det räcker ju SSL över http för, men det är ingen stark kryptering och går förmodligen att knäcka om man så vill. Däremot är ju fördelen med vpn att trafiken ser ut att komma från en annan ip-adress, och om vpn-företaget inte för loggar så finns det ju inget att lämna ut.

För många är ju anledningen med vpn att komma kring geoblockering, det gör ju inte ditt lilla hänglås. Och kostnaden kan man ju därmed förbise från, för det är nånting som behövs i alla fall.

Du har helt rätt i att geoblockering och att dölja sin IP-adress är de verkliga anledningarna till att använda en VPN. Där köper jag ditt argument fullt ut, vill man se amerikanska Netflix är det VPN som gäller, och hänglåset hjälper såklart inte mot landsspärrar.

Men när det gäller krypteringen cyklar du tyvärr i diket:
- VPN krypterar visst: Det är hela grundbulten i en VPN (Virtual Private Network). Den skapar en krypterad tunnel mellan din dator och servern.
- HTTPS är inte svagt: Att påstå att modern TLS/SSL-kryptering är "svag och lätt att knäcka" är direkt felaktigt. Det är exakt samma kryptering som skyddar världens banksystem och militära kommunikationer varje sekund.

Min poäng handlar om den skrämselpropaganda som VPN-bolagen använder i sin marknadsföring. De får det att framstå som att vanliga Svensson blir hackade på kuppen om de kollar på recept utan en VPN på caféet. Det är den hysterin som är "framtidens idioti", inte att folk vill runda geoblockeringar för att streama sport.
Citera
2026-07-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är helt riskfritt att ladda ner torrents med vilken VPN som helst men samma sak gäller inte för själva programmen du laddar ner. Du kan räkna med att programmen kommer krylla av virus, trojaner, botnets, crypto stealers och annat skit.
Ja men man kollar ju dessa med virustotal innan de körs
Citera
2026-07-19, 22:52
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:

Varför chansa och riskera att åka dit? VPN är inte så dyrt, det har man råd med!
Senast redigerad av Pellerinen-2 2026-07-19 kl. 22:55.
Citera
2026-07-20, 16:02
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Inte laddat hem något från Pirate Bay på säkert 10 år. La ner torrents helt och hållet där för 10-12 år sen. Nu finns en programvara på PirateBay som jag gärna skulle vilja ha. Har dock ingen koll på riskerna över huvud taget. Om jag använder en VPN för att ladda hem programmet, hur säker ska jag känna mig? Någon VPN specifikt lämpad för fildelning?

Annat jag ska tänka på?

Tack!

Jag har använt Piratebay och andra torrentsidor till och ifrån sen hedenhös (Bredbandsbolaget) och kan säga dig att jag ALDRIG använt VPN.
Har inte heller fått något krav eller argt brev från någon.

Att ladda ner den senaste filmen eller programvaran kan kanske vara riskfyllt men även jag har gjort det i flera omgångar.

Värre är om du är aktivt seedande i veckor/månader med nya releases i mängder så lär du nog åka på någon form utav argt brev.

Kör på !
Citera
2026-07-20, 16:55
Medlem
Citat:

Det känns som att ditt inlägg skrev av en ai.
Citera
2026-07-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det känns som att ditt inlägg skrev av en ai.

Artificiell intelligens har väl inget med själva diskussionen kring VPN att göra.
Jag staplar upp den fakta kring VPN som finns och om du väljer att ignorera den logiska aspekten av min förklaring är väl upp till dig.

Jag anser vidare att VPN har blivit lika populärt som en drulleförsäkring och ett onödigt substitut till att ens vilja vara mänsklig i sitt beteende på nätet.

Ser att många likväl som jag har laddat ner utan att behöva skaffa VPN, det innebär att ni som väljer att skaffa det förmodligen vill dölja er och det är valfritt men riktigt onödigt om du inte har en ISP som säljer ut dig till polisen direkt...
Citera
2026-07-22, 18:11
Medlem
5549s avatar
Citat:
Artificiell intelligens har väl inget med själva diskussionen kring VPN att göra.
Jag staplar upp den fakta kring VPN som finns och om du väljer att ignorera den logiska aspekten av min förklaring är väl upp till dig.

Jag anser vidare att VPN har blivit lika populärt som en drulleförsäkring och ett onödigt substitut till att ens vilja vara mänsklig i sitt beteende på nätet.

Ser att många likväl som jag har laddat ner utan att behöva skaffa VPN, det innebär att ni som väljer att skaffa det förmodligen vill dölja er och det är valfritt men riktigt onödigt om du inte har en ISP som säljer ut dig till polisen direkt...
Nej man riskerar ingenting idag om man tankar filmer eller liknande via piratebay, utan vpn. Det var längesedan nu som den amerikanska hollywood-lobbyn gick in och styrde i vår svenska lagbok. Senare kom streamingtjänsterna och det som idag "förloras" via fildelning är lösören, därav ointressant.

Men VPN är bra att ha av andra orsaker.

Och din ISP ger redan polisen det dom vill ha, var så säker.
Senast redigerad av 5549 2026-07-22 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in