Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-15, 16:21
  #1
Medlem
syndarbockens avatar
Mitt GeForce GTX 1080 Ti revvar upp till över 4000 RPM randomly när jag spelar spel, ej när jag bara browsar. Det låter som ett flygplan och är irriterande. Om jag har custom fan speed på 60% på alla tre fläktar så slutar problemet. Min fråga är om grafikkortet kan ta skada om jag kör alla fläktar på 60% eller högre och bara när jag spelar?
Citera
2021-09-15, 16:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndarbocken
Mitt GeForce GTX 1080 Ti revvar upp till över 4000 RPM randomly när jag spelar spel, ej när jag bara browsar. Det låter som ett flygplan och är irriterande. Om jag har custom fan speed på 60% på alla tre fläktar så slutar problemet. Min fråga är om grafikkortet kan ta skada om jag kör alla fläktar på 60% eller högre och bara när jag spelar?

Det beror på vad du har för temp när du spelar på 60%. Fläktarna är gjorda för att klara av att gå på 100% så om det är skada på dessa du är rädd för så är det ingen fara.

Är ljudet bara högt eller låter det illa? En extra GPU hållare (bracket) kan hjälpa mot det senare.
Citera
2021-09-15, 16:52
  #3
Medlem
syndarbockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Det beror på vad du har för temp när du spelar på 60%. Fläktarna är gjorda för att klara av att gå på 100% så om det är skada på dessa du är rädd för så är det ingen fara.

Är ljudet bara högt eller låter det illa? En extra GPU hållare (bracket) kan hjälpa mot det senare.

Tempen på GPU:n och CPU:n har jag under uppsikt och den är bra, undrade bara om fläktarna kunde ta skada men tydligen inte enligt dig. Tack för svaret
Citera
2021-09-15, 19:24
  #4
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndarbocken
Tempen på GPU:n och CPU:n har jag under uppsikt och den är bra, undrade bara om fläktarna kunde ta skada men tydligen inte enligt dig. Tack för svaret
Har exakt samma problem med mitt asus 1050ti, fick sätta ner det till att gå på 29% hela tiden.
Frågat runt hos youtubers som använder msi afterburner ifall fan-bearings går sönder i förtid eftersom fläktarna är på hela tiden men det håller minst 3-5 år enligt alla jag frågat
Citera
2021-09-15, 21:20
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Har ett 2070 jag själv har undervoltat med 20% i msi afterburner för att det ska gå svalare och hålla längre.
Prestandatappet är ingenting i relation till att kortet förhoppningsvis håller till kretsbristen är över, och jag rekommenderar att du gör desamma då det verkligen inte är kul att köpa ersättningskort nuförtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback