Citat:
Ursprungligen postat av
itsyourfault
Sverigedemokraterna fortsätter sjunka, vilket kan kopplas till när Jimmie inte kunde välja mellan Biden och Putin. Ett uselt (icke)val som har drabbat partiet och skadat förtroendet för partiledaren och partier. Varför finns de ingen kritisk opposition mot Jimmie i partiet? Han är ju knappast en skicklig partiledaren och har gjort mycket skadliga uttalanden senaste tiden som sänkt partiet. Som jag sagt flera gånger om i tråden tror jag att partiet kommer fortsätta sjunka mot 15 procent.
Jag följer inte svensk politik utöver vad gemen man ser i våra dagstidningar, lite radio samt TV. Ja det i åtanke när jag ställer mina frågor till er som är mer inbitna.
Har inte SD rent kommunikativt inom medierna minskat i utrymme kraftigt de sista två åren eller så?
Genom åren har man återkommande sett namn/bilder i medier från på personer som jag upplevde som kompetenta och genomtänkta svar. Samt en större bredd i sig bland synliga politiker. Sant?
Jag kan peka på flera namn jag inte sett på flera år, men efter en googling verkar alla vara kvar förutom Bieler.
Så den stora frågan blir då: Vad har hänt? Har de tappat kompetens på tjänstemannanivå och i övrigt bestämt att partiledaren ska synas i fler sammanhang där kanske gruppledare/partisekreterare/presschef tidigare hoppade in? Det är klart att det är rimligt att bygga ett starkt ledarnamn men då tappar man också i bredden och gemene man kommer få svårare att bedöma den breda kompetensen inom partiet. Eller brist på kompetens, för all del.
Det SD kanske är mest kända för hos oss som inte följer det vardagliga, och utöver partiledaren/invandringspolitiken, är ju att de haft en kompetent kommunikationsavdelning och en kompetent pressavdelning, och speciellt i relation till andra partier. Det vill säga negativ media vad det nu må vara har man alltid gett ett bra, kompetent och snabbt intryck de gånger jag tagit del av denna typ av narrativ. Jag menar har de inga seniorer kvar över alla dessa, vad et verkar iaf, juniorer?
Kan inte kännas tryggt för vare sig SD eller för deras väljare att se gått från klart uppåt efter valet 2018 till ett lägre resultat idag ön valresultatet då.
P.S de anklagas för att vara putinvänliga. Jag kan inte bedöma det så jag saknar insyn eller ens följt deras utrikespolitik. Men jag kan konstatera att kriget i Ukraina är ett bra tillfälle att jobba ut en ny bild om sig själva i och med att se alltid kritiserar de som kallar den för putinister.
Ser framemot lite inspel från er insatta!