• 1
  • 2
2021-09-10, 20:57
Medlem
Jag kan lätt förstå hur man kan bli provocerad då vissa personer göra enorma vinster utan varesig färdighet eller kompetens.

Jag har en bekant som köpte en lägenhet för några år sedan. Denne hade inte mycket pengar just då och belånade 2/3 av kontantinsatsen med ett topplån på ungefär 5 % ränta.

Min bekant la det minsta möjliga i kontantinsats.

Snart säljs lägenheten helt oförändrad utan renoveringar eller annat och min bekant kommer troligtvis göra en halv miljon i vinst netto.

Medan andra människor kämpar och sliter för att ens komma in på bostadsmarknaden.
2021-09-10, 21:04
Medlem
boqpods avatar
Det är ett välkänt faktum att kapital placerat i fastigheter växer över tid.

Väldigt många (mer eller mindre alla) skulle ha råd att köpa sig in på bostadsmarknaden om man gjort rätt prioriteringar, tidigt i livet.

Skyll på era föräldrar som inte lärde er att det viktigaste ekonomiska beslutet man kan ta, är att köpa sin egna bostad, så länge den ligger i en tillväxtort. Om det så är en liten etta, belånad till tänderna.

Men visst är det smidigt att bo i hyresrätt?
Tänk om ugnen går sönder, då står hyresvärden för en ny. Fantastiskt!

Sitta och vara avundsjuk för att andra investerar sina pengar i sitt eget boende är bara småsint och jante.
2021-09-10, 21:07
Bannlyst
Ja

Läste om nån som köpte för 10 mijoner för 5 år sedan och sen sålde nyligen för 20. Skattefri gevinst!
2021-09-10, 21:11
Medlem
blobben!!!s avatar
Inte alls provocerande, men bubblor brukar ha ett slut som påverkar många fler än spekulanterna. Hoppas att det går bra för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Väldigt många (mer eller mindre alla) skulle ha råd att köpa sig in på bostadsmarknaden om man gjort rätt prioriteringar, tidigt i livet.

Skyll på era föräldrar som inte lärde er att det viktigaste ekonomiska beslutet man kan ta, är att köpa sin egna bostad, så länge den ligger i en tillväxtort. Om det så är en liten etta, belånad till tänderna.

Sitta och vara avundsjuk för att andra investerar sina pengar i sitt eget boende är bara småsint och jante.
Faktum? Du kan inte vara gammal. För inte länge sedan så fick bolånetorskar sälja Faktum på grund av sina dåliga investeringar.
Senast redigerad av blobben!!! 2021-09-10 kl. 21:14.
2021-09-10, 21:15
Medlem
Citat:

Och de unga människor som idag vill köpa bostad när priserna är totalt urspårade, vad tänker du om deras situation?
2021-09-10, 21:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Klart det är provocerande. Men "don't hate the player hate the game" som de säger. Systemet är riggat så att de som har mycket ska få mer medans de som är fattiga förblir fattiga.
2021-09-10, 21:25
Medlem
Bostadsmarknaden är en kapitalförflyttning till storstadsområdena. Man kan väl säg så här att de som bor i Bromma har större glädje av sina procent än de som bor i Norrlands inland...

Bromma från 4 millar -> 16 sköna miljoner VS Norrlands inland från 100000 kr -> 400000 kr (fortfarande lika stor procentuell ökning, i detta fiktiva exempel = 300%)

Historiskt har bostadsmarknaden alltid kommit tillbaka och gått förbi (men man ska ju lyckas med att överleva dåliga tider också). En 25% minskning av fastighetspriserna kommer inte att drabba Norrland överhuvudtaget, kan nog bli lite värre för Bromma !

Dagens vinnare kan vara morgondagens förlorare då hävstången som bekant slår hårdare åt andra hållet också.
2021-09-10, 21:28
Medlem
DoktorNos avatar
Nej, inte avundsjuk på någon utan mer förbannad på mig själv att jag inte köpte hus 25 år tidigare än jag gjorde. Istället kastade jag under de åren bort ca 1,5 miljoner till olika hyresvärdar.
2021-09-10, 22:25
Medlem
boqpods avatar
Visst stack räntan iväg till absurda nivåer och många tvingades sälja. Men detta har både banker och låntagare lärt sig av.
Eller?

Man behöver väl inte vara med i Mensa för att förstå att man behöver ha betalningsförmåga även när räntan kryper iväg. Dessa krav har banken idag på ett annat sätt än senaste kraschen.

Och till de stackars unga som inte har råd med sitt egna boende. Spara tills du har råd, sänk kraven och prioritera rätt.
Vissa har råd att köpa när de är 20, andra när de är 30. Viktigaste är väl att man kommer in på marknaden så fort man själv kan.
Eller så väljer man hyresrätt, 4 life.
2021-09-10, 22:53
Medlem
Citat:
Och till de stackars unga som inte har råd med sitt egna boende. Spara tills du har råd, sänk kraven och prioritera rätt.
Vissa har råd att köpa när de är 20, andra när de är 30. Viktigaste är väl att man kommer in på marknaden så fort man själv kan.
Eller så väljer man hyresrätt, 4 life.

Men är du dum i huvudet eller?

Att skenande bostadspriser skapar en segregation på bostadsmarknaden är nog de flesta överens om - förutom du.

Enkel logik säger att om priserna går upp, så kommer det ta längre tid för yngre människor att hitta ett boende.

"Spara tills du har råd", några fler enkla sanningar du har på lager?
2021-09-10, 23:31
Medlem
Citat:
Vore kanske läge att rannsaka sig själv när man uttrycker sig:
” Jag kan lätt förstå hur man kan bli provocerad”.
Ska naturligtvis stå:
” Jag blir provocerad”.

Har givit några enkla råd, men det är alltid lätt att skylla på att priserna stiger. Det är ju hela poängen.

Sitt och runka hemma hos mamma eller i din sunkiga lilla andrahandshyresrätt.
Du kommer vara ännu mer bitter när du växt upp än vad du är nu.
Jävla fjolla.

Jag äger en bostad och har gjort vinst så det handlar inte om mig, din empatilöse fan.

Det är ett SAMHÄLLELIGT problem med ökande bostadspriser, du verkar ju totalt likgiltig inför det jag försöker lyfta fram.
2021-09-10, 23:52
Medlem
Swe1227s avatar
Jag håller inte på med pyramidspel så är inte det minsta avundsjuk. Sen finns det inga vinnare på bostadsmarknaden förutom bankerna.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in