• 3
  • 4
2021-09-09, 17:37
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om hon har fyllt på med pengar i några år så bör TS har mindre än 11% av summan att plocka ut.
Hon har ju fyllt på kapital.
Missade den detaljen
Citera
2021-09-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trakker
Alla vi barn har haft sparkapital sen vi föddes, sedan har jag sålt en lägenhet. Lugn, jag betalade tillbaka lånet till mina föräldrar då.
Sålde du en lägenhet som minderårig eller varför hade din mamma dina pengar? Det hela verkar ju konstigt. Var/Är du minderårig eller omyndig/-förklarad? Vill inte din mamma ge dig eget förfogande av pengarna idag eller vad är problemet? Själv hade jag konto i banken ifrån i princip födseln!
Citera
2021-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Hej.
Min mamma tog över 100K från mig, år 2009.
Hennes pengar låg då på ett kapitalkonto på SEB. Av det urpsrungliga värdet så ägde jag 11%(dvs mina 100K motsvarade 11% av summan på kapitalkontot, år 2009) viket betyder att hon hade drygt 900 000 själv.

Sedan några år tillbaka fördes dessa pengar över till ett ISK i stället(fortfarande på SEB).
Under dessa 11 år så har hon kontinuerligt satt in pengar på sitt konto, både stora och små summor. Summan uppgår nu till 4M eller så.

Min fråga är, hur räknar jag rimligast ut hur mycket av de pengarna som är mina? Det är ju inte 11% längre. Kan jag se hur pengarna ökat på kapitalförsäkringen under de åren och sedan se hur ökningen har varit på ISK under resten av tiden?

Farsan menar att jag ska gå efter index under dessa 11 år, men det känns tämligen orättvist.
Går jag efter denna https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/
skulle det innebära att jag gjort en vinst på 14 000 under 11 år om jag förstått det rätt.

14 000 är inte din vinst utan är inflationskostnaden, prisomräknaren är en inflationskalkylator.

Inflation är hur dina pengars köpkraft har minskat med tiden. Mellan 2009 till 2021 så har alltså dina pengars köpkraft minskat med ungefär 14.21%, vilket motsvarar ca 1,14 - 1,18 % per år.

Inflation är en kostnad för investeraren och är således inte din vinst.

För att räkna ut din vinst behöver du veta var dina 100 000 har placerats och vad avkastningen har varit på. Du gör bäst i att fråga din mamma.

Din pappas förslag är inte så pjåkigt. Index är snittet för börsen.

Ett exempel: Om de fonder/aktier som din mamma har placerat dina pengar i har avkastat 8 % per år över en 12 års period så är dina 100 000kr nu värda 251,817kr. Du ska alltså få ut cirka 251,817 kr - ISK schablonskatten som dras automatiskt.

Om dina 100 000kr istället endast har avkastat 6 % per år under dessa 12 år så är de värda cirka
201,219 kr.

Tala med din pappa och mamma, de borde kunna hjälpa dig mer. Din pappa verkar ha viss koll.

Det enklaste är att be din mamma visa dig hur dina 100 000kr har investerats och ta reda på vad avkastningen har varit under denna 12 års period. Bankerna redovisar ofta väldigt tydligt avkastningsresultatet.

Du kan fråga din mamma detta:

Vad är mina 100 000kr värda efter dessa 12 år tack vare ränta-på-ränta effekten?

Om ni har en bra relation så bör hon ge dig ett rakt, tydligt och ärligt svar.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-09 kl. 18:01.
Citera
2021-09-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sålde du en lägenhet som minderårig eller varför hade din mamma dina pengar? Det hela verkar ju konstigt. Var/Är du minderårig eller omyndig/-förklarad? Vill inte din mamma ge dig eget förfogande av pengarna idag eller vad är problemet? Själv hade jag konto i banken ifrån i princip födseln!
Nä, jag har bara haft bristande koll på mina pengar. Glömt bort att vi förde över 100K till henne.
Har i stället lånat när jag behövt pengar vilket är lite konstigt nu.

Såhär är det. vi fick alla ett startkapital när vi föddes. Jag har alltid haft en egen SEB och sparkonto där, men detta var inget som jag någonsin rörde när jag växte upp. Inte ens när jag blev 18 tog jag del av dem. Jag behövde aldrig använda de pengarna utan de var bundna till fonder. Hade även något på aktieinvest. I stället fick jag lån som vi skrivit ner.

När jag pluggat klart och började jobba, gick mina föräldrar in som garanter så att jag kunde köpa en 2:a. Skulle tro att det var i denna veva som jag förde över dessa 100K som jag hade. Antagligen för att ansöka om bostadsbidrag, men vad jag minns så har jag aldrig haft bostadsbidrag så jag vet inte riktigt.

Kort sagt, jag var aldrig aktiv i att investera mina pengar själv eller att köpa aktier utan det hade alltid gjorts av dem efter deras rådgivare på banken. Min syster har själv jobbat och sparat ihop säkert 1M under 10 års tid och först nu börjat tänka på att köpa aktier. Det är liksom inget som vi riktigt har vuxit upp med att lära oss. Min bror äger bara det som mina föräldrar har investerat. Han gillar inte oron över att investera om det skulle gå åt pipan(men han är lite annorlunda också). Kanske låter skitkonstigt, men så är det ivf.
Citera
2021-09-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
14 000 är inte din vinst utan är inflationskostnaden, prisomräknaren är en inflationskalkylator.

Inflation är hur dina pengars köpkraft har minskat med tiden. Mellan 2009 till 2021 så har alltså dina pengars köpkraft minskat med ungefär 14.21%, vilket motsvarar ca 1,14 - 1,18 % per år.

Inflation är en kostnad för investeraren och är således inte din vinst.

För att räkna ut din vinst behöver du veta var dina 100 000 har placerats och vad avkastningen har varit på. Du gör bäst i att fråga din mamma.

Din pappas förslag är inte så pjåkigt. Index är snittet för börsen.

Ett exempel: Om de fonder/aktier som din mamma har placerat dina pengar i har avkastat 8 % per år över en 12 års period så är dina 100 000kr nu värda 251,817kr. Du ska alltså få ut cirka 251,817 kr - ISK schablonskatten som dras automatiskt.

Om dina 100 000kr istället endast har avkastat 6 % per år under dessa 12 år så är de värda cirka
201,219 kr.

Tala med din pappa och mamma, de borde kunna hjälpa dig mer. Din pappa verkar ha viss koll.

Det enklaste är att be din mamma visa dig hur dina 100 000kr har investerats och ta reda på vad avkastningen har varit under denna 12 års period. Bankerna redovisar ofta väldigt tydligt avkastningsresultatet.

Du kan fråga din mamma detta:

Vad är mina 100 000kr värda efter dessa 12 år tack vare ränta-på-ränta effekten?

Om ni har en bra relation så bör hon ge dig ett rakt, tydligt och ärligt svar.

Nä precis. det var ju skogstokigt.
Och jo, men nu har dessa pengar suttit på två olika slags konton och jag ska ju betala tillbaka på kostnader som min mamma enbart stått för. Så det är ganska komplicerat. Antingen gör vi bara en förlikning, men de ska se först hur banken kan hjälpa till att reda ut detta. De ska ha möte om en månad eller så. Alltså, de ska ha möte av andra anledningar, men ska ta upp det då.
Senast redigerad av trakker 2021-09-09 kl. 18:33.
Citera
2021-09-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
100k + ränta.

Hon hade väl inte varit skyldig dig under 100k ifall hon gjort galna investeringar som resulterat i under 100kkr?

Jo det tycker jag. Om det hade gått back så är det orimligt att mina pengar varit oförändrade.
Som att jag bara skulle kunna vinna, aldrig förlora.
Citera
2021-09-09, 18:35
Medlem
Citat:
Nä precis. det var ju skogstokigt.
Och jo, men nu har dessa pengar suttit på två olika slags konton och jag ska ju betala tillbaka på kostnader som min mamma enbart stått för. Så det är ganska komplicerat. Antingen gör vi bara en förlikning, men de ska se först hur banken kan hjälpa till att reda ut detta. De ska ha möte om en månad eller så. Alltså, de ska ha möte av andra anledningar, men ska ta upp det då.

Hoppas det löser sig! Det låter som du vill ha det väldigt exakt.
Citera
2021-09-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Hoppas det löser sig! Det låter som du vill ha det väldigt exakt.
Det hade ju känts bättre om vi kan få det så rättvist som möjligt, det verkar inte som att hon själv gjort en 100% ökning av sitt innehav, men det är svårt att räkna på bra då hon både köpt och sålt genom åren. 900+(4 *12*12)+1000-700 K. Detta har varit hennes in-/utsättningar över tid och som sagt, på två olika konton.

Tack.
Citera
2021-09-09, 18:54
Medlem
CC75s avatar
Tycker du verkar vettig. Dina föräldrar likaså. Det klart att ni inte ska bråka om pengar. Särskilt inte om så små summor som det ändå handlar om.

Jag tror inte att ni kommer att kunna få fram någon exakt summa utan det viktigaste är att ni båda är överens. Mitt förslag hade varit att se om det går att räkna ut den totala värdeökningen under dessa år. Säg att den t ex är 60%. Då är 160 000 minus lite skatt (både den årliga på ISK samt eventuellt 30% på värdeökningen när pengarna var på kapitalkontot). Ha det som ett förslag och se om din mamma finner det rättvist. Både mot dig, mot henne och mot dina syskon.

// CC
Citera
2021-09-09, 20:42
Medlem
Som ovanstående skrev.

Räkna ut den totala värdeökningen under dessa 12 år på fonden. Hon har agerat som mäklare åt dig. (på 1 fond utgår jag ifrån.)
Du har köpt in 100 000kr hos hennes, och vill sälja av dessa nu efter 12år. Så att hon i sin tur har köpt och sålt under tiden, ska inte påverka din kurs. Utan den totala kursen under dessa år är det som påverkar din summa.

Har dina pengar berört låt oss säga 2 fonder, då är det något helt annat. Långt över min kunskap att räkna ut det då.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-09-09 kl. 20:50.
Citera
2021-09-09, 21:12
Medlem
100.000 efter skatt, eller innan skatt om medlen du tillhandahöll var oskattade.

Ni har inte gjort någon typ av överenskommelse, du har inte "rätt" till något mer. Du har heller inte varit smart nog att stoppa in i takt med din mor som verkar ha affärssinne. Du hade med största sannolikhet blåste degen om du haft tillgång till dem, det var väl därför hon förvaltade dem åt dig.

Och du vill väl ha pengarna nu så du kan blåsa dem antar jag. Din mor verkar vara den vassa kniven i lådan så att säga.
Citera
2021-09-25, 10:13
Medlem
Såhär tänker jag !

Vad sades vid ingången av lånet till mamma?
Sades inget om ränta etc så ska du givetvis enbart ha 100k

Men din mor kan också ge mer då dina pengar var startskottet till ngt bra ?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in