Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-10, 22:55
  #1
Medlem
Masingas avatar
Tänkte kolla med er vad ni lyckats laga för gott på rester ifrån kylen/frysen. Kan vara kul och samtidigt inspirerande och förhoppningsvis något smarrigt.
Citera
2021-09-10, 23:12
  #2
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tänkte kolla med er vad ni lyckats laga för gott på rester ifrån kylen/frysen. Kan vara kul och samtidigt inspirerande och förhoppningsvis något smarrigt.

En fusk nacigoräng eller vad fan det nu heter. Har du kött/kyckling och ris över så dörnar du ned det i en pannan men lite lök, vitlök, soya och kryddar efter smak. Även diverse grönsaker och ett par ägg kan åka ned i pannan.
Citera
2022-07-25, 15:56
  #3
Avstängd
kaptenwhites avatar
Har nu i två veckors tid samlade alla rester av potatis, kött,kyckling,korvar

Fryser allt i en stor xxl matlåda liknande grej.

Förra Måndagen blev det pyttipanna med kycklingfile bitar, även kycklingbitar ifrån kycklingklubba
då det blev 2st över, falukorv, även kokta morötter bitar.

Gjorde pyttipanna på det, enda jag tillsatte var färsk gullök som jag skiva i båtformar.
Denna pyttipannan var bland den godaste jag ätit i mitt liv, med stekt ägg och rödbetor till.

Idag blev det Pyttipanna på rester igen ifrån fryslådan.
Fläskfilebitar, potatis, chorizo korv, broccoli.
Samma i denna rätt, tillsatte färsk gul lök idag och stekte ägg till, och hade saltgurka+rödbetor
Var riktigt sjukt gott fasiken.

Så nu börjar jag med detta på basis.
Samla massa rester, ha i frysen, göra pyttipanna på resterna.
Så jäkla gott, och känns nästan som en gratismåltid, och lyxigt jämfört med färdigköpt skit.

I dessa tider ska man inte slänga mat, det är sjukt, det går göra mycket god pyttipanna blandannat.

Man kan även ha köttrester, kycklingrester i när man kokar nudlar med.
Jättegott med Nudlar, näve wokmix, och lite köttrester fasiken.

Laxpyttipanna har jag gjort en gång när jag grillade hel laxsida och det blev nästan halva kvar.
La det i kyl och gjorde pyttipanna på det två dagar senare. Asgott

Man kan göra mixgryta även, eller mix soppa på rester.
Möjligheterna är många

SLÄNG INTE MAT
Citera
2022-07-25, 17:14
  #4
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tänkte kolla med er vad ni lyckats laga för gott på rester ifrån kylen/frysen. Kan vara kul och samtidigt inspirerande och förhoppningsvis något smarrigt.

Min kallas supermegamixlådan :-)

Du tar kött som kan passa med varann att äta i samma tugga, tex kyckling, nöt, fläsk. Tex fisk med nöt är ju ingen höjdare att blanda ihop

Sen tar du antingen makaroner, ris eller skivad potatis (mandolin)
Sen tar du både lagomt med cremefraishe och grädde och blandar ihop det med makronerna och köttet plus nåt ägg och överblivna grönsaker ej gurka. Bara slafsa ihop med slev i gratängformen och ev krydda upp det lite med örter, peppar, dijon eller annat och strö över ost och in i ugnen och gratinera - klart

Så har du supermegamixådan klar inom 30-45 min, bränn inte osten bara ;-) och tänk på salthalten ang köttet som avger salt
Citera
2022-07-25, 17:26
  #5
Avstängd
kaptenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Min kallas supermegamixlådan :-)

Du tar kött som kan passa med varann att äta i samma tugga, tex kyckling, nöt, fläsk. Tex fisk med nöt är ju ingen höjdare att blanda ihop

Sen tar du antingen makaroner, ris eller skivad potatis (mandolin)
Sen tar du både lagomt med cremefraishe och grädde och blandar ihop det med makronerna och köttet plus nåt ägg och överblivna grönsaker ej gurka. Bara slafsa ihop med slev i gratängformen och ev krydda upp det lite med örter, peppar, dijon eller annat och strö över ost och in i ugnen och gratinera - klart

Så har du supermegamixådan klar inom 30-45 min, bränn inte osten bara ;-) och tänk på salthalten ang köttet som avger salt

låter riktigt smarrigt ju.

Stort tack för detta tips.
Ska samla en SUPERMEGAMIXLÅDA nu och prova nästa måndag
Citera
2022-07-25, 17:59
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
låter riktigt smarrigt ju.

Stort tack för detta tips.
Ska samla en SUPERMEGAMIXLÅDA nu och prova nästa måndag

Ja prova, inget att tacka för innan du provat, du kan ju snöra i vilket kött som helst. Säg att du har köttbullar, korv, salami, kyckling och en bit fläskfile en bit kvar. Bara tärna bryna på och tjoppa i med lök, broccoli, wokgrönsaker, sommargrönsaker i gratängformen med kolhydraten och såsen å lite ost i ev och på

Jag brukar kalla det kylskåps och frysrens när det återstår bara lite av förpackningen. Rester definerar jag som redan tillagad maträtt som jag fryser in
Citera
2022-08-13, 17:15
  #7
Avstängd
kaptenwhites avatar
jAG HAR GJort nu par olika supermixlådor

ena hade jag överbliven kassler i, skärde till tunna strimlor typ,
skivad potatis, typ gratäng style, med ost, vitlök, grädde, peppar, salt , lök
körde i ugnen, jag hade även chreme fraiche i, far åt hell så gott det var.

den andra var typ samma med chorizo och falukorvs rester, mycket god denna med

Riktigt jävla läcker mat. på rester.
Kommer aldrig behöva slänga mat igen

dom här supermixlådorna är ju godare än pyttipanna på blandade rester kan jag säga.

Men jag göra varierat nu, men kul att tipsa om supermixlådor, gillar dessa som fan.

Kul ha något nytt att göra med rester, att man inte tänkte eller visste detta tidigare.
Men bättre sent än aldrig
__________________
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-08-13 kl. 17:17.
Citera
2022-08-13, 17:31
  #8
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
jAG HAR GJort nu par olika supermixlådor

ena hade jag överbliven kassler i, skärde till tunna strimlor typ,
skivad potatis, typ gratäng style, med ost, vitlök, grädde, peppar, salt , lök
körde i ugnen, jag hade även chreme fraiche i, far åt hell så gott det var.

den andra var typ samma med chorizo och falukorvs rester, mycket god denna med

Riktigt jävla läcker mat. på rester.
Kommer aldrig behöva slänga mat igen

dom här supermixlådorna är ju godare än pyttipanna på blandade rester kan jag säga.

Men jag göra varierat nu, men kul att tipsa om supermixlådor, gillar dessa som fan.

Kul ha något nytt att göra med rester, att man inte tänkte eller visste detta tidigare.
Men bättre sent än aldrig

Kul att du är nöjd :-) Du kan även blanda i lite ketchup el chilisås el stekt eller ostekt tomatpure i cremefreshe och gräddblandningen om du gillar det lite tomatigt. Antingen blandar man ihop allt eller så gör du lager på lager principen av potatisskivor, ris el pasta och värvar med köttsåsen emellan med ev lite riven ost i gratängformen
Citera
2022-08-13, 18:36
  #9
Avstängd
kaptenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kul att du är nöjd :-) Du kan även blanda i lite ketchup el chilisås el stekt eller ostekt tomatpure i cremefreshe och gräddblandningen om du gillar det lite tomatigt. Antingen blandar man ihop allt eller så gör du lager på lager principen av potatisskivor, ris el pasta och värvar med köttsåsen emellan med ev lite riven ost i gratängformen

Javisst, gick i dom tankarna själv, att man ska även prova med tomat smak via ketchup och chilisås
eller pure
Lär vara riktigt gott med korv eller kassler ju

ska även prova med senap med kassler , kyckling och korv.

Variaton kallas det

Finns även goda smaksatta Creme Fraicher.

Här finns mkt man kan göra, variera , kommer bli spännande prova olika grejjer med detta.

Sån här mat är extra rätt laga höst och vintertid som kommer sen med.
Det är ju grytor, soppor, gratänger som går bäst hem då ju

Tror äverbliven Pasta, champinjoner, överbliven fläskfile strimlad, ost, grädde, peppar och salt kan bli jävligt gott gratinerat med. Enda man behöver till resterna är ju en burk champinjoner bara.
Man river ju sista av ostar som blivit över och så med gärna

Har jämt en 2 liter glass låda över i kyl med pasta och ris.
Kokar mkt på en gång , så man behöver bara värma sen snabbt
Båda håller upp till 5 dagar i kyl utan problem i plastlådor.
Dessa blir ju nice ha i restgratänger så kallade supermixlådor med

timjam, oregano och andra örter är gott säkert med ha i
__________________
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-08-13 kl. 18:38.
Citera
2022-08-13, 18:57
  #10
Medlem
One pot pasta. Pasta + överblivna grönsaker + kryddor. Bara att slänga i en stor kastrull, fräsa på det som bör fräsas, sedan koka ihop allt på medelvärme under lock.

En favoritkombination är spaghetti, babyspenat, körsbärstomater, skogschampinjoner, svarta oliver, vitlök, chili, basilika.

Men går bra med vad som helst. Passar när man har lite av varje i kylen som måste användas.

Edit: det blir knappt någon disk heller! Passar oss som anser att diskning är djävulens påfund.
Citera
2022-08-14, 04:05
  #11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
Javisst, gick i dom tankarna själv, att man ska även prova med tomat smak via ketchup och chilisås
eller pure
Lär vara riktigt gott med korv eller kassler ju

ska även prova med senap med kassler , kyckling och korv.

Variaton kallas det

Finns även goda smaksatta Creme Fraicher.

Här finns mkt man kan göra, variera , kommer bli spännande prova olika grejjer med detta.

Sån här mat är extra rätt laga höst och vintertid som kommer sen med.
Det är ju grytor, soppor, gratänger som går bäst hem då ju

Tror äverbliven Pasta, champinjoner, överbliven fläskfile strimlad, ost, grädde, peppar och salt kan bli jävligt gott gratinerat med. Enda man behöver till resterna är ju en burk champinjoner bara.
Man river ju sista av ostar som blivit över och så med gärna

Har jämt en 2 liter glass låda över i kyl med pasta och ris.
Kokar mkt på en gång , så man behöver bara värma sen snabbt
Båda håller upp till 5 dagar i kyl utan problem i plastlådor.
Dessa blir ju nice ha i restgratänger så kallade supermixlådor med

timjam, oregano och andra örter är gott säkert med ha i

Javisst, det behöver inte va nödvändigtvis va grädde eller cremefraishe med. Det kan räcka med en brunsås på vatten, buljong, soja, tomatpure och lite smör
Citera
2022-08-14, 06:30
  #12
Avstängd
kaptenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Javisst, det behöver inte va nödvändigtvis va grädde eller cremefraishe med. Det kan räcka med en brunsås på vatten, buljong, soja, tomatpure och lite smör

Ja eller skysås typ med, alltså det är bara testa och variera.

Viktiga är att skriva upp direkt hur man gjorde om det blev jävligt gott så man har recepten
på dom mest lyckade.
Man kan även dela med dom här sen.

Det är annars lätt glömma om man inte skriver upp efter man ätit om det vart svingott och lyckat
med något experiment
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback