Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorNo
Nej, inte avundsjuk på någon utan mer förbannad på mig själv att jag inte köpte hus 25 år tidigare än jag gjorde. Istället kastade jag under de åren bort ca 1,5 miljoner till olika hyresvärdar.
Bra att du kom till insikt.
Hyresfastigheter i Sverige har alltid varit en usel modell att leva en livstid med. Finns många pensionärer som är rejäla förlorare på att bott i hyresrätter under hela eller stor av av livet och saknar helt och hållet kapital. Säger inte att hyresrätter är dåligt, men det är inget man ska bo i en livstid. Den svenska modellen så är egentligen hyresrätter för billigt och vi har ett skattetryck och lönemodell som gör det omöjligt att få gott ställt på en medianlön, man måste investera sina pengar i värdepapper, i sitt boende, eller rentav hyra ut för att få in kapitalinkomster som är istället ganska lågt beskattade.
Äga sitt boende har alltid varit en bra investering över en livstid, även att investera i sin fastighet som renoveringar, förbättrade värmesystem och andra standardhöjande åtgärder har också varit lönsamt över tid.