2022-04-07, 10:25
Medlem
Det är synd att man är heterosexuell - för egentligen vill jag inte ha med kvinnor att göra längre.

Nästan 40% röstar på S och bara ca 10% på SD.

Tänker de inte på vilken framtid de hjälper till att skapa. Inte bara för sig själva, utan kanske framför allt för sina ev barn och barnbarn?

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

"Rulla ner" för en massa intressant statistik beträffande hur olika grupper röstar.
Citera
2022-04-07, 10:38
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Det är synd att man är heterosexuell - för egentligen vill jag inte ha med kvinnor att göra längre.
[…]
Tänker de inte på vilken framtid de hjälper till att skapa. Inte bara för sig själva, utan kanske framför allt för sina ev barn och barnbarn?
Lägg av.

Sverigedemokraterna är tredje största parti hos kvinnor. Förflyttningen till SD för kvinnor är en större process eftersom de har mer press på sig att inte vara ”rasister”. Finns många, många som vill byta parti och som kommer göra det, även om det ännu inte syns i någon undersökning.
Citera
2022-04-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Lägg av.

Sverigedemokraterna är tredje största parti hos kvinnor. Förflyttningen till SD för kvinnor är en större process eftersom de har mer press på sig att inte vara ”rasister”. Finns många, många som vill byta parti och som kommer göra det, även om det ännu inte syns i någon undersökning.

Jag antar att du är kvinna.

Vad i består den extra pressen? Ingen vet väl vad du röstar på när du väl står i valbåset. Sedan är det en annan sak om man vill berätta det på t ex sin arbetsplats.

Kan de/ni inte tänka självständigt och ta egna beslut?

Det håller inte att vänta med att byta parti tills alla ens väninnor har gjort det.

Alla fakta har funnits på bordet sedan slutet av 80-talet. Skall kvinnorna vänta 10 år till?
Citera
2022-04-07, 12:16
Medlem
Citat:

"Rulla ner" för en massa intressant statistik beträffande hur olika grupper röstar.

Personligen inriktar jag inte min heterosexualitet på "kvinnor" som grupp, som i snitt är si och så gamla och medianväger si och så mycket osv. En specifik kvinna kan ju vara både mer attraktiv än snittet och rösta på SD.

Sedan beror det ju på sådant som NATO-frågan om en indirekt röst på Kristersson verkligen är bättre för svenska folket än S. Om det mot förmodan inte avgjorts innan valet, tror jag att detta blir en fördel för S och en nackdel för SD, som associeras med M.
Citera
2022-04-07, 12:23
Medlem
Det allra bästa som kan hända i valet nu är att MP åker ut med typ 3,8-3,9%.

Snacka om att många då har kastat bort sina röster!!!
Citera
2022-04-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ser alldeles utmärkt ut, ingen Ukraina eller Magdalena-effekt för S, de 32% som de har fått verkar ju uteslutande komma från MP och V vilket är strålande.

Håller med om att det ser rätt ok ut. Det gäller bara att (L) håller sig på dessa siffror och att de därmed blir ointressanta att stödrösta på. Sedan tror jag att mycket löser sig i valdebatterna.

Vi kommer att få se tre hyfsat överens partiledare för M, KD och SD som debatterar mot S, V och C; med MP och L som ignorerade och irrelevanta.

Inom vänster-sörjan kommer hela tiden (C) ha behov av att markera att de minsann inte är vänster vilket leder till att alla inser att det inte finns något regeringsalternativ för (S) egentligen. Tror att det kommer att leda till en högerseger till slut....
Citera
2022-04-07, 12:44
Medlem
Citat:

Du måste börja se saker i ett längre perspektiv.

För 4-5 val sedan låg S på 40-45% och var nära egen majoritet. Idag har de blivit ett 28% parti samtidigt som SD blivit ett 20%-parti.

Kvinnor är mer försiktiga och rädda för den typ utav stigmatisering som SD-sympatisörer har fått utstå. Kvinnorna ligger drygt 10 år bakom deras män vad gäller opinionen kopplat till SD.

SD var väldigt nära att nå ett brett genomslag i kommunal-sfären som till 80% består utav kvinnor, redan innan valet 2018. Sett till hur opinionen har utvecklat sig sista 2 decennierna så är det bara en tidsfråga innan tex kvinnodominerade kommunal kommer börja sympatisera med SD på samma nivå som inom mansdominerande Metall.

Arbetare idag vet om att S inte längre representerar de- företrädarna för S representanter sina egna feta karriärer, trasproletariatet och vissa delar inom medelklassen som lever på transfereringar.

Sett till omvärldsutvecklingen, och S nya skrala väljartillströmningar från de egna samarbetspartierna så är jag inte det minsta orolig över hösten val.
Citera
2022-04-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Personligen inriktar jag inte min heterosexualitet på "kvinnor" som grupp, som i snitt är si och så gamla och medianväger si och så mycket osv. En specifik kvinna kan ju vara både mer attraktiv än snittet och rösta på SD.

Sedan beror det ju på sådant som NATO-frågan om en indirekt röst på Kristersson verkligen är bättre för svenska folket än S. Om det mot förmodan inte avgjorts innan valet, tror jag att detta blir en fördel för S och en nackdel för SD, som associeras med M.

Eftersom du aldrig ger dig tänker jag inte gå i polemik med dig

MEN.

Även om man köper att alla de psykologiska mekanismer som vissa anser förklarar trögheten hos "kvinnokollektivet" - varav många diskuterats tidigare i tråden - är den största förklaringen till den enorma snedfördelningen:

Tycker du inte personligen att det även för den mest känslostyrda kvinnan nu borde vara uppenbart att de "gamla" partierna fört en helt galen politik sedan slutet av 80-talet, speciellt beträffande invandringen och dess konsekvenser?

Sedan håller jag ofta med dig i din kritik av ex moderaterna. Men vad göra när S totalt vägrar samarbeta med SD. Man får väl försöka "straffa ut" ett parti i taget.

För inte kan svenska socialdemokrater göra en kovänding modell Danmark med någon trovärdighet i behåll.
Citera
2022-04-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Du måste börja se saker i ett längre perspektiv.

För 4-5 val sedan låg S på 40-45% och var nära egen majoritet. Idag har de blivit ett 28% parti samtidigt som SD blivit ett 20%-parti.

Kvinnor är mer försiktiga och rädda för den typ utav stigmatisering som SD-sympatisörer har fått utstå. Kvinnorna ligger drygt 10 år bakom deras män vad gäller opinionen kopplat till SD.

SD var väldigt nära att nå ett brett genomslag i kommunal-sfären som till 80% består utav kvinnor, redan innan valet 2018. Sett till hur opinionen har utvecklat sig sista 2 decennierna så är det bara en tidsfråga innan tex kvinnodominerade kommunal kommer börja sympatisera med SD på samma nivå som inom mansdominerande Metall.

Arbetare idag vet om att S inte längre representerar de- företrädarna för S representanter sina egna feta karriärer, trasproletariatet och vissa delar inom medelklassen som lever på transfereringar.

Sett till omvärldsutvecklingen, och S nya skrala väljartillströmningar från de egna samarbetspartierna så är jag inte det minsta orolig över hösten val.

Se gärna mina andra svar i tråden till de som blev aningen provocerade av att jag drog alla kvinnor över en kam (samt började med den i sammanhanget betydelselösa sexuella orienteringen).

Fakta har varit glasklara vad det gäller ex invandringens negativa konsekvenser sedan åtminstone sent 80-tal.

Jag röstade på Ny Demokrati, trots att de clownerna i stort sett bara hade funktionen att upplysa om de galenskaperna som de gamla partierna höll på med.

Det har nu bedrivits vansinnespolitik i över 30 år. Men du vill att vi skall ha tålamod med kvinnorna (som grupp) minst 10 år till.

Vi har som bekant valhemlighet i Sverige. Vågar man inte rösta på partier som vill ha en förändring kanske man i alla fall kan avstå från att rösta. Eller menar du att folk vet, men agerar ändå irrationellt när de står i valbåset? Det vore mer respektabelt om man inte har tid, lust, eller intelligens att sätta sig in i politiken.

"Du måste börja se saker i ett längre perspektiv." Den kändes bra - speciellt när man varnat för vart det barkar i över 30 år.

Men jag borde sluta vara bitter och bara skita i Sverige. Har man inte fattat vad de ställt till med nu så gör man det aldrig.

Allt finns dokumenterat och t o m filmat. Så är man för lat för att läsa kan man kolla gamla politiska debatter på ex YouTube.

Mitt tålamod är som sagt slut. Men lycka till om du har energi nog att försöka övertyga de över 50% av kvinnorna som sympatiserar med S+V+C+MP.

Och jag är ingen vän av moderaterna heller. De har som bekant spelat sin del i denna tragiska historia som spelats upp i tre decennier.
Citera
2022-04-07, 15:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Se gärna mina andra svar i tråden till de som blev aningen provocerade av att jag drog alla kvinnor över en kam (samt började med den i sammanhanget betydelselösa sexuella orienteringen).

Fakta har varit glasklara vad det gäller ex invandringens negativa konsekvenser sedan åtminstone sent 80-tal.

Jag röstade på Ny Demokrati, trots att de clownerna i stort sett bara hade funktionen att upplysa om de galenskaperna som de gamla partierna höll på med.

Det har nu bedrivits vansinnespolitik i över 30 år. Men du vill att vi skall ha tålamod med kvinnorna (som grupp) minst 10 år till.

Vi har som bekant valhemlighet i Sverige. Vågar man inte rösta på partier som vill ha en förändring kanske man i alla fall kan avstå från att rösta. Eller menar du att folk vet, men agerar ändå irrationellt när de står i valbåset? Det vore mer respektabelt om man inte har tid, lust, eller intelligens att sätta sig in i politiken.

"Du måste börja se saker i ett längre perspektiv." Den kändes bra - speciellt när man varnat för vart det barkar i över 30 år.

Men jag borde sluta vara bitter och bara skita i Sverige. Har man inte fattat vad de ställt till med nu så gör man det aldrig.

Allt finns dokumenterat och t o m filmat. Så är man för lat för att läsa kan man kolla gamla politiska debatter på ex YouTube.

Mitt tålamod är som sagt slut. Men lycka till om du har energi nog att försöka övertyga de över 50% av kvinnorna som sympatiserar med S+V+C+MP.

Och jag är ingen vän av moderaterna heller. De har som bekant spelat sin del i denna tragiska historia som spelats upp i tre decennier.

Kan bara hålla med. Ganska exakt hur jag gjort. Hade man inte förstått för 15 år sedan, ok.
Men det håller inte 2022.
Citera
2022-04-07, 17:15
Medlem
Citat:

Hela problemet med den där typen utav resonemang är att man har helt har missförstått vad SD är för typ utav parti, och vad de ens har för intentioner att göra.

SD fyller en roll i svensk politik som nån form utav murbräcka där de kan öppna upp för en ny inriktning- men inte ens om de skulle få egen majoritet så skulle de kunna ställa allt till rätta så vi hamnar i en social kontext som rådde på 90-talet.

Vi kommer att ha ett mångetniskt samhälle de kommande decennierna. SD vill ju i stort sett bara råda bot på symptomen med grövre straff, och bedriva en minimal invandring för att inte öka på problemen. Men problemen som vi dras med idag kommer finnas kvar oavsett om SD får makten eller inte.

Om du vill att vi ska återgå till en situation som rådde på 80-90-talet så kommer du behöva ta till verktyg som står långt utanför demokratin, som definitivt inte ryms inom den nuvarande liberala demokratin.

SD som parti fyller en viktig roll i att de kan radikalisera folk, och få folk att inse just det här som jag skriver ovan. Men det är inte SD som kommer lösa dessa problem.

I slutändan så är SD ett parti som vill bevara och skydda våran nuvarande liberala demokrati, men de har dragit slutsatsen att för att kunna göra det, så måste Sverige förändras på en rad punkter från vad som har gällt under efterkrigstiden.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-04-07 kl. 17:20.
Citera
2022-04-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Hela problemet med den där typen utav resonemang är att man har helt har missförstått vad SD är för typ utav parti, och vad de ens har för intentioner att göra.

SD fyller en roll i svensk politik som nån form utav murbräcka där de kan öppna upp för en ny inriktning- men inte ens om de skulle få egen majoritet så skulle de kunna ställa allt till rätta så vi hamnar i en social kontext som rådde på 90-talet.

Vi kommer att ha ett mångetniskt samhälle de kommande decennierna. SD vill ju i stort sett bara råda bot på symptomen med grövre straff, och bedriva en minimal invandring för att inte öka på problemen. Men problemen som vi dras med idag kommer finnas kvar oavsett om SD får makten eller inte.

Om du vill att vi ska återgå till en situation som rådde på 80-90-talet så kommer du behöva ta till verktyg som står långt utanför demokratin, som definitivt inte ryms inom den nuvarande liberala demokratin.

SD som parti fyller en viktig roll i att de kan radikalisera folk, och få folk att inse just det här som jag skriver ovan. Men det är inte SD som kommer lösa dessa problem.

I slutändan så är SD ett parti som vill bevara och skydda våran nuvarande liberala demokrati, men de har dragit slutsatsen att för att kunna göra det, så måste Sverige förändras på en rad punkter från vad som har gällt under efterkrigstiden.

Alla över spädbarnsåldern inser väl att det är omöjligt att få tillbaka det Sverige vi än gång hade. Vad har jag skrivit att jag tror det är möjligt?

Gillar du att förolämpa personer du inte känner på nätforum?

TRETTIO ÅR!!!!!!!!!!!!!

Vad är enligt dig förklaringen till denna total ignorans bland framför allt kvinnor?

Brainwashing by proxy e g MSM? EQ over IQ? Grupptryck? Kognitiv dissonans när man inser att man haft fel halva livet?

Det finns som sagt inga ursäkter kvar.

"Man har helt har missförstått vad SD är för typ utav parti". Du lägger ord i om inte min mun så i mina citat.

Men OK, förlåt du och gå vidare.

Avslutningsvis bara, då jag vanligtvis inte skriver om jag inte får betalt för det:

Brukar människor i din bekantskapskrets blunda för att man helt förändrar förutsättningarna för ett helt lands framtid på bara några decennier? Och anser du det vara ett normalt beteende att inte reagera tidigare än nu, då det som du har rätt i, är i stort sett redan försent.

Som jag och många andra skrivit på detta och andra forum sedan internet blev allmänt tillgängligt: Det var hur lätt som helst att inse att kostnaderna skulle bli så stora att vårt samhälle aldrig kan återhämta sig.

Jag vet att många människor hellre fortsätter att ha fel, än att erkänna att de haft fel - inte bara en dag eller en vecka eller ett år, utan kanske hela sitt vuxna liv.

Men det vore som sagt klädsamt om man struntade i att rösta istället för att belöna dem som skapat problemen. Eller gjorde en markering i valbåset för att visa att man insett vad de gamla partierna gjort.

De skapar inte "bara" problemen som förstört ett helt land, de tjänar pengar på det också. Nice work if you can get it (som den gamla sången går).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in