• 1
  • 2
2006-06-06, 01:17
Moderator
MondoBizarros avatar
Efter att ha plockat ner klippbordet på min åkgräsklippare och gjort rent (vilket var välbehövligt: ungefär 8 kg gräs satt fast därunder!) så skulle jag montera tillbaks alltihop igen.
Döm om min förvåning när remmen plötsligen verkade ha blivit längre!?

På midjan sitter en liten klisterlapp som tydligt visar hur den ska monteras och enligt den så är det hela mycket enkelt: remmen går från remskiva till remskiva och sen spänner man den med spännaren som sitter monterad i mitten av bakre remskivan.

Inga problem eller hur?
Fel!
Remmen har alltså växt för det är totalt omöjligt att montera dit den utan att den gnider mot sig själv!
Det störande i det hela är att före jag plockade ner den så var det minst 5 cm emellan, men nu ligger den dikt an!
Eftersom det är en gammal klippare så är inte klippbordet på något vis rörligt i längsled, så det är inte det som är problemet.

Snälla med-Flashbackare: nån av er måste väl ha varit med om samma sak och vet lösningen?
Mitt sista hopp innan det var dags att ringa närmaste järnhandel och fråga åkte precis hem efter att vi legat ute och krälat under en klippare i 2-3 timmar...före det har det varit 2 andra och tittat, men ingen kan lista ut hur det skall sitta.

Hjälp!!!
Citera
2006-06-06, 03:14
Medlem
Kloges avatar
Hittade en beskrivning här

http://www.stiga.se/pdf/owners_manua...0546-01_SE.pdf

Är det liknande din?Kanske är spännrullen på fel håll?
Citera
2006-06-06, 13:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Hittade en beskrivning här

http://www.stiga.se/pdf/owners_manua...0546-01_SE.pdf

Är det liknande din?Kanske är spännrullen på fel håll?

Jo, jag har hittat den också, plus en till på samma sida som jag tror handlar om en annan årsmodell.
Problemet är som sagt att även när jag följer den enkla beskrivningen så är remmen ändå för lång helt plötsligt!

Jag har letat på vartenda forum nätet över och ingen någonstans har tydligen haft det här problemet tidigare.

Detta driver mig från vettet...
Citera
2006-06-06, 20:16
Medlem
Megaforces avatar
Är det en spännrulle som sitter på en vridbar axel? Har ni vridit den åt rätt håll när ni spännt den? Försök fotografera aggregatet och lägg bilden nånstans så att vi kan kolla.
Citera
2006-06-07, 05:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det en spännrulle som sitter på en vridbar axel? Har ni vridit den åt rätt håll när ni spännt den? Försök fotografera aggregatet och lägg bilden nånstans så att vi kan kolla.

Svar ja, spännrullen sitter monterad på axeln i midjan, rakt under remskivan.
Bilderna som finns i pdf:en från Stiga stämmer, det är tyvärr inte det som är problemet.
Har idag tillbringat ytterligare 3 timmar med detta med en annan polare, som jag räknar som en av de smartare killar jag känner, men inte ens han lyckades lista ut hur det skulle sitta.

Det som stör mig är att remmen har suttit där förut och då var det gott om plats!
Det MÅSTE vara så att remmen ska dras på ett annat sätt, men hur kan jag inte för mitt liv begripa.
Citera
2006-06-07, 10:09
Medlem
Megaforces avatar
Är du säker på att remmen spänns inåt som i beskrivningen? Skall den inte spännas utåt? Är det en klockfjäder (cirkulär) i axeln som spänner remspännaren, eller en vanlig lös fjäder som på bilden?

Det kan ju vara så att remmen inte riktigt passar och att nån därför spännt den utåt genom att placera fjädern på en annan plats så att spännaren kan användas utåt istället för inåt som förmodligen är mer normalt?

Om det är en klockfjäder så måste den givetvis sitta åt rätt håll och spännas ett varv för att fungera som avsett.
Citera
2006-06-07, 19:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är du säker på att remmen spänns inåt som i beskrivningen? Skall den inte spännas utåt? Är det en klockfjäder (cirkulär) i axeln som spänner remspännaren, eller en vanlig lös fjäder som på bilden?

Det kan ju vara så att remmen inte riktigt passar och att nån därför spännt den utåt genom att placera fjädern på en annan plats så att spännaren kan användas utåt istället för inåt som förmodligen är mer normalt?

Om det är en klockfjäder så måste den givetvis sitta åt rätt håll och spännas ett varv för att fungera som avsett.

*Djup jävla suck*

Allt är rätt.
Fast fel.
Var inne idag på järnhandeln och fick dem att mäta hur lång en rem till min klippare ska vara.
Exakt så lång som min nuvarande rem är...

Det är nåt annat!
Jag kan bara inte lösa VAD det är!

Och angående dina ideér: bra men tyvärr.
Hade det gått så hade jag givetsvis, åtminstone temporärt spänt remmen utåt istället, men eftersom spännaren längst ut ser ut ungefär som en krok, dvs metallen fortsätter runt och upp över rullen där fjädern sitter, går tyvärr inte detta.

Tanken med hela konstruktionen är alltså att främre remmen alltid är spänd, när man kopplar in klippanordningen spänns bakre remmen.

Ärligt talat tror jag att jag kommer att bli tvungen att lämna in den, alternativt köpa en kortare rem.
Citera
2006-06-07, 19:34
Medlem
Avva66s avatar
Vi har en på klubben, om du lugnar dej ett par dar så ska jag fota lite på den.
Den är ifs 20 år gammal, men jag tycker mej känna igen beskrivningen.
Citera
2006-06-07, 20:46
Medlem
Avva66s avatar
Haha, jag hittade manualen, hoppas den här bilden kan hjälpa. Som sagt, våran modell är rätt gammal.

http://i81.photobucket.com/albums/j2...6/Park2000.jpg
Citera
2006-06-07, 21:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Haha, jag hittade manualen, hoppas den här bilden kan hjälpa. Som sagt, våran modell är rätt gammal.

http://i81.photobucket.com/albums/j2...6/Park2000.jpg

Hrm...fel rem.
Det är själva drivremmen från midjan och framåt.
Det är ju det som är så fånigt!
Kompisen och hans synska tjej var precis här, men inte ens hon kunde se vad felet är.

Fast har du en bild på den remmen också så får gärna lägga upp den!
Citera
2006-06-07, 22:09
Medlem
Avva66s avatar
Typiskt nog syns inte den remmen nå bra, men det är inte som så att aggregatet ska fram längre?

Bilder: http://i81.photobucket.com/albums/j240/avva66/Park.jpg

http://i81.photobucket.com/albums/j2...Sprngskiss.jpg
Citera
2006-06-08, 03:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Typiskt nog syns inte den remmen nå bra, men det är inte som så att aggregatet ska fram längre?

Finns det flera olika fästpunkter (t.ex för snöslunga?). Kanske aggregatet monterats på fel plats? Jag har ingen erfarenhet av just den här modellen (bara farsans åkklippare, men det är en helt annan konstruktion).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in