• 5 695 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 576 421 inlägg
2016-04-11, 17:07
Medlem
Keyzzerrs avatar
Ja då har man fått ett brev från Telia som informerar en att man är misstänkt för fildelning. Dem har gett ut mina uppgifter till ett företag vid namn Crystalis Entertainment.

Bör man vara redo på att bli "utpressad" d.v.s. betala ersättning för att undvika rättegång? Ska man börja att rusta upp säkerheten i datorn eller vad bör man göra härnäst?

Ska man oroa sig?

Länk till Crystalis: http://www.crystalis-entertainment.com/
Citera
2016-04-11, 17:10
Medlem
Framtyrs avatar
Du kan börja med att ringa Telia och säga upp ditt abonnemang, tycker jag..
Citera
2016-04-11, 17:16
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Du kan börja med att ringa Telia och säga upp ditt abonnemang, tycker jag..
Det spelar ingen roll vilken isp du har. Får man ett domstolsbeslut så är man tvungen att lämna ut uppgifterna. Detta verkar vara något av en offensiv. Det är fler som råkat ut för samma sak. Se tråden "varningsbrev".
Citera
2016-04-11, 17:21
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det spelar ingen roll vilken isp du har. Får man ett domstolsbeslut så är man tvungen att lämna ut uppgifterna. Detta verkar vara något av en offensiv. Det är fler som råkat ut för samma sak. Se tråden "varningsbrev".
De kan fortfarande göra mer. Driva det i domstol i årtal och överklaga allt för att göra lagen verkningslös. Om man gör det klart för dem att kunder drar om de inte skyddar sina kunder så kommer de arbeta hårdare emot. Banhof har en historia av att stå upp för sina kunder.
Citera
2016-04-11, 17:27
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
De kan fortfarande göra mer. Driva det i domstol i årtal och överklaga allt för att göra lagen verkningslös. Om man gör det klart för dem att kunder drar om de inte skyddar sina kunder så kommer de arbeta hårdare emot. Banhof har en historia av att stå upp för sina kunder.
Det gjorde man också med de första ipred-fallen. Får man in en störtflod av dem som det nu finns indikationer på kan man dessvärre inte göra lika mycket.

Juridiskt är det dessutom ganska klarlagt vad som gäller i dessa fall, så ärendena kommer inte ta lika lång tid som tidigare att lösa, överklagan eller ej.
Senast redigerad av pf10 2016-04-11 kl. 17:47.
Citera
2016-04-11, 17:44
Medlem
Säker på att det inte bara är ett bluffbrev som så många andra? Lägg upp brevet här i tråden vetja så får vi syna innehållet.
Citera
2016-04-11, 19:01
Medlem
SmallTowns avatar
Säg upp abonnemanget.

Domstol eller inte... vilka jävla förrädare. Säljer sina finansiärers (kunders) information till utsugare.

Vilken tur att jag inte blev kund hos Telia.

Bahnhof stretar emot och försöker hjälpa sina kunder. De är mycket hederligare än Telia.

Du kan använda en VPN som inte loggar för att försvåra för såna här saker i framtiden.
Citera
2016-04-11, 19:08
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Säg upp abonnemanget.

Domstol eller inte... vilka jävla förrädare. Säljer sina finansiärers (kunders) information till utsugare.

Vilken tur att jag inte blev kund hos Telia.

Bahnhof stretar emot och försöker hjälpa sina kunder. De är mycket hederligare än Telia.

Du kan använda en VPN som inte loggar för att försvåra för såna här saker i framtiden.
Jag ska inte försvara vare sig operatörerna eller rättighetsinnehavarna, men vad ska internetoperatörerna göra egentligen? Vi har ju den lagstiftning som vi har och den gäller alla operatörer. Visst kan de överklaga men konsekvensen blir ändå att de förr eller senare får lämna ut kundens uppgifter. Detta gäller även Bahnhof. En pålitlig vpn-tjänst är att rekommendera ja.
Citera
2016-04-11, 19:10
Medlem
Keyzzerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Säker på att det inte bara är ett bluffbrev som så många andra? Lägg upp brevet här i tråden vetja så får vi syna innehållet.

Den är inte fejk, jag fotade så att den översta delen inte kom med, där finns kontaktuppgifter etc. (orkar inte fota om och sudda ut den delen)

http://i.imgur.com/At7LnKD.jpg
Citera
2016-04-11, 19:30
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyzzerr
Den är inte fejk, jag fotade så att den översta delen inte kom med, där finns kontaktuppgifter etc. (orkar inte fota om och sudda ut den delen)

http://i.imgur.com/At7LnKD.jpg
Det är som sagt inget fejk och heller inget som är konstigt. Möjligheten att via domstol begära ut en abonnents uppgifter utan polisens inblandning, i upphovsrättsärenden, har funnits sedan 2009 (ipred-direktivet), men den har använts ytterst sparsamt i Sverige. Normalt är kopplingen mellan ip-adress och abonnent skyddade av sträng sekretess och det är endast polisen som kan få tillgång till dem. Lagstiftaren har dock valt att ge en unik gräddfil till rättighetsinnehavare som anser sig blivit utsatta för upphovsrättsintrång.

Det som kommer hända nu i bästa fall är att du får ett varningsbrev där abonnenten ombeds upphöra med verksamheten. I värsta fall får man ett kravbrev där x antal 1000 kronor ska betalas för att inte ärendet ska tas vidare till domstol. Detta är ett mycket vanligt förfarande i Tyskland och det finns upphovsrättstroll som livnär sig på detta. Dessa tjänar ofta mer pengar än vad rättighetsinnehavarna själva drar in på normal försäljning av materialet. Det vore tråkigt om samma aktörer skulle börja härja här, men det finns egentligen inget som hindrar då vi i princip har samma lagstiftning.

Det du kan göra nu är endast att vänta och se vad som händer. Ramla inte av stolen om ett kravbrev trots allt kommer. Det kommer krävas bevisning för att få dig fälld i en domstol och det är inte säkert att de tar alla ärenden dit. Hur stark bevisningen behöver vara vågar jag dock inte svara på just nu då det inte kommer hanteras som tidigare brottmål.
Senast redigerad av pf10 2016-04-11 kl. 19:34.
Citera
2016-04-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyzzerr
Ja då har man fått ett brev från Telia som informerar en att man är misstänkt för fildelning. Dem har gett ut mina uppgifter till ett företag vid namn Crystalis Entertainment.

Bör man vara redo på att bli "utpressad" d.v.s. betala ersättning för att undvika rättegång? Ska man börja att rusta upp säkerheten i datorn eller vad bör man göra härnäst?

Ska man oroa sig?

Länk till Crystalis: http://www.crystalis-entertainment.com/

Så länga du aldrig erkänner så är det omöjligt att bevisa i domstol att det var just du och ingen annan som använde datorn för att ladda ner materialet. Givetvis kommer företaget försöka pressa dig på pengar men det kan du strunta i. Det är bra att lära sig att man aldrig skall erkänna någonting till Polisen och aldrig ge några kommentarer.
Citera
2016-04-11, 20:33
Medlem
Kan man se någonstans vilka licenser det tyska företaget Crystalis Entertainment har köpt upp? vore intressant att veta!
Citera