• 4
  • 5
2021-09-11, 20:59
Det är ju en del av invandringen. Budgivningar jag varit på senare tid har vunnits av klansatsande familjer.
2021-09-11, 21:03
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enstrykbraeda
Men är du dum i huvudet eller?

Att skenande bostadspriser skapar en segregation på bostadsmarknaden är nog de flesta överens om - förutom du.

Enkel logik säger att om priserna går upp, så kommer det ta längre tid för yngre människor att hitta ett boende.

"Spara tills du har råd", några fler enkla sanningar du har på lager?

Spara tills du har råd är väl den enda sanningen som gäller som tips, ska du gräma dig ihop till en "egen" bostad?
2021-09-11, 21:42
Medlem
Dåligt exempel.
Bekant som bott i sin hyreslägenhet i 8-9 år fick genom ombildning köpa för ca 800-900 tsk.

Sålde efter några år för 2.4.
Hög skatt vid försäljningen -400 tsk ungefär.
2021-09-11, 22:06
Medlem
Dynamiks avatar
Jag är inte avundsjuk men funderar ibland på att jag bevisligen har gjort fel. Jag äger ingen bostad och har heller inte bott i Sverige på många år, men har å andra sidan drygt en miljon i fonder och andra investeringar. Hade jag gjort som gemene svensk och investerat i en bostad med 6x hävstång så hade jag haft betydligt mer. Och om ett par år kommer väl mina besparingar inte räcka till kontantinsatsen på en tvåa i centrala Stockholm så som utvecklingen ser ut nu.
2021-09-11, 22:14
Medlem
Det har överlag varit ganska svårt att investera i något annat än bostäder då prisökningen på bostäder varit både hög och stabil senaste 30 åren.

Bostadsmiljonärerna är många såklart och det är bra inför pensioneringen. De närmaste 20 åren kommer vi ha de rikaste pensionärerna världen skådat.

Däremot de som hoppat på bostadskarusellen sista 10 åren har svårt att bli av med lånen och då blir framtiden lite mer osäker som pensionär. Hela idén är nämligen att bostaden ska bli billigare med åren och lagom till pensionen vara så billig att det gör inget att man inte får 100% lön längre utan en lägre pension. Man ska inte ha kvar lånen när man går i pension. Så enkelt är det.

Det går sälja iförsig och flytta till mindre och frigöra mängder av pengar på det sättet.

Avundsjuk? Man är alltid avundsjuk att man inte hade satsat stort från början. Köpt en större villa eller bostadsrätt i ett ännu mer attraktivt läge eftersom prisökningarna är större ju dyrare det var från början.
2021-09-11, 22:19
Avstängd
Odagans avatar
Bott med förtjänst under 30+ år. Klart folk blir avis... I synnerhet som jag är trög jävla boomer som bara har haft tur.
2021-09-11, 22:33
Medlem
Avundsjuk och bitterhet är nog det sämsta man kan spendera sin energi på. Man kan bli bitter över mycket. Inte investerat på börsen inte investerat på krypto osv. Många tog en risk och fick en utdelning. Sånna människor ska man hålla sig långt bort blir dem bittra över din framgång, kan jag garantera att dem ler bakom din rygg när det går åt helvete för en.

Mitt svar till frågan nej jag är inte bitter eller avundsjuk har inte energi och tid för sånt.
2021-09-11, 22:40
Medlem
Jepp. Alla mina kompisar köpte innan det stack iväg rejält. Såklart med föräldrarnas hjälp. Själv hade jag inte tillräckligt med stålar då, så jag köpte efter det började plana ut. Så nu har de gjort miljonvinster medan man själv bara sliter in kapital via 8-5 jobb. Lite avis är man ju, men inte så man går runt och tänker på det varje dag.
2021-09-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Nej, inte avundsjuk på någon utan mer förbannad på mig själv att jag inte köpte hus 25 år tidigare än jag gjorde. Istället kastade jag under de åren bort ca 1,5 miljoner till olika hyresvärdar.

Bra att du kom till insikt.

Hyresfastigheter i Sverige har alltid varit en usel modell att leva en livstid med. Finns många pensionärer som är rejäla förlorare på att bott i hyresrätter under hela eller stor av av livet och saknar helt och hållet kapital. Säger inte att hyresrätter är dåligt, men det är inget man ska bo i en livstid. Den svenska modellen så är egentligen hyresrätter för billigt och vi har ett skattetryck och lönemodell som gör det omöjligt att få gott ställt på en medianlön, man måste investera sina pengar i värdepapper, i sitt boende, eller rentav hyra ut för att få in kapitalinkomster som är istället ganska lågt beskattade.

Äga sitt boende har alltid varit en bra investering över en livstid, även att investera i sin fastighet som renoveringar, förbättrade värmesystem och andra standardhöjande åtgärder har också varit lönsamt över tid.
Senast redigerad av sunnis 2021-09-11 kl. 22:55.
2021-09-11, 22:51
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Ja

Läste om nån som köpte för 10 mijoner för 5 år sedan och sen sålde nyligen för 20. Skattefri gevinst!

Hint: det är INTE skattefritt.

Vet flera som sitter fast i sina köpa pga skatteffekter. Inte synd om dom, men rörligheten på marknaden påverkar mycket negativt.
2021-09-11, 22:53
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Själv köpte jag villa för 20 år sen.

Räknade nyligen ut att den gett mig en fiktiv vinst på 25 000 kr per MÅNAD i värdeökning.

Rätt okej med tanke på att jag ogillar att arbeta.
2021-09-11, 23:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Då vi redan har flera trådar som diskuterar bostadsmarknaden, bostadsbubbla och hyra vs köpa sin bostad ämnet varav en väldigt stor och aktiv känner jag att ytterligare än inte är aktuellt så jag låser denna och hänvisar till befintliga trådar som tex.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige? /Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in