Citat:
Ursprungligen postat av
trakker
Hej.
Min mamma tog över 100K från mig, år 2009.
Hennes pengar låg då på ett kapitalkonto på SEB. Av det urpsrungliga värdet så ägde jag 11%(dvs mina 100K motsvarade 11% av summan på kapitalkontot, år 2009) viket betyder att hon hade drygt 900 000 själv.
Sedan några år tillbaka fördes dessa pengar över till ett ISK i stället(fortfarande på SEB).
Under dessa 11 år så har hon kontinuerligt satt in pengar på sitt konto, både stora och små summor. Summan uppgår nu till 4M eller så.
Min fråga är, hur räknar jag rimligast ut hur mycket av de pengarna som är mina? Det är ju inte 11% längre. Kan jag se hur pengarna ökat på kapitalförsäkringen under de åren och sedan se hur ökningen har varit på ISK under resten av tiden?
Farsan menar att jag ska gå efter index under dessa 11 år, men det känns tämligen orättvist.
Går jag efter denna
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/
skulle det innebära att jag gjort en vinst på 14 000 under 11 år om jag förstått det rätt.
14 000 är inte din vinst utan är inflationskostnaden,
prisomräknaren är en inflationskalkylator.
Inflation är hur dina pengars köpkraft har minskat med tiden. Mellan 2009 till 2021 så har alltså dina pengars köpkraft minskat med ungefär 14.21%, vilket motsvarar ca 1,14 - 1,18 % per år.
Inflation är en kostnad för investeraren och är således
inte din vinst.
För att räkna ut din vinst behöver du veta var dina 100 000 har placerats och vad avkastningen har varit på. Du gör bäst i att fråga din mamma.
Din pappas förslag är inte så pjåkigt. Index är snittet för börsen.
Ett exempel: Om de fonder/aktier som din mamma har placerat dina pengar i har avkastat 8 % per år över en 12 års period så är dina 100 000kr nu värda 251,817kr. Du ska alltså få ut cirka 251,817 kr - ISK schablonskatten som dras automatiskt.
Om dina 100 000kr istället endast har avkastat 6 % per år under dessa 12 år så är de värda cirka
201,219 kr.
Tala med din pappa och mamma, de borde kunna hjälpa dig mer. Din pappa verkar ha viss koll.
Det enklaste är att be din mamma visa dig hur dina 100 000kr har investerats och ta reda på vad avkastningen har varit under denna 12 års period.
Bankerna redovisar ofta väldigt tydligt avkastningsresultatet.
Du kan fråga din mamma detta:
Vad är mina 100 000kr värda efter dessa 12 år tack vare ränta-på-ränta effekten?
Om ni har en bra relation så bör hon ge dig ett rakt, tydligt och ärligt svar.