2026-09-18, 10:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag hajjar, kanske är pyttelite bränd steksky som ger beskan, bitterheten ? Mitt tips är att stek i omgångar i flera stekpannor och koka ur stekskrapbitarna (deglacera och i med buljongen när du samlat flera skysås deglaceringar) för varje batch i en kastrull. Gärna osynkat så en panna får upp tempen (ifrån deglaceringen) tills nästa omgång när du steker med den andra omgången samtidigt
Hade det inte varit för jag gör exakt samma varje stekning, så hade ju detta varit den första att titta på.
Och jag steker mina rätt hårt varje gång, så om det är detta så borde samma problem uppstå var gång.
Men det gör det inte.

Annars gör väl jag ungefär så också, gör jag två pannor stek(Oftast.), så brukar jag inte ta bort steket mer än skrapa rejält med stekspaden.
Och sen inte lika hög temp andra gången.
Gör jag mer omgångar, så måste man göra rent inför den tredje.
Citera
2026-09-18, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hade det inte varit för jag gör exakt samma varje stekning, så hade ju detta varit den första att titta på.
Och jag steker mina rätt hårt varje gång, så om det är detta så borde samma problem uppstå var gång.
Men det gör det inte.

Annars gör väl jag ungefär så också, gör jag två pannor stek(Oftast.), så brukar jag inte ta bort steket mer än skrapa rejält med stekspaden.
Och sen inte lika hög temp andra gången.
Gör jag mer omgångar, så måste man göra rent inför den tredje.

Eller kör alla dom i ugnen till en viss temp på bakplåtspapper till "rätt temp" och sen ta ut för att uppnå rätt slut- innertemp liksom genom bryningen sen på båda sidor. Allt det där beror ju på vilken temp sen du vill köra i stekpannan och vilket sorts material stekpannan består av som kan dölja mörka stekflagor ifrån bryningen som bränner sen fast i andra stekningen, viktigt att få loss dom.

Ev köra med ghee om du ifall att har bränt smöret lite med oljan och eller lite citron och vinäger i såsen och lite socker som tar bort lite beska. Deglacera med vatten bara typ lite 0.5 dl men sänk tempen då för tillfälligt och en platt träslev som ser ut mer som en skrapa mer eller mindre och en visp av giftfri plast. Skrapa hårt och vispa och häll av och torka med papper och starta om

Om din köttsmet innehåller exempelvis lök, ströbröd, mjölk eller grädde så innehåller den också naturliga sockerarter. När dessa vätskor kokar in i pannan fastnar de på botten. Får de ligga kvar för länge på hög värme förvandlas det goda stekskrapet snabbt till beskt kol.
Citera
2026-09-18, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Eller kör alla dom i ugnen till en viss temp på bakplåtspapper till "rätt temp" och sen ta ut för att uppnå rätt slut- innertemp liksom genom bryningen sen på båda sidor. Allt det där beror ju på vilken temp sen du vill köra i stekpannan och vilket sorts material stekpannan består av som kan dölja mörka stekflagor ifrån bryningen som bränner sen fast i andra stekningen, viktigt att få loss dom.

Ev köra med ghee om du ifall att har bränt smöret lite med oljan och eller lite citron och vinäger i såsen och lite socker som tar bort lite beska. Deglacera med vatten bara typ lite 0.5 dl men sänk tempen då för tillfälligt och en platt träslev som ser ut mer som en skrapa mer eller mindre och en visp av giftfri plast. Skrapa hårt och vispa och häll av och torka med papper och starta om

Om din köttsmet innehåller exempelvis lök, ströbröd, mjölk eller grädde så innehåller den också naturliga sockerarter. När dessa vätskor kokar in i pannan fastnar de på botten. Får de ligga kvar för länge på hög värme förvandlas det goda stekskrapet snabbt till beskt kol.
Hehe, du har en rätt annan tanke med dessa biffar än mig, tvivlar inte för en sekund att inte dina är goda med.

Med strödbrödvarianten så är det ströbröd, massa vitpeppar, rejält med salt och mjölk, och gör den som gegga, inte lös, inte hård.
Smakar av och endast känna saltet, och det ska vara mot för mycket.
sen 1kg köttfärs.
Och sen senare lättriven gul lök, och sen typ 50g biffar.
Steker hårt och mot riktigt riktigt brunt och med hög temp, och med 1kg, så blir det två stekningar.
Men rätt snabbt, för sen får de gå klara i ugnen på 100g.

Men måste säga igen, jag gör exakt samma sätt med bägge varianterna.
Och endast 1 på 5 blir beska, men löses enkelt med timjan, och varför den fungerar förstår jag inte heller.
Men det gör.

Barnen är i Japan och Tokyo nu, och de skickar bilder på massa god mat, så avundsjuk nu.
Ena bara på nöje, andra på någon hög utbildning med ekonomi.
Själv börjar jag undra vad faan den äldre gör med sin utbildning, för det börjar närma sig mycket höga nivåer nu.
Och kusinerna kommer in från Saitama snart med, antar "fylleslag" närmar sig
Citera
2026-09-19, 09:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hehe, du har en rätt annan tanke med dessa biffar än mig, tvivlar inte för en sekund att inte dina är goda med.

Med strödbrödvarianten så är det ströbröd, massa vitpeppar, rejält med salt och mjölk, och gör den som gegga, inte lös, inte hård.
Smakar av och endast känna saltet, och det ska vara mot för mycket.
sen 1kg köttfärs.
Och sen senare lättriven gul lök, och sen typ 50g biffar.
Steker hårt och mot riktigt riktigt brunt och med hög temp, och med 1kg, så blir det två stekningar.
Men rätt snabbt, för sen får de gå klara i ugnen på 100g.

Men måste säga igen, jag gör exakt samma sätt med bägge varianterna.
Och endast 1 på 5 blir beska, men löses enkelt med timjan, och varför den fungerar förstår jag inte heller.
Men det gör.

Barnen är i Japan och Tokyo nu, och de skickar bilder på massa god mat, så avundsjuk nu.
Ena bara på nöje, andra på någon hög utbildning med ekonomi.
Själv börjar jag undra vad faan den äldre gör med sin utbildning, för det börjar närma sig mycket höga nivåer nu.
Och kusinerna kommer in från Saitama snart med, antar "fylleslag" närmar sig

Tanken är helt enkelt att du ska slippa beskheten är det jag försöker rätta till. Genom att baka biffarna innan med reverse sear minskar du risken enormt med besk smak och får en bättre bryning och inte torra biffar om du väljer rätt temp och tid

Köttbullar i ugn är ju vanligt och sen reverse sear. Tycker du köttbullarna blir beska ochså ?
Ja japansk mat på bra restauranger på plats i japan kan verkligen göra skillnad emot hemlagat elelr svenska japanska restauranger, så sant. Sushi gillar jag iaf inte med rått kött men tillagat funkar. Ramen är fin fint mm och ganska billigt just nu i japan osv
Du verkar ha hela släkten i japan med andra ord :-D och japan sägs va ett högaktat utbildningsland
Citera
2026-09-19, 10:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tanken är helt enkelt att du ska slippa beskheten är det jag försöker rätta till. Genom att baka biffarna innan med reverse sear minskar du risken enormt med besk smak och får en bättre bryning och inte torra biffar om du väljer rätt temp och tid

Köttbullar i ugn är ju vanligt och sen reverse sear. Tycker du köttbullarna blir beska ochså ?
Ja japansk mat på bra restauranger på plats i japan kan verkligen göra skillnad emot hemlagat elelr svenska japanska restauranger, så sant. Sushi gillar jag iaf inte med rått kött men tillagat funkar. Ramen är fin fint mm och ganska billigt just nu i japan osv
Du verkar ha hela släkten i japan med andra ord :-D och japan sägs va ett högaktat utbildningsland
Jag förstår det helt, men det sker så sällan och jag gör samma var gång.
Det är där som jag inte riktigt förstår vad som sker, för om det hade varit stekningen så hade det blivit beskt varje gång inte var femte.
Sen beskt kanske ska kvantifieras, och att den är inte överväldigande, bara att man känner den.
Och timjan löser ju problemet de ggr det sker, så var ett tag sedan jag lade ned tankar på det pga inte så ofta det sker.

Jo, alla barnen är där för tillfället.
Fått en massa bilder på mat, och och det varit en herrans massa olika saker jag inte känner igen ens.
Och sen såklart nån ramen, tempura mat och sushi.
Citera
2026-09-20, 13:05
Medlem
Sladdarens avatar
Big Mac bowl eller nåt liknande känns som nåt man gör på rester fast inte exakt på samma sätt men genrensmässigt

https://ohsnapmacros.com/big-mac-bowls/
Citera
2026-09-20, 18:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signetilly
Visst kan ramen vara billigt i Japan, men tycker du på allvar att den billiga ramen du äter i Japan är värd 60-70kr?

Nix pix megamix :-) inte billigt såå men rimligt kanske
Citera
2026-09-20, 18:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Schnitzel på julskinka. Testade mest för skojs skull, men resultatet blev toppen.
Citera
2026-09-20, 18:32
Bannlyst
Citat:
Nix pix megamix :-) inte billigt såå men rimligt kanske

Har du provat mer hantverksmässig ramen i Japan? Den kan ju kosta lika mycket som här hemma.
Den billiga ramen du skriver om är ju ofta snabbnudlar med pulverbuljong.
Citera
2026-09-20, 18:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signetilly
Har du provat mer hantverksmässig ramen i Japan? Den kan ju kosta lika mycket som här hemma.
Den billiga ramen du skriver om är ju ofta snabbnudlar med pulverbuljong.

40-55 kr är billigt ändå och dyrare finfin ramen runt 80-90 ligger det på och 160-230 kr i Sverige så. Det är relativt billigt ja. Stora portioner i japslandet
Citera
2026-09-21, 03:57
Bannlyst
Citat:
40-55 kr är billigt ändå och dyrare finfin ramen runt 80-90 ligger det på och 160-230 kr i Sverige så. Det är relativt billigt ja. Stora portioner i japslandet

Allvar - var i Japan har du fått ’finfin’ ramen för 80kr?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in