2026-09-14, 10:09
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag vet att du tycker det är jobbigt att de tre vänsterpartierna inte fick majoritet, och att de nu kommer att behöva regera med en högerbudget precis som under 2018–2022.

Men det kommer säkert att gå bra.

Håller man sina ögon och öron öppna så märker man att folk är redigt trötta på den blockpolitik som vuxit sig starkare under snart 50 års tid. Den gångna valrörelsen och följderna kommer förmodligen te sig absurda för de flesta med iq över 100.

Man ska ju inte heller glömma bort att "demokrati" med allmän rösträtt osv inte är mycket äldre än 100 år.

Folk kommer inse att det inte fungerar att ha 349 ledamöter att representera 10 000 000 personers åsikter, lägg där till partipiskor. 🫏

Nu har dessutom de flesta partierna huggsexa kring vilka av dom kan inskränka vanligt folks frihet och integritet mest. Folk tycks helt ha glömt DDR och Stasi. 🫆

Förhoppningsvis inser folk att det inte går att lagstifta om precis allt, det fungerar inte att någon som ska sitta och besluta kring saker de inte har en aning om. Folk är förmögna att klara sig själva men framför allt förmögna att lösa "problem" själva. 🙃

Det är lite skrämmande att ni som är besatta av att dela in oss i grupper tycks helt resistenta mot att det sker samhällsförändringar. 🥺

Men finns det liv finns det hopp. Det gäller ju även er. 🥹

En dag kommer folken resa sig mot den korrumperade makten.

🙏🌈❤️
Senast redigerad av Mechila 2026-09-14 kl. 10:12.
Citera
2026-09-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Håller man sina ögon och öron öppna så märker man att folk är redigt trötta på den blockpolitik som vuxit sig starkare under snart 50 års tid. Den gångna valrörelsen och följderna kommer förmodligen te sig absurda för de flesta med iq över 100.

Man ska ju inte heller glömma bort att "demokrati" med allmän rösträtt osv inte är mycket äldre än 100 år.

Folk kommer inse att det inte fungerar att ha 349 ledamöter att representera 10 000 000 personers åsikter, lägg där till partipiskor. 🫏

Nu har dessutom de flesta partierna huggsexa kring vilka av dom kan inskränka vanligt folks frihet och integritet mest. Folk tycks helt ha glömt DDR och Stasi. 🫆

Förhoppningsvis inser folk att det inte går att lagstifta om precis allt, det fungerar inte att någon som ska sitta och besluta kring saker de inte har en aning om. Folk är förmögna att klara sig själva men framför allt förmögna att lösa "problem" själva. 🙃

Det är lite skrämmande att ni som är besatta av att dela in oss i grupper tycks helt resistenta mot att det sker samhällsförändringar. 🥺

Men finns det liv finns det hopp, det gäller ju även er. 🥹

🙏🌈❤️

Jag håller med dig här.
Jag tror t.ex. att Sverige mår bra med stramare invandring, skärpt straff till grova kriminella och låga skatter på arbete, pension, ISK sparande, mat, bensin och el.
Jag röstade Tidö som är närmare detta, men om någon annan koalition kan jobba med sådan orientering jag skulle bli mer än glad att se detta.
Citera
2026-09-14, 10:59
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Jag håller med dig här.
Jag tror t.ex. att Sverige mår bra med stramare invandring, skärpt straff till grova kriminella och låga skatter på arbete, pension, ISK sparande, mat, bensin och el.
Jag röstade Tidö som är närmare detta, men om någon annan koalition kan jobba med sådan orientering jag skulle bli mer än glad att se detta.

Det komiska är att det nog är väldigt få som inte håller med. Det är väl möjligtvis en definitionsfråga.

Tycker det kan vara värt att fundera på hur Sverige sett ut politiskt de senaste 150 åren och vad som egentligen har förändrats. Att vi har generellt högre levnadsstandard får vi se som en självklarhet, människan har alltid utvecklats.

Men det är ju bara att fundera på den allmänna rösträtten, kungens minskade makt, Socialdemokraternas gärning och för att nämna nån familj kan man ju dra till med Wallenbergarna och gör man det är man ju plötsligt ute i hela världen och rotar runt.

Framtiden kommer nog bli spännande. Det är fantastiskt att våra "ledare" helt tycks ha glömt saker som internet och små smidiga smartphones i näst intill allas fickor. Det är ganska fantastiskt jämför med för bara 25 år sedan.

Skådespelet kommer få sitt slut.

Du kan ju även fundera på det du listade som skäl att rösta på Tidö... Tänk lite prins John och Robin Hood där då prinsen representerar staten. Vet inte varför folk tror det skulle vara så annorlunda idag.

Fundera även på hur den minskande användningen av kontanter påverkar vanligt folk och samhället i stort. Lagar och kontroll är inte rätt väg att gå, "grovt kriminella" ska vi givetvis klara av att lagföra utan att inskränka på våra i grunden självklara fri och rättigheter.

Vilka är det som i alla tider berikat sig och vilka är det som berikar sig idag?

Självklart kan man inte påstå att Elon Musk har 10 biljoner kronor på ett sparkonto där han kan plocka ut pengar som han vill. Mycket är bundet i företagen. Men ändå, 10 000 miljarder i tillgångar är ju en del för att inte tala om makten och inflytandet det medför.

Det blir lite svårförsvarligt att vi som vanliga människor ska tvingas betala skatt på våra "förmögenheter" oavsett om de ökat eller minskat i värde. Därtill höga skatter på arbetsinkomster. Taket för fastighetsskatt hjälper säkerligen en del familjer runt storstäderna, men annars är det ju en fastighet taxerad över 2 000 000 kronor man ska äga för att komma undan och ser man till hur det ser ut i landet är så inte fallet för de allra flesta.
Citera
2026-09-14, 11:29
Medlem
Citat:
Det komiska är att det nog är väldigt få som inte håller med. Det är väl möjligtvis en definitionsfråga.

Tycker det kan vara värt att fundera på hur Sverige sett ut politiskt de senaste 150 åren och vad som egentligen har förändrats. Att vi har generellt högre levnadsstandard får vi se som en självklarhet, människan har alltid utvecklats.

Men det är ju bara att fundera på den allmänna rösträtten, kungens minskade makt, Socialdemokraternas gärning och för att nämna nån familj kan man ju dra till med Wallenbergarna och gör man det är man ju plötsligt ute i hela världen och rotar runt.

Framtiden kommer nog bli spännande. Det är fantastiskt att våra "ledare" helt tycks ha glömt saker som internet och små smidiga smartphones i näst intill allas fickor. Det är ganska fantastiskt jämför med för bara 25 år sedan.

Skådespelet kommer få sitt slut.

Du kan ju även fundera på det du listade som skäl att rösta på Tidö... Tänk lite prins John och Robin Hood där då prinsen representerar staten. Vet inte varför folk tror det skulle vara så annorlunda idag.

Fundera även på hur den minskande användningen av kontanter påverkar vanligt folk och samhället i stort. Lagar och kontroll är inte rätt väg att gå, "grovt kriminella" ska vi givetvis klara av att lagföra utan att inskränka på våra i grunden självklara fri och rättigheter.

Vilka är det som i alla tider berikat sig och vilka är det som berikar sig idag?

Självklart kan man inte påstå att Elon Musk har 10 biljoner kronor på ett sparkonto där han kan plocka ut pengar som han vill. Mycket är bundet i företagen. Men ändå, 10 000 miljarder i tillgångar är ju en del för att inte tala om makten och inflytandet det medför.

Det blir lite svårförsvarligt att vi som vanliga människor ska tvingas betala skatt på våra "förmögenheter" oavsett om de ökat eller minskat i värde. Därtill höga skatter på arbetsinkomster. Taket för fastighetsskatt hjälper säkerligen en del familjer runt storstäderna, men annars är det ju en fastighet taxerad över 2 000 000 kronor man ska äga för att komma undan och ser man till hur det ser ut i landet är så inte fallet för de allra flesta.

Jag håller med. Jag har själv föreslagit en växling mellan de högsta marginalskatterna på inkomst, som är skadliga, och exempelvis en återinförd fastighetsskatt. Om man bor i ett litet hus och har en bra inkomst ska man inte straffbeskattas på inkomsten med en marginalskatt på 52 %. Det är självklart bättre att betala lite mindre inkomstskatt och lite högre fastighetsskatt, så att man i slutändan betalar mindre skatt i kronor räknat.
Citera
2026-09-14, 12:21
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Jag håller med. Jag har själv föreslagit en växling mellan de högsta marginalskatterna på inkomst, som är skadliga, och exempelvis en återinförd fastighetsskatt. Om man bor i ett litet hus och har en bra inkomst ska man inte straffbeskattas på inkomsten med en marginalskatt på 52 %. Det är självklart bättre att betala lite mindre inkomstskatt och lite högre fastighetsskatt, så att man i slutändan betalar mindre skatt i kronor räknat.

Oavsett om du betalar skatt eller inte ska pengarna in och självklart är det då vettigt att ta pengarna därifrån de finns. Taket för fastighetsskatt är löjeväckande lågt satt men så är ju frågan om inte taket borde vara ett golv istället?

Jag menar, Nils-Viktor som bott kvar hemma på barndomsgården och nu är drygt 90-år har varit hyfsat självförsörjande genom livet blir ju inte hjälpt av att inget med ett värde över 2 miljoner beskattas.

Man får ju även betänka vad en fastighetsskatt är. Det är ju att likna vid en avgift man får betala för att kunna hävda enskilt anspråk på vårt gemensamma land. Har man inte råd att bo på de lyxigaste adresserna kanske man inte ska bo där.

Det är nog inte många av de som bor i palatsen längs med Djurgårdens stränder som skulle flytta ens om de plötsligt fick en 100 dubblad fastighetsskatt från 10 000 kronor till 1 miljon.

Det är väl inte rimligt att Wallenbergarna, Bonnier, kungafamiljen m.fl ska ha rätten till Djurgården "gratis" i all evighet. Det råder bostadsbrist och vi måste se till att ha en högre tillväxt dessutom. Vi måste jobba mer eller så måste vi bli fler.

Alternativet är väl typ krig eller ett öppet klassamhälle likt det vi hade under 1800-talet.
Citera
2026-09-14, 12:40
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
...straffbeskattas på inkomsten med en marginalskatt på 52 %.

Det är ju inte bara inkomstskatten i slutänden. Vi behöver inte blicka tillbaka allt får långt i tiden då kontanter fortfarande sågs som självklara betalmedel. Papperslappar och mynt utan egentligt värde men ändå gångbara.

Nu är det ju himla bra att man kommit åt svartmarknaden inom exempelvis bygg, men samtidigt så har det ju blivit betydligt svårare att ta hjälp av "grannens" kompis för en rimlig slant. Eller ens en pizza till vettigt pris.

Inte för att jag vill förespråka vare sig ohälsosam mat eller svartjobb, tror jag på en rimlig "svart ekonomi" lokalt. Sunt förnuft kan man också kalla det.

Det är så man når varaktig tillväxt.

Citat:
Det är självklart bättre att betala lite mindre inkomstskatt och lite högre fastighetsskatt, så att man i slutändan betalar mindre skatt i kronor räknat.

Ja, självklart. Liksom det självklart är bäst för det stora flertalet att ta pengarna därifrån de finns.

Jenny 33 år, som äntligen lyckats spara ihop närmare en miljon till kontantinsats till eget boende är det självklart rimligt att inte plocka pengar ifrån jämfört med exempelvis Jan-Emanuel som visserligen inte ens är särskilt rik i sammanhanget.
Citera
2026-09-14, 13:07
Medlem
Citat:
Oavsett om du betalar skatt eller inte ska pengarna in och självklart är det då vettigt att ta pengarna därifrån de finns. Taket för fastighetsskatt är löjeväckande lågt satt men så är ju frågan om inte taket borde vara ett golv istället?

Fastighetsavgiftens tak är ganska dåligt utformat idag. Mitt radhus har en värdering på cirka 2,3 miljoner kronor och skuldfritt, och jag betalar redan maxbeloppet (taket). Samtidigt betalar jag 52 % i marginalskatt, och tidigare betalade jag 60 % när värnskatten fanns kvar (5% extra) och jobbskatteavdraget trappades av (3% extra). Det är helt orimligt med så mycket inkomstskatt. Sverige behöver en ordentlig översyn av inkomstskattesystemet.
Citera
2026-09-14, 14:29
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Man tycker ju att det skulle räcka med att se till folkets bästa men det går ju inte om "folket" inte finns representerat eller om lagstiftarna av outgrundlig anledning glömt sitt uppdrag.

Vänsterpartiet kan man i de allra flesta fall lita på då de är starkt ideologiskt styrda inte minst mot Marxism, likaså får man säga om Miljöpartiet som dessutom är ett gräsrotsparti.

Sen har vi intressepartierna med Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna följt av högerns Moderaterna som man får se som dåtidens representanter för borgarklassen.

Socialdemokraterna kan man ju säga var ett reformparti som lyckades ganska bra till en början. Vanligt folks företrädare i Riksdagen. Men man kan ju undra vad som hände på vägen.

Det gick väldigt snabbt att gå från reform parti till någon form av förvaltningsparti åt/av "makten" (beroende på hur konspiratoriskt lagd man är). Men kolla in S.A.P:s yttersta ledning sedan Branting. Vi har hållit oss i schack... Och genom fackföreningsrörelsen har ju sossarna haft en riktig hållhake på arbetarrörelsen.

Visst att man kunde rida på en våg av framgång i efterkrigstiden, men nja...

Sverigedemokraterna har känts placerade för att splittra inifrån och ser man till deras historia blir det nästan ännu tydligare. Nyliberaler vars enda syfte tycks vara att berika ledningen på bekostnad av en blåst befolkning.

Liberalernas historia säger väl egentligen allt. Från att ha varit ett socialliberalt parti som velat minska statens (sossarnas) makt till att bli det precis omvända. Deras "ordning och reda" har gått lite väl långt.
Citera
2026-09-14, 14:56
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Fastighetsavgiftens tak är ganska dåligt utformat idag. Mitt radhus har en värdering på cirka 2,3 miljoner kronor och skuldfritt, och jag betalar redan maxbeloppet (taket). Samtidigt betalar jag 52 % i marginalskatt, och tidigare betalade jag 60 % när värnskatten fanns kvar (5% extra) och jobbskatteavdraget trappades av (3% extra). Det är helt orimligt med så mycket inkomstskatt. Sverige behöver en ordentlig översyn av inkomstskattesystemet.

Ja, och sen som du nämner fastighetsskatten. Gissar att ditt radhus inte ligger i något direkt flott område utan tvärtom en hyfsat medelsvenssson-område och att fastighetsskatten känns rimlig, det är ju en knapp tusenlapp i månaden det handlar om. Det kanske inte är rimligt att man ska behöva betala mycket mer ens om man "råkar" bo i ett hus värderat till 15 miljoner med tanke på de senaste årens prisutveckling. Visst, lite mer än tusen spänn men inga astronomiska summor som kräver en överdriven inkomst för att klaras.

Blir lite löjligt dock när man ser slotten Wallenbergarna bor i och de andra husen över 100 miljoners-klassen och tänker att de också "bara" betalar 10 000 kr/år. Det finns massor man skulle kunna göra med skattesystemet, är det ens något som säger att vi måste ha ett "skattesystem" för att klara oss?

Man kan ju också fundera på det där med inkomster och hur/varför de bör/inte bör beskattas.

Jag menar, det är väl lätt att irriteras över höga skatter om man tjänar runt en miljon om året. Bland de som tjänar mindre tror jag ingen är vidare nöjd med hur mycket de betalar i skatt jämfört med vad de får tillbaka. Men det är kanske inte bland de inkomsterna problemet ligger.

Säg att en medelsvensson får ut 50 000 kr efter skatt varje månad, det är en summa alla nog skulle anse hyfsat okej för en medelmåtta. Men sen har du de under som kanske harvar runt på en halvtidsanställning för 15 000 kr för att inte tala om de med försörjningsstöd som i bästa fall får lite drygt 5000 kr.

Folk ska rimligtvis kunna tjäna hur mycket som helst, men åtminstone jag kan ju tycka att det är problematiskt med inkomster på flera miljoner i månaden. Någonstans ifrån ska pengarna komma från början.
Citera
2026-09-14, 16:25
Medlem
Citat:
Någonstans ifrån ska pengarna komma från början.

Pengarna kommer någonstans ifrån, och sättet de kommer på är orättvist. Vi straffbeskattar ihjäl vanligt folk med ett litet hus och en vanlig inkomst i Sverige. Det är orättvist.
Citera
2026-09-14, 18:08
Medlem
Om detta står sig, kommer S vara angelägen om att få till ett kvittningssystem (?), blir osäkert vid omröstningar annars.
Citera
2026-09-15, 06:34
Medlem
När kommer nästa OU? Gissar att det kan ta sin tid nu efter valet, då intresset inte ör särskilt stort. Men det som är spännande är förstås siffrorna för L. Media har ju nästa hjälteförklarat Simona men misstänker att en stor del av rusningen var stödröster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in