2021-09-18, 17:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Men netflix ger inga live kanaler,

Viaplay är också dyrt. Väldigt dyrt för det lilla man får.

Vad är det för support du tänker dig isf?

TV var typ dåtidens internet till viss del.
Bara skiten fungerar så behöver jag ingen support, men det skall ju självklart finnas en om något nu krånglar. Just på den tiden då man tittade på kabel-TV via box så kunde det krångla en hel del, även så sent som på 2010 talet. Comhem suger kuk, liksom de andra leverantörerna, och det har i alla tider haft en undermålig service, krångliga bindingstider, knepig prissättning osv. Så om man skulle titta på TV på det sättet igen så hade det garanterat blivit pirat.

Då jag inte är särskilt sportintresserad så behöver jag knappast några "livekanaler". Frugan är lite mer intresserad, men då kan det vara trevligt att gå till puben och kolla.

Angående Viaplay och de övriga så växlar man ju mellan dem allt som oftast.
Citera
2021-09-18, 17:38
Medlem
Citat:

Jag har parabol också, men använder inte den nu för att ta emot kanalerna. Jag tycker kvaliteten är perfekt, jag får perfekt full hd bild på alla live kanaler jag önskar.

Jag kör med IPTV för att det fungerar exakt lika bra förutom vid vissa sport evenemang , då kanske det är 20-30 sekunder eftertid, men det är det ju på cmore om man köper det också, om det inte är linje tv.

Full HD , med x antal pixlar betyder inte nödvändigtvis att det är samma kvalitet, bandbredden har betydelse då komprimering måste minimera informationen i form av färgdjup/uppdateringshastighet/ljudkomprimering mycket hårdare vid låg bandbredd. Men du tycker uppenbarligen att det är tillräckligt bra, så grattis. Jag ser stor skillnad då och då, och med stor skärm blir det tydligare..

/Dick
Citera
2021-09-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Full HD , med x antal pixlar betyder inte nödvändigtvis att det är samma kvalitet, bandbredden har betydelse då komprimering måste minimera informationen i form av färgdjup/uppdateringshastighet/ljudkomprimering mycket hårdare vid låg bandbredd. Men du tycker uppenbarligen att det är tillräckligt bra, så grattis. Jag ser stor skillnad då och då, och med stor skärm blir det tydligare..

/Dick

Om man väljer en leverantör som kör servrarna via någon sandbunker i djupaste Sahara så förstår jag
att kvalitén inte är sådär toppen, i övrigt om man väljer någon riktat mot nordiska kanaler så blir det betydligt bättre, och ja, jag har testat en hel del olika och visst, det skiljer sig markant på vissa kanaler, i allt detta så har ju hårdvaran också betydelse
Citera
2021-09-18, 21:40
Medlem
Citat:
Men netflix ger inga live kanaler,

Viaplay är också dyrt. Väldigt dyrt för det lilla man får.

Alla är inte intresserade av livekanaler. En del av de som finns på svenska marknaden (tänker främst på streamingtjänster som erbjuder livekanaler), de har även reklampauser. Alla gillar inte det. Dessutom är det en förutsättning att man kan titta på tv under specifika tider (när något livesänds), när det kanske passar bättre att se något i efterhand. När man själv kan välja dag och tid.

Jag har det vanliga paketet hos Viaplay (filmer och serier, ingen sport). Tycker inte att det är särskilt dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Priserna på alla dessa paket från viasat, cmore och övriga är sinnessjukt dyra, förstår inte att allt fler kör IPTV från gråzonen.

Ska man ha flertal paket (eller samtliga), och sportpaket också, så blir det dyrt ja. Men det finns folk som nöjer sig med en streamingtjänst (antingen en i taget och varje tjänst i perioder, eller en enda tjänst hela tiden under längre period). De kan då tycka att det är prisvärt.
Citera
2021-09-20, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bara skiten fungerar så behöver jag ingen support, men det skall ju självklart finnas en om något nu krånglar. Just på den tiden då man tittade på kabel-TV via box så kunde det krångla en hel del, även så sent som på 2010 talet. Comhem suger kuk, liksom de andra leverantörerna, och det har i alla tider haft en undermålig service, krångliga bindingstider, knepig prissättning osv. Så om man skulle titta på TV på det sättet igen så hade det garanterat blivit pirat.

Då jag inte är särskilt sportintresserad så behöver jag knappast några "livekanaler". Frugan är lite mer intresserad, men då kan det vara trevligt att gå till puben och kolla.

Angående Viaplay och de övriga så växlar man ju mellan dem allt som oftast.
Jag tycker supporten är bra när man får den till dom leverantörer som finns idag.

Du snackar om att det krånglade för dom lagliga nu va?

Jag var nöjd med Comhem när jag hade det, men har också hört att alla säger att dom är skit.
Citera
2021-09-20, 07:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Dom flesta är nog tysta med det. Blattarna i förorten har det hela höfen. Det eller satelit.

Dom tjänster du nämner är ju endast för film och serier, dokumentärer. Går att ladda ned fint ändå.

Utbuden i Sverige är inte så bra, och man bör nog ha minst 2 eller 3 om man ska nöja sig tror jag. Det blir också en del.

Kvaliteten på bilden är inte heller den bästa. Inte blu-ray direkt. Bara webtv-dl kvalite..

Jag har parabol också, men använder inte den nu för att ta emot kanalerna. Jag tycker kvaliteten är perfekt, jag får perfekt full hd bild på alla live kanaler jag önskar.

Jag kör med IPTV för att det fungerar exakt lika bra förutom vid vissa sport evenemang , då kanske det är 20-30 sekunder eftertid, men det är det ju på cmore om man köper det också, om det inte är linje tv.

Man får med en del kanaler också med t.ex. viaplay och cmore. Använder man svtplay också så får man tillgång till relativt många kanaler via internet. Har också en iptv-app i tvn som ger tillgång till en del fria konstiga tv-kanaler utan något direkt värde.

Dock ser vi så lite på vanlig tv numera att det är helt onödigt. T.ex. har vi tv3 men har nog inte sett det på flera år..
Citera
2021-09-20, 17:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag tycker supporten är bra när man får den till dom leverantörer som finns idag.

Du snackar om att det krånglade för dom lagliga nu va?

Jag var nöjd med Comhem när jag hade det, men har också hört att alla säger att dom är skit.
Jo, jag syftade på de lagliga. Jag hade Comhem i många år på koppartråd, dvs via ett sånt där TV uttag med tre hål. Då funkade det hur bra som helst. Sen när vi fick fiber så bara krånglade det och de tvingade ju på oss systemet TIVO som i sig var helt kasst. Sen att få problemet åtgärdat verkade var fullständigt omöjligt. De var inte villiga att kompensera på något sätt. Jag drev sedan ärendet via telekorådgivarna och Comhem fick en knäpp på näsan. Efter Comhem testade jag Alltele, vilket var precis lika usla.

Har nu bara ett basutbud som ingår i föreningen. Skulle jag köra på fler kanaler så skulle jag absolut köra med piratbox, typ IPTV king eller liknande, jag känner folk som fått problem och kontaktat sin piratleverantör och fått problemet åtgärdat. Men visst, det finns ingen som helst garanti då det inte är lagligt.
Citera
2021-09-20, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/Dick
Självklart är det så, och jag är medveten om detta. När det varit satelit har både tiden och bilden varit bättre, men inte så mycket bättre. Jag har dock 100 mb/s

Större skärm blir det så ja.

Men en sak har jag alltid undrat, som det redan nämnts så har dom 3 tre upplösningar, SD, HD, och sen FHD.

Hur fan har dom tagit FHD? För har inte dom vanliga leverantörerna bara HD? När jag köpte tv4 så fick jag bara i hd vill jag minnas.

Eller är det iptv leverantörerna, alltså dom olagliga som har skalat ner och skapat HD? FHd är ju trots allt 1080i antar jag.

oavett om man köper eller använder olagligt.
Citera
2021-09-20, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Om man väljer en leverantör som kör servrarna via någon sandbunker i djupaste Sahara så förstår jag
att kvalitén inte är sådär toppen, i övrigt om man väljer någon riktat mot nordiska kanaler så blir det betydligt bättre, och ja, jag har testat en hel del olika och visst, det skiljer sig markant på vissa kanaler, i allt detta så har ju hårdvaran också betydelse
Ja, jag har hittat en nordisk som verkar vara supergrym. Hoppas den inte försvinner bara.
Citera
2021-09-20, 18:33
Bannlyst
Har kört iptv i 4 år , 590 kr per år får så sjukt jävla mycket för pengarna.
Kommer lätt köra det så länge det finns.
Citera
2021-09-20, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Alla är inte intresserade av livekanaler. En del av de som finns på svenska marknaden (tänker främst på streamingtjänster som erbjuder livekanaler), de har även reklampauser. Alla gillar inte det. Dessutom är det en förutsättning att man kan titta på tv under specifika tider (när något livesänds), när det kanske passar bättre att se något i efterhand. När man själv kan välja dag och tid.

Jag har det vanliga paketet hos Viaplay (filmer och serier, ingen sport). Tycker inte att det är särskilt dyrt.

Ska man ha flertal paket (eller samtliga), och sportpaket också, så blir det dyrt ja. Men det finns folk som nöjer sig med en streamingtjänst (antingen en i taget och varje tjänst i perioder, eller en enda tjänst hela tiden under längre period). De kan då tycka att det är prisvärt.
Jag är inte så intresserad av live kanaler heller, behöver bara svt och tv4, i princip, history är nice och typ 3 andra.

Men det är alltid nice att skifta när det är vissa evenemang.

Hade varit nice att se från ditt perspektiv, vilka streamingtjänster erbjuder live kanaler som DU tänker på? Självklart har de reklam. Det som är sjukt är att det kan kosta så mycket Folk är verkligen lättlurade.

Den du har kostar 129 kr i månaden. Men utbudet är inte stort. Frågan är varför man inte protesterar mot dessa. Filmer och serier tas bort och andra nya läggs till.

Du säger att det är en förutsättning, ja men man har ju den, man kan ju kolla när det passar än själv och även i efterhand.

Ett tips till dig om du endast kollar film och serier, popcorn time, deras utbud blir bara större och större, inget tas bort. Om du inte gillar kvaliteten där kan du skaffa en 10 tb hårdisk och tanka hem remux till filmer och serier, där har du bättre kvalitete och bitrate, och det stannar hos dig.
Citera
2021-09-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man får med en del kanaler också med t.ex. viaplay och cmore. Använder man svtplay också så får man tillgång till relativt många kanaler via internet. Har också en iptv-app i tvn som ger tillgång till en del fria konstiga tv-kanaler utan något direkt värde.

Dock ser vi så lite på vanlig tv numera att det är helt onödigt. T.ex. har vi tv3 men har nog inte sett det på flera år..
Vad menar du vanliga kanaler? På lagliga tjänster? Alltså på voiaplay får du inget om du betalar 129 kr i månaden. Snackar du olagliga leverantörer eller lagliga? Vart får man med viaplay och vmore?

Hur mycket betalar du för den appen i tv:n, det är en laglig iptv app kanske? För när du säger konstiga kanaler så låter det som rent budget skir som bara finansieras av reklam. Sånt kollar ingen på, utan det är reklam finansierat, lite som dom filmerna osm är gratis och ligger ute på Plex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in