Citat:
Ursprungligen postat av
liapunov13
Jag håller med dig här.
Jag tror t.ex. att Sverige mår bra med stramare invandring, skärpt straff till grova kriminella och låga skatter på arbete, pension, ISK sparande, mat, bensin och el.
Jag röstade Tidö som är närmare detta, men om någon annan koalition kan jobba med sådan orientering jag skulle bli mer än glad att se detta.
Det komiska är att det nog är väldigt få som inte håller med. Det är väl möjligtvis en definitionsfråga.
Tycker det kan vara värt att fundera på hur Sverige sett ut politiskt de senaste 150 åren och vad som egentligen har förändrats. Att vi har generellt högre levnadsstandard får vi se som en självklarhet, människan har alltid utvecklats.
Men det är ju bara att fundera på den allmänna rösträtten, kungens minskade makt, Socialdemokraternas gärning och för att nämna nån familj kan man ju dra till med Wallenbergarna och gör man det är man ju plötsligt ute i hela världen och rotar runt.
Framtiden kommer nog bli spännande. Det är fantastiskt att våra "ledare" helt tycks ha glömt saker som internet och små smidiga smartphones i näst intill allas fickor. Det är ganska fantastiskt jämför med för bara 25 år sedan.
Skådespelet kommer få sitt slut.
Du kan ju även fundera på det du listade som skäl att rösta på Tidö... Tänk lite prins John och Robin Hood där då prinsen representerar staten. Vet inte varför folk tror det skulle vara så annorlunda idag.
Fundera även på hur den minskande användningen av kontanter påverkar vanligt folk och samhället i stort. Lagar och kontroll är inte rätt väg att gå, "grovt kriminella" ska vi givetvis klara av att lagföra utan att inskränka på våra i grunden självklara fri och rättigheter.
Vilka är det som i alla tider berikat sig och vilka är det som berikar sig idag?
Självklart kan man inte påstå att Elon Musk har 10 biljoner kronor på ett sparkonto där han kan plocka ut pengar som han vill. Mycket är bundet i företagen. Men ändå,
10 000 miljarder i tillgångar är ju en del för att inte tala om makten och inflytandet det medför.
Det blir lite svårförsvarligt att vi som vanliga människor ska tvingas betala skatt på våra "förmögenheter" oavsett om de ökat eller minskat i värde. Därtill höga skatter på arbetsinkomster. Taket för fastighetsskatt hjälper säkerligen en del familjer runt storstäderna, men annars är det ju en fastighet taxerad över 2 000 000 kronor man ska äga för att komma undan och ser man till hur det ser ut i landet är så inte fallet för de allra flesta.