Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-08, 10:27
Medlem
Vet inte om denna underrubrik är rätt för ämnet. Men den får flyttas i så fall.

Just nu är elpriserna fortsatt rätt dyra om man jämför ett tag bak i tiden. I augusti va dom ännu dyrare pga torka under sommaren.
Vi har just nu rörligt pris, men föredrar oftast att ha fastpris då jag tycker det är skönt att slippa bry sig om ev svängningar. Men har inte velat binda just nu då jag fått känslan av att priserna kan sjunka tillbaka lite under september/oktober. Men verkar inte som dom gjort det.

Jag brukar köra 1 års fast, men nu är dom för dyra. Men såg nyss att man kan få rätt bra pris på 3 månader. Nackdelen är då att man kommer behöva binda om mitt i vintern, vilket jag antar inte är det mest fördelaktiga? Brukar annars alltid binda under våren då jag alltid fått bäst pris då.

Vad tror/ tycker ni som kanske har lite bättre koll på elpriser i det stora hela än vad jag har?
Citera
2021-09-08, 10:47
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Jag brukar köra 1 års fast, men nu är dom för dyra. Men såg nyss att man kan få rätt bra pris på 3 månader. Nackdelen är då att man kommer behöva binda om mitt i vintern, vilket jag antar inte är det mest fördelaktiga? Brukar annars alltid binda under våren då jag alltid fått bäst pris då.

Vad tror/ tycker ni som kanske har lite bättre koll på elpriser i det stora hela än vad jag har?

Senaste 2x valen för att välja abonnemangspris har jag alltid valt fastpris . Elförsörjningen i Sverige har undan för undan blivit mer och mer beroende av vindkraften, samt att det stängts kärnkraft under tiden. Det gör att den generella prisbilden på el stiger, och finns det perioder då det inte blåser (Som just nu sedan 2-3 veckor tillbaka) . Ingenting säger att det kommer att bli en förändring, snarare ytterligare försämringar är att vänta eftersom Mp mupparna är fast beslutna att skapa elbrist till varje pris.
Lägg ihop det med dåligt fyllda vattenmagasin i vattenkraftverken, som just nu ... finns förutsättningar att priset kommer att stiga ytterligare
Citera
2021-09-08, 11:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Just nu är elpriserna fortsatt rätt dyra om man jämför ett tag bak i tiden. I augusti va dom ännu dyrare pga torka under sommaren.
Vi har just nu rörligt pris, men föredrar oftast att ha fastpris då jag tycker det är skönt att slippa bry sig om ev svängningar. Men har inte velat binda just nu då jag fått känslan av att priserna kan sjunka tillbaka lite under september/oktober. Men verkar inte som dom gjort det.

Det beror på om jag bor i en el-uppvärmd villa eller om jag bor i en etta med kokvrå.

Min senaste (förbruknings)-elräkning var på en hundring precis.

Oligopolet önskar jag löses upp och där kommer fler aktörer än de tre stora. DEN el-räkningen kan bli mycket billigare.
Citera
2021-09-08, 13:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2021-09-12, 15:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Om du bor i villa så kan jag förstå ditt inlägg. Men inte om du bor i lägenhet. Bor själv i villa men har alltid haft rörligt.
Citera
2021-09-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om du bor i villa så kan jag förstå ditt inlägg. Men inte om du bor i lägenhet. Bor själv i villa men har alltid haft rörligt.

Detta gäller såklart en uppvärmd villa. Bor man i lägenhet spelar inte elpriset så stor roll.
Citera
2021-09-14, 20:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Detta gäller såklart en uppvärmd villa. Bor man i lägenhet spelar inte elpriset så stor roll.

Det är tyvärr inte s.k alla gånger alla är olika därav min fråga.
Jag fick även bort min månadsavgift från mitt elbolag.
Har du någon annan alternativ uppvärming till ditt hus eller är det bara el element du använder för uppvärming?
Citera
2021-09-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Oligopolet önskar jag löses upp och där kommer fler aktörer än de tre stora. DEN el-räkningen kan bli mycket billigare.

Menar du nätägaren? Det är inte oligopol utan monopol. Bara den som har nätkoncessionen i området får bygga nät där.
Citera
2021-09-14, 22:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Menar du nätägaren? Det är inte oligopol utan monopol. Bara den som har nätkoncessionen i området får bygga nät där.

Oligopol. Ellivio, Elon och Vattenfall
Citera
2021-09-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Oligopol. Ellivio, Elon och Vattenfall

Du måste inte välja någon av dem som elhandlare.
Nätbolaget är du fast med oavsett om det är Ekfors Kraft, Bergs Tingslags Elektriska AB eller Eon. Något oligopol är det inte tal om.
Senast redigerad av Engineer 2021-09-14 kl. 22:59.
Citera
2021-09-15, 02:28
Medlem
glajarns avatar
Hur mycket förbrukning har du per år?
Citera
2021-09-15, 12:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Vilka 3 nät-aktörer har vi i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in