Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-09, 12:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det fortfarande finns kvar samma sorts värdepapper i ISK som när du gick in så är din del vad 11% av de värdepapperen är värda nu.
Fast då har du inte riktigt läst hela tråden.
Citera
2021-09-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trakker
Hej.

Min fråga är, hur räknar jag rimligast ut hur mycket av de pengarna som är mina? Det är ju inte 11% längre. Kan jag se hur pengarna ökat på kapitalförsäkringen under de åren och sedan se hur ökningen har varit på ISK under resten av tiden?

Vad var sagt från början
A.Lånar jag 100k av banken för att investera vill de ha tillbaka det + ränta oavsett om jag har 0 eller 1M kvar
B.Frågar jag en kompis om han vill hänga med på en investering så är det för mig underförstått att pengarna riskeras och då ska även vinsten fördelas

När du valt huvudväg här så kanske problemet är löst (fall A), du kanske ville göra en ränteplacering. Landar du i alternativ B är det som du är inne på mer komplicerat att räkna ut beloppet, din andel var ju ganska liten från början så går mamma med på det är väl enklast om ni kan enas om att titta på ett relevant index utveckling från din investering till idag, dvs inte koppla det till värdeökningen för just henne som ju påverkas av insättningar och när de gjordes.
Citera
2021-09-09, 12:52
Medlem
Citat:
Fast min andel är mindre än 11 procent nu iom att hon tillfört minst 1.6M genom åren. Iom att hon fört in kapital under tid så kan jag heller inte bara lägga ihop 900K+1600K+100K(mina) och säga att min andel är 100/(900+1600+100) = 3.8%. Det skulle ju kunna vara så att summan ökat med 50% när hon förde in mer kapital. Då skulle siffrorna vara 150/(1350+1600+150) och min andel 4.8% i stället.

Tror jag missförstod min far dock. Han menade nog att jag skulle ta genomsnittliga uppgången på stockholmsbörsen under dessa 12 år och räkna ut hur mycket 100 000 skulle ökat under denna tid.

Har hon mest stora bolag så tar du OMXS30GI.

Har hon även bolag på mid cap och small cap... då tar du OMXSPI GI

GI räknar in utdelning genom åren.

Det kommer att slå en hel del då börsen var stökig de åren... om pengarna sattes in före eller efter kraschen. Så kolla datum om du kan.
Citera
2021-09-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det fortfarande finns kvar samma sorts värdepapper i ISK som när du gick in så är din del vad 11% av de värdepapperen är värda nu.
..

Ja svårare är det inte om hon behållit alla värdepapper som köptes initialt när hon la in pengarna som till 11% var TS.

Bara att räkna ut vad just dessa är värda nu, dra bört betald schablonskatt betald för just dessa innehav och sedan ge TS 11% av värdet.

Att TS inte bara skall ha kompensation för inflation, bankränta osv borde vara självklart för alla. TS pengar har varit investerade med högre risk än ett bankkonto. TS pengar kunde ju ha försvunnit i en krasch t ex. Då skall han såklart ha avkastning i förhållande till risken han tagit.

Har det även sålts av värdepapper som TS hade del i under resan blir det lite knepigare men inte omöjligt.
Citera
2021-09-09, 13:05
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Är du ens myndighet?
Citera
2021-09-09, 13:58
Citat:
Det är jag definitivt. Jag bestrider inget av detta och jag är inte snål mot min mor. Men jag har väl ändå rätt till pengar som förvaltats tillsamans?
Vill bara att det ska vara rätt och riktigt. Jag har dessutom redan skulder till henne som jag vill kunna betala av och då vill jag veta hur mycket som mina 12 år gamla 100K är värda idag.

Betalar ni er hyra, mat och el och skänker resten till era mammor?

Wow, förväntade mig inte ett sådan resonabelt svar på flashback, hatten av! Men ja, vist ska du ha dina pengar men varför inte bara ta tillbaka dina 100k så är det ur världen, det är aldrig värt att bråka om pengar inom familjen och eftersom som hon bara förvaltade dem åt dig, dvs förvarade, höll i tills vidare, så låter det lite märkligt att du ska ha extra, hon är väl ingen börs eller aktie?

Äh, ta ut dina 100 och säg tack för hjälpen så är det klart sen men inräknat inflation så är dina 100k nu 112 814kr enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
Citera
2021-09-09, 15:33
Medlem
Men om hon hade torskat alla pengarna på börsen hade hon fortfarande varit skyldig?

Om ja så 100k

Om nej så räkna ränta på ränta effekten..

Det handlar om vad ni kom överens om tidigare svårt att komma i efterhand o be om extra cash.

Jag menar hade jag lånat pengar av en polare för att köpa triss och vunnit pengar, hade jag varit tvungen att dela med mig då?
Citera
2021-09-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
100k + ränta.

Hon hade väl inte varit skyldig dig under 100k ifall hon gjort galna investeringar som resulterat i under 100kkr?

Om hon har förvaltat summan åt honom har han rätt till pengarna med tillväxt.
Citera
2021-09-09, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Är det bara jag som är dum i huvudet eller bör du rimligtvis fortfarande ha rätt till 11% av summan? Folk kan snacka om att hon betalat för att uppfostra dig, men vad fan är det för tankesätt? Något slags antinarcissism i min mening.
Om hon har fyllt på med pengar i några år så bör TS har mindre än 11% av summan att plocka ut.
Hon har ju fyllt på kapital.
Citera
2021-09-09, 15:57
Medlem
Hur hade du egna pengar, var kom de ifrån?
Citera
2021-09-09, 17:01
Medlem
Ja, alltså, jag minns inte detaljerna. Jag tror att jag hade ett eget sparkonto, men hon skötte det ändå så då flyttade vi över pengarna till hennes konto i stället för att det skulle vara enklare för henne att hantera. Sedan har jag mer eller mindre glömt bort dem. Hon påminde mig och jag sa att jag gärna tar hand om dem själv fr.o.m nu.
Vissa av er får det att låta som att jag försöker skinna henne på pengar. Lite gulligt att ni är så bekymrade över min mamma och jag förstår ärligt talat inte var white trash kommer in i bilden. Jag vill inte ha så mycket pengar jag kan få av henne, vill bara att det blir rätt från bådas håll.

Hade hon förlorat alla pengar eller gått back så är det något jag fått leva med. Hon hade ju själv blivit av med större summa ju. Sånt är livet.

Anyway. Mina föräldrar har sina pengar ihop så vi diskuterar det tillsammans, jag var bara nyfiken på den bästa vägen att gå för att ta reda på det korrekt.

Tack @ZiggeZiggarett för bra info.
Citera
2021-09-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur hade du egna pengar, var kom de ifrån?

Alla vi barn har haft sparkapital sen vi föddes, sedan har jag sålt en lägenhet. Lugn, jag betalade tillbaka lånet till mina föräldrar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in