2021-09-09, 06:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
100 000 då är 100 000 nu. Möjligtvis indexjusterat. Varför skulle du ha rätt till nått mera?
Citera
2021-09-09, 07:03
Medlem
BigBusinesss avatar
Vad sa ni när hon tog pengarna och varför skulle hon göra det?

Skulle hon investera dom åt dig, eller bara hålla dom åt dig en tid?

För att du var minderårig?

Gömma för kronofogden?

Ett arv?

Vill ni båda att det ska bli rätt är det ganska enkelt med ett excell-ark att räkna ut vad din andel motsvarar i dag. Varje gång din mamma sätter in något minskar din andel proportionellt. Det borde gå att få fram hennes insättningar och värdet då.

Men om inget var sagt om att pengarna skulle investeras så är index rätt.
Citera
2021-09-09, 07:20
Medlem
HaveFuns avatar
Se värdeutvecklingen på kontot, öka dina 100k lika mycket. Eller så kör du index på dina 100k som blivit 350k något, som en annan skrev. Eller om du är en toffel kan du få tillbaka 100k som hon tog.

Y=Ca^x där C är startläget, a räntan (7% är 1.07) och x tiden i år. Med 11% ränta blir det 350k, 7% 225k.
Citera
2021-09-09, 07:35
Medlem
Fråga din mamma - hon har säkert en uppfattning om frågan. Hon verkar ju vara duktig på att spara och om hon älskar sitt barn, så ser hon nog till att du får det du ska ha.

Hur hade du sett på saken om hon hade förlorat alla pengarna. Hade hon då varit skyldig dig 100k eller ingenting?
Citera
2021-09-09, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trakker
Hej.
Min mamma tog över 100K från mig, år 2009.
Hennes pengar låg då på ett kapitalkonto på SEB. Av det urpsrungliga värdet så ägde jag 11%(dvs mina 100K motsvarade 11% av summan på kapitalkontot, år 2009) viket betyder att hon hade drygt 900 000 själv.

Sedan några år tillbaka fördes dessa pengar över till ett ISK i stället(fortfarande på SEB).
Under dessa 11 år så har hon kontinuerligt satt in pengar på sitt konto, både stora och små summor. Summan uppgår nu till 4M eller så.

Min fråga är, hur räknar jag rimligast ut hur mycket av de pengarna som är mina? Det är ju inte 11% längre. Kan jag se hur pengarna ökat på kapitalförsäkringen under de åren och sedan se hur ökningen har varit på ISK under resten av tiden?

Farsan menar att jag ska gå efter index under dessa 11 år, men det känns tämligen orättvist.
Går jag efter denna https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/
skulle det innebära att jag gjort en vinst på 14 000 under 11 år om jag förstått det rätt.

Vad var dessa 100k investerade i? För om dom var investerade i en fond så kan du helt enkelt bara räkna på utvecklingen av fonden sedan hon köpte den 2009. T.ex. om fonden har en utveckling på 150% så är hon skyldig dig 250k. Om hon förvaltat det själv (handlat aktier) så blir det krångligare, men allt går att lösa. Förhoppningsvis har din mor ganska bra koll eftersom hon har 4 miljoner sparat, har du pratat med henne om det?
Citera
2021-09-09, 08:12
Medlem
santos_devilles avatar
Jag personligen hade sagt 100.000 som jag lagt in eller behåll du pengarna och lev livet. Om du verkligen behöver dina 100k så kan du ju be om 100k.

Vad som är rätt och fel beror helt på vad ni har för förhållande
Citera
2021-09-09, 08:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Farsan menar att jag ska gå efter index under dessa 11 år...
Varför frågar du farsan istället för att ta en diskussion med morsan själv?

Hur som: Att hon skulle slippa undan med att bara betala det utlånade beloppet anser jag vara uteslutet.

Okej att man kan låna ut en tusing eller två ett par veckor till en kompis eller nära utan att begära ränta anser jag är helt okej, men inte hundra papp i elva år. Speciellt inte om personen investerat pengarna och garanterat gjort sig en rejäl hacka.

Det minsta är att gå efter inflationen, vilket ger 114 207,40. https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/

Det mesta är väl vinsten hon gjort på just ditt kapital, vilket kan vara knöligt att få fram, men troligen lönsamt för dig.

Ett mellanting kan vara vad ett motsvarande blancolån hade kostat henne.
Citera
2021-09-09, 09:23
Medlem
Det bör väl inte vara så svårt? Kolla vad kursen var på kontot 2009 och jfr med idag och så tar du det ggr 100 000 kr.

Sen kan jag ju tycka ett det kan vara en bra ide att prata med din mamma också så ni är överens. Eller?
Citera
2021-09-09, 09:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det bör väl inte vara så svårt? Kolla vad kursen var på kontot 2009 och jfr med idag och så tar du det ggr 100 000 kr.
Fast "morsan" har investerat mer under tiden, så enkelt är det inte.

Då får man ta fram alla köp- och säljorder och miniräknaren.
Citera
2021-09-09, 09:57
Medlem
borojs avatar
1. Räkna ut vad morsans avkastning varit under dessa år
2. Om 1. är för komplicerat, kolla vad du skulle fått för avkastning om du följt något index
3. Multiplicera dina 100k med denna procentsats

Tycker inte att det borde vara mer komplicerat än så?
Citera
2021-09-09, 10:38
Medlem
Citat:
Hej.
Min mamma tog över 100K från mig, år 2009.
Hennes pengar låg då på ett kapitalkonto på SEB. Av det urpsrungliga värdet så ägde jag 11%(dvs mina 100K motsvarade 11% av summan på kapitalkontot, år 2009) viket betyder att hon hade drygt 900 000 själv.

Sedan några år tillbaka fördes dessa pengar över till ett ISK i stället(fortfarande på SEB).
Under dessa 11 år så har hon kontinuerligt satt in pengar på sitt konto, både stora och små summor. Summan uppgår nu till 4M eller så.

Min fråga är, hur räknar jag rimligast ut hur mycket av de pengarna som är mina? Det är ju inte 11% längre. Kan jag se hur pengarna ökat på kapitalförsäkringen under de åren och sedan se hur ökningen har varit på ISK under resten av tiden?

Farsan menar att jag ska gå efter index under dessa 11 år, men det känns tämligen orättvist.
Går jag efter denna https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/
skulle det innebära att jag gjort en vinst på 14 000 under 11 år om jag förstått det rätt.

Om det fortfarande finns kvar samma sorts värdepapper i ISK som när du gick in så är din del vad 11% av de värdepapperen är värda nu.
Citera
2021-09-09, 12:39
Medlem
VincentLels avatar
100k + ränta.

Hon hade väl inte varit skyldig dig under 100k ifall hon gjort galna investeringar som resulterat i under 100kkr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in