2022-08-31, 10:02
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Skops väljarbarometer 30 augusti:

M: 18.3 (+0.1)
L: 7 (+0.5)
KD: 6.6 (-)
SD: 19.6 (+0.8)

TOTALT: 51.5 (+1.4)

S: 27.6 (+0.7)
V: 7.2 (-1.5)
MP: 5.9 (-)
C: 6.7: (-0.5)

TOTALT: 47.4 (-1.3)

L på 7% är skrämmande, för inte så länge sedan låg L på 2,3%, och var uträknade. L har tuggat i sig M-röster riktigt duktigt. Det visar vad M är för ett parti. Troligt att det är M i Stockholm som fått släppa till.
Mycket glädjande att SD fortfarande är största blågula parti. Stackars Uffe, han har det svettigt nu och får ta en valium för att få styr på nervtrådarna.

Anmärkningsvärt att V har tappat så mycket, dom har tidigare varit och nosat på 10%.
Osäkert om MP klarar spärren, inte mycket att ge där, hänger på fitthåret.
Citera
2022-08-31, 10:05
Medlem
Skop är en webpanel som ställer frågan ”Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”.

Sifo, Novus och Ipsos genomför telefonintervjuer med frågan ”Vilket parti skulle du rösta på i riksdagsvalet om det vore val i dag?”.

Av dessa fyra, som ju är de som oftast hänvisas till, är det alltså enbart Skop som har högern i ledning för tillfället. 2018 såg man ju att webpanelerna överskattade SD grovt och underskattade S grovt. Så blir intressant att se om det återigen blir så att webpanel ger glädjesiffror för SD. Frågan Skop ställer är ju inte heller direkt vilka man skulle rösta på, till skillnad från de som genomför telefonintervjuer.
Citera
2022-08-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Skop är en webpanel som ställer frågan ”Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”.

Sifo, Novus och Ipsos genomför telefonintervjuer med frågan ”Vilket parti skulle du rösta på i riksdagsvalet om det vore val i dag?”.

Av dessa fyra, som ju är de som oftast hänvisas till, är det alltså enbart Skop som har högern i ledning för tillfället. 2018 såg man ju att webpanelerna överskattade SD grovt och underskattade S grovt. Så blir intressant att se om det återigen blir så att webpanel ger glädjesiffror för SD. Frågan Skop ställer är ju inte heller direkt vilka man skulle rösta på, till skillnad från de som genomför telefonintervjuer.

Håller med om att Novus och Sifo är mer prestigefulla institut, även om Skop knappast kan jämföras med ren skit som Sentio. Däremot förstår jag inte resonemanget om webbpaneler och SD, för de ligger ju högre hos Novus och Sifo än hos Skop. Det mest intressanta är egentligen trenden, för vi har sett en svag högertrend under de senaste dagarna också hos de andra instituten.
Senast redigerad av HerrDagSedel 2022-08-31 kl. 10:26.
Citera
2022-08-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Håller med om att Novus och Sifo är mer prestigefulla institut, även om Skop knappast kan jämföras med ren skit som Sentio. Däremot förstår jag inte resonemanget om webbpaneler och SD, för de ligger ju högre hos Novus och Sifo än hos Skop. Det mest intressanta är egentligen trenden, för vi har sett en svag höger trend under de senaste dagarna också hos de andra instituten.
Med det jag kollade upp reagerade jag nog mest på hur frågan ställs.
Dvs Novus, Sifo och Ipsos direkta fråga vilka man skulle rösta på kontra Skops fråga om vilka man gillar bäst.
Men även det att Skop är de enda som har högern i ledning.
Citera
2022-08-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes

Det var så tidigare, fram till juli år. Men från och med att Skop började med dagliga mätningar nu i augusti så har man faktiskt gått över till att fråga "vilket parti kommer du/har du röstat på i riksdagsvalet?".

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-30-augusti-2022.pdf

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-22-augusti-2022.pdf

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/07/SKOPs-Väljarbarometer-25-juli-2022-1.pdf
Citera
2022-08-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det var så tidigare, fram till juli år. Men från och med att Skop började med dagliga mätningar nu i augusti så har man faktiskt gått över till att fråga "vilket parti kommer du/har du röstat på i riksdagsvalet?".

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-30-augusti-2022.pdf

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-22-augusti-2022.pdf

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/07/SKOPs-Väljarbarometer-25-juli-2022-1.pdf
Tack för korrigering. Wiki som inte uppdaterats.
Citera
2022-08-31, 10:35
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Danmark är en dålig förebild. Gnäller de inte över kärnreaktorer som ligger för nära så dumpar de gärna över problem på andra. Vilket får mig att tänka på moderatledda kommuner som pysslar med socialdumping och vindkraftsvägran. Patetiskt. Men dessa är alltså svärjevännernas nya vapendragare; borgare som tänker utsätta svenskarna för ett mysigt stålbad och dra in mycket av deras redan snålt tilltagna bidragspeng. Haha.

Nu kommenterade jag dig när du skrev att de danska sossarna ändrade sin migrationspolitik först 2017. Vilket inte stämde det var tidigare än så.

Tror du att vindkraft löser effektbristen och de höga el-priserna så får du göra det men du har fel. Att S har lagt ner fyra st kärnkraftsreaktorer har definitivt påverkat priserna. Som tur är, för S, kommer de höga elräkningarna på mellan 30-40000 kr/mån först efter valet.

Hoppas S vinner så man får höra olika bortförklaringar från Magda, Damberg och Farmanbar.
Citera
2022-08-31, 10:44
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
L på 7% är skrämmande, för inte så länge sedan låg L på 2,3%, och var uträknade. L har tuggat i sig M-röster riktigt duktigt. Det visar vad M är för ett parti. Troligt att det är M i Stockholm som fått släppa till.
Mycket glädjande att SD fortfarande är största blågula parti. Stackars Uffe, han har det svettigt nu och får ta en valium för att få styr på nervtrådarna.

Anmärkningsvärt att V har tappat så mycket, dom har tidigare varit och nosat på 10%.
Osäkert om MP klarar spärren, inte mycket att ge där, hänger på fitthåret.
Tycker det visar hur personfixerade svenskar är. Johan Pehrson har en någorlunda genuin personlighet och framstår nu som en redig karl i hönshuset bland mediatränade bimbobrudar och när manschettypen Kristersson inte klarar att ta kommandot. Han är ett nytt ansikte oxå istället för de här som folk redan har tröttnat på.

Nooshi har gjort dåliga intervjuer enligt min mening. Även om de undermåliga journalisterna gång på gång låter henne slippa undan med sina lättköpta diffusa svar så kanske folk faktiskt börjar inse att hon bara är en player precis som de andra.
Citera
2022-08-31, 10:55
Medlem
Det lustigaste är ju att så många väljare bestämmer sig under valrörelsen.

Oj en dåre hotar en partiledare. Jag ska rösta c av sympati!

Ah nej i en debatt verkade partiledaren trött. Jag röstar SD!

Oj en rasist var medlem i SD. Jag röstar V!

Osv

Vad är det för några som inte sen länge har analyserat partierna och deras viljor/förmågor/vad de brukar göra osv.

Inga nya spelare på banan bland partierna direkt.
Citera
2022-08-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Osv

Vad är det för några som inte sen länge har analyserat partierna och deras viljor/förmågor/vad de brukar göra osv.

Undrar hur många det är som egentligen inte bestämt sig långt innan. Något man aldrig kommer få svar på men lär ju vara nästan alla. Och majoriteten av de som är osäkra lär väl vela t.ex. mellan S eller MP snarare än t.ex. S eller M.
Senast redigerad av ilikepancakes 2022-08-31 kl. 11:10.
Citera
2022-08-31, 11:10
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Osv

Sådana väljare borde inte ens ha rösträtt.
Citera
2022-08-31, 11:11
Moderator
v50s avatar
SvD/Sifos senaste mätning, 2002 personer intervjuades mellan 28-30 augusti, den jämförs med mätningen som publicerades igår

S 31,1% (+0,7)
V 8,2% (+0,3)
MP 4,7% (-0,5)
C 6,4% (-0,2)

SD 19,7% (-1,2)
M 15,9% (-0,5)
L 6,8% (+0,4)
KD 5,7% (+0,4)

Övriga 1,6% (+0,5)

S+V+MP+C 50,4% (+0,3)
SD+M+KD+L 48,1% (-0,9)

https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-2022-har-ar-senaste-nytt