2026-09-08, 20:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Exakt eftersom endast som krävs är att Tidö bli större än oppositionen, inte att få 50.1%.

Det här valet är det stort tvek på att V, S, MP och C tillsamans blir mindre än typ 48% eller 46% dock.

S, V och MP tillsammans ligger dock på omkring 43% vad det ser ut nu dock. Vi vet ju alla att C fortfarande egentligen är ett högerparti när det kommer till ekonomin och ett samarbete mellan C och V i synnerhet kommer inte hålla.
Citera
2026-09-08, 21:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
ett parti vill förstatliga elnätet precis som VPK endast fill göra, ett parti som vill införa kommunistisk monokultur i Sverige precis som Nordkorea.

Men det där blir jag bara kåt av. Sluta. Mindre sossigt/liberalt, kosmopolitiskt flum hetsar alltid upp mig lite. Svenskt Juche låter ganska sexigt faktiskt.

Jag funderar faktiskt på att trollrösta V nu faktiskt bara så att C inte får för mycket luft sen. Tidö trampar ju bara vatten ändå med eller utan L och jag vill inte rösta på högersionisterna i år oavsett efter all skit de kört med senaste fyra åren.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-08 kl. 21:05.
Citera
2026-09-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag vill att hela åttaklövern bestraffas på ett eller annat sätt. Att ingen tydligt vinner det här valet egentligen. Det är vad jag vill.

Jag vill även att L äter upp mer av C så att de två jämnar ur sig. C är Wallenbergs favoritparti just nu. Så jag vill inte ha ett starkt C. Då tar jag hellre ett starkare V just nu. Fast MP kan få minska de med.

V över 10% som tar från S och MP mycket skulle nog tända eld i arslet på många. Och som sagt vill jag att C tappar till L mer nu i slutet och att de andra tre i Tidö slutar trampar vatten så jävla mycket och höjs ett snapp så att det blir den där knappa pyrrhussegern för Andersson med ett svagt S på typ 27% jag vill se.

Aa ett V och Nyans som käkar upp ett desperat S och som vet att man kommer fortsätta tappa till dessa partier om de fortsätter till höger, men samtidigt vet att de tappar till tidö om de kör en vänstersväng skulle skänka en sådan extrem skadeglädje.
Citera
2026-09-08, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Aa ett V och Nyans som käkar upp ett desperat S och som vet att man kommer fortsätta tappa till dessa partier om de fortsätter till höger, men samtidigt vet att de tappar till tidö om de kör en vänstersväng skulle skänka en sådan extrem skadeglädje.

Exakt. Jag älskar att se sosseriet i denna rävsax. De kan gärna få bilda svaga mittenregeringar för min del och bara göra bort sig ännu mer. De kan gärna få "vinna" det här valet med en hårsmån om de vill. Så länge de gör så på under 30%. Helst under deras resultat 2018 till och med också.
Citera
2026-09-09, 06:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Exakt. Jag älskar att se sosseriet i denna rävsax. De kan gärna få bilda svaga mittenregeringar för min del och bara göra bort sig ännu mer. De kan gärna få "vinna" det här valet med en hårsmån om de vill. Så länge de gör så på under 30%. Helst under deras resultat 2018 till och med också.
Du verkar ju ha en mycket märklig inställning till det här med politik och demokrati. Tror du att det är någonslags lek?

Nå, men i sak skulle t.o.m. en s-regering med svags parlamentariskt underlag sköta sig bättre än det nuvarande gänget, men bästa vore naturligtvis om s kunde öka i slutspurten!
Citera
2026-09-09, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du verkar ju ha en mycket märklig inställning till det här med politik och demokrati. Tror du att det är någonslags lek?

Nå, men i sak skulle t.o.m. en s-regering med svags parlamentariskt underlag sköta sig bättre än det nuvarande gänget, men bästa vore naturligtvis om s kunde öka i slutspurten!

Givetvis är det en "lek". Politikerna i stort spelar upprörda när de är på tv men kramas och skrattar gott med varandra efteråt.

S med vpk samt miljöfascisterna kommer knappast göra något bra

Om man inte vill ha höga skatter och otryggt samhälle
Citera
2026-09-09, 06:37
Medlem
Nån som minns hur långt Reinfeldt låg efter i opinionen i valet 2014?
Citera
2026-09-09, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Nån som minns hur långt Reinfeldt låg efter i opinionen i valet 2014?

Då förlorade han ju. Men du kanske tänker på 2010?
Sista veckan ledde han iaf 2010.
Citera
2026-09-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Då förlorade han ju. Men du kanske tänker på 2010?
Sista veckan ledde han iaf 2010.

Nä, menade 2014
Citera
2026-09-09, 09:25
Medlem
TV4 släpper en ny undersökning klockan 15:00

Sista chansen tror jag. Skulle Tidö minskat försprånget till 1-2% tror jag hoppet lever inför slutdebatterna.

Har gapet ökat till 3+% så tror jag att det är tack och godnatt.
Citera
2026-09-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Sista chansen tror jag. Skulle Tidö minskat försprånget till 1-2% tror jag hoppet lever inför slutdebatterna.

Jag tror det är mycket mer slumpartat vad folk kommer att rösta på nuförtiden, än det varit historiskt.
Det handlar om att vad många väljare upplever som de viktigaste frågorna.
1. Sveriges säkerhet och försvar.
2. Politiken om klimat/energi.
I dessa ämnen har Sveriges riksdag bara ett mycket begränsat inflytande, så det spelar mycket liten roll vilket parti man röstar på!
Citera
2026-09-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987

Ännu en ny Novus alltså. Har du källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in