2022-08-31, 16:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Verkar finnas en ny faktor vid dagens val som gör konjunkturinstituten kan få svårt.
Var och röstade idag. Och såg till min glädje att man nu går bakom skärmar och hämtar valsedlar anonymt.
Exakt, jag tror det var EU som klagade, nästan att de kallade vårt gamla system "valfusk". En bra nyhet, med tanke på att svenska media använder shaming för att skrämma bort (kvinnliga) väljare från SD.
Citera
2022-08-31, 16:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Självklart, fast det sker i sossarnas sverige spear ingen roll. Det låter alltid som att M kommer döda fler människor i vårdköerna. Det är samma "ta från de rika..." tugget från S. Det spelar heller ingen roll att klyftan alltid har växt under S styre. Men svensken köper Robin Hood snacket vid varje val. Det är så tröttsamt.
Här är det viktigt att SD vågar stå stadigt vid sitt "SD är en garant för att M inte tillåts skära i välfärden". A-kassan är här en icke förhandlingsfråga.

Vi får se om Jimpan fixar det.
Citera
2022-08-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det räcker med att en stor utrikespolitisk fråga dyker upp så kommer SD och L att rycka ihop.

SD är till exempel EU-kritiska och L vill ge mer makt och pengar till EU.

Kommer då Bryssel och säger att de vill införa en EU-skatt, eller införa en ny avgift, eller öka den så kallade "Coronafonden", så säger ju det sig självt att det blir regeringskris hur Kristersson än gör.

Dessutom kommer L att lägga nivån för invandringen, inte M-KD-regeringen och än mindre SD, då de inte har tillräckligt för att få igenom önskad invandringspolitik utan att L säger ifrån.

Denna irritationsmoment kan skapa frustration bland SD:are långsiktigt, när det framkommer tydligt att nödvändiga reformer för återvandring blockeras av L.

Till slut kommer Kristerssons regering inte att hålla, och vi får nyval till 2024, om inte en regeringskris som leder till att Sossarna återtar makten. Och allt pga att vissa idioter följde Timbro ner för till L-avgrunden.

L vill absolut ingenting. Jag har frågat dem. Inte ens i deras valstugor. De bara finns o ingen verkar förstå varför.

Jag ska rösta på dem av anledningar jag inte orkar förklara så var tvungen att ta reda på lite mer om deras politik. De har ingen.
Citera
2022-08-31, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De behöver inte ha det intresset. SD har minst 10 procentenheter som inte vill vara med i NATO och EU. Dessa SDs äldsta kärna bildar inte sina uppfattningar på vad ni i etablissemanget säger.

Dessa kommer till AfS. Det gäller bara att nå 1%, sedan börjar ökningen snabbt att accelerera då dessa väljare redan är positiva till AfS och partiets politik.

För ett EU-urträde krävs, efter det, att SD och V tar chansen när AfS driver frågan om folkomröstning samt opinion för EU- utträde. Få svenskar lär vilja stanna i EU när det sjunker in vilken skuldsättning etablissemanget satt svenskarna i och vi visar svenskarna vägen ut.

Mikroskopiska partier på 0,2% är som sagt inte intressanta. Det blågula blocket går nu fram och med dem L. Det kan mycket väl bli Kristersson som bildar regering.
Citera
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Talmannen kommer till slut att ge Annie Lööd sonderingsuppdraget till Annie Lööf efter att vinnaren har fått det första försöket, det största förlorande partiet får andra försöket (minoritetsregering) när det spricker eftersom V vill in i regeringen och det vill inte Annie Lööf så kommer hon att få det tredje försöket. Då finns det en samlingsregering med S 30%, M 20% och C 7%. Det är en jävla bred mitten. det kommer bli det lugnaste fyra åren i svensk politik och det vill många. Så protesterna kommer att bli förvåndsvis små eftersom många är trötta på småpartier.

Din spekulation faller väldigt tungt, en samlingsregering med S + M är uteslutet. Det är självmord för M som politiskt parti och organisation. Kommer aldrig att hända (med undantag för krigstillstånd, annat yttre hot mot landet och svåra naturkatastrofer eller liknande). Så din "breda mitten" existerar bara i din mycket breda fantasi...
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Här är det viktigt att SD vågar stå stadigt vid sitt "SD är en garant för att M inte tillåts skära i välfärden". A-kassan är här en icke förhandlingsfråga.

Vi får se om Jimpan fixar det.
Om SD blir större än M så får de mer makt, även om de inte sitter i en regering. Jag tror M respekterar valutslaget, till skillnad från S som är Sveriges enda makthungriga parti sedan 70 år eller så.
Citera
2022-08-31, 16:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
L vill absolut ingenting. Jag har frågat dem. Inte ens i deras valstugor. De bara finns o ingen verkar förstå varför.

Jag ska rösta på dem av anledningar jag inte orkar förklara så var tvungen att ta reda på lite mer om deras politik. De har ingen.
L:s valarbetare har antagligen tystnadsplikt i år. Allt är farligt att säga, kan skrämma bort någon eller ge någon elak motfråga "men SD då?..."
Citera
2022-08-31, 16:56
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det lustigaste är ju att så många väljare bestämmer sig under valrörelsen.

Oj en dåre hotar en partiledare. Jag ska rösta c av sympati!

Ah nej i en debatt verkade partiledaren trött. Jag röstar SD!

Oj en rasist var medlem i SD. Jag röstar V!

Osv

Vad är det för några som inte sen länge har analyserat partierna och deras viljor/förmågor/vad de brukar göra osv.

Inga nya spelare på banan bland partierna direkt.

Som jag sa tidigare.

Normies följer inte politik.

De är inte som vi, political junkies, som hänger större vikt vid vart enda utspel och varenda tendens i någon mätning.
Citera
2022-08-31, 16:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om SD blir större än M så får de mer makt, även om de inte sitter i en regering. Jag tror M respekterar valutslaget, till skillnad från S som är Sveriges enda makthungriga parti sedan 70 år eller så.
Jag tror att du har rätt, men jag vill se Jimmie leda oppositionen nästa mandatperiod istället för UK.

Ebba ser det komma och vill bli bron mellan SD och M.
Citera
2022-08-31, 17:01
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Novus 31 augusti:

S: 28.1 (-1.7)
MP: 5.9 (+0.3)
V: 7.8 (+0.3)
C: 7.3 (-0.4)

Totalt: 49.1 (-1.5)

SD: 19.5 (-1.4)
M: 18.3 (+2.7)
KD: 6.6 (+0.2)
L: 5.6 (+0.4)

Totalt: 50 (+1.9)

Tänk om man kunde förbjuda stödröstande på skitpartier. Så mycket skit vi skulle slippa.
Citera
2022-08-31, 17:04
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du menar att du förespråkar att Sverige hellre skall vara ett U-land än I-land för att på så vis få upp barnafödandet?

Jag menar bara att vi verkar vara på väg dit ändå, som om din tes stämmer kommer svenskar att återigen föda fler barn då vi blir allt fattigare.
Citera
2022-08-31, 17:07
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sluge Uffe slår tillbaka enligt senaste SVT/Novus.

Ni förstår väl att M inte ligger på 15,6---16.0% det går vara någon måtta på tokigheterna. Dessutom kommer tuffe Uffe att slå hårt i debatterna och sätta media på plats.

Själv har jag lagt min röst på SD. Jag förtidsröstade och hoppas på att SD når över 20%, tippar 20,3%.

Är det det där storkukslugn som M-anhängare här på FlashBack snackade om? Är det det som Kristersson kommer att visa i slutdebatterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in