• 5
  • 6
2021-09-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Jag har passat på att köpa AT&T under dippar och när dollarn har varit billig, det har lönat sig bra de senaste 15 åren.
AT&T kommer förväntas dock sänka utdelningen ordentligt, typ halvering, när Warner Media slås ihop med Discovery och inte längre kommer vara en del av AT&T. Känns tveksamt även som rent utdelningscase framöver.

Själv har det inte blivit så mycket köp i utdelningscase på sistone eftersom jag inte hittat något direkt vettigt. Men jag köpte lite i Nobina (bussoperatören) när den föll efter rapport i somras. Det har den dock återhämtat nu så inte riktigt lika intressant längre på dagens nivå.

Mitt favoritcase bland utdelningsaktier senaste åren har annars varit norska Europris där jag gått +160% på aktien samtidigt som de betalat ~7% nånting i årlig direktavkastning. Nu känns den dock inte så billig längre och direktavkastningen har sjunkit till ~4,5 %, men åker den på någon rekyl neråt kan den kanske vara värd att kika på.
Citera
2021-09-13, 12:25
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kom ihåg att vi nog har reell inflation på 3-5% per år just nu och den lär inte sjunka på ett bra tag, så 2-3% direktavkastning om aktien sedan mest rör sig sidledes är direkt dåligt.

Spot on
Citera
2021-09-14, 06:57
Medlem
Tobak, olja, naturgas, fastigheter, telekommunikation och fordonsindustri. Exempelportfölj:

British American Tobacco
Exxon
ONEOK
Cibus Nordic Real Estate
Tele2
Volvo
Citera
2021-09-14, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, jag skall fylla på Tele2 nästa vecka. Riktigt bra utdelningar, samt man behöver inte äga jättesummor för att det skall bli roliga pengar att få ut.

Edit; ska även fylla på tråkTelia, pröjsa 36,90 för en aktie och få en krona utdelning, helt OK med mig. Har nu 1247 st med ett GAV på 35,71.

Sedan börjar utdelningsdelen av portföljen se bättre ut. Får se vad man mer hittar på där senare.

Ja, kanske Telia med nytt ledarskap kan komma ur sin negativa utveckling. Det har varit problem med ledning och inkompetenta direktiv från ägarna under lång tid. Göran Persson ville bygga en stor statlig portfölj av företag som kunde vinstutdela rakt in i statskassan. Flaggskeppen var just Telia och Vattenfall och strategin förvärv utomlands.

Och på den vägen har det varit..... nu med ledarskap från Tele2 så kanske, men ägarna är ju samma politiska tomhylsor som tidigare så....
Citera
2021-09-17, 08:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kom ihåg att vi nog har reell inflation på 3-5% per år just nu och den lär inte sjunka på ett bra tag, så 2-3% direktavkastning om aktien sedan mest rör sig sidledes är direkt dåligt.

3% avkastning från en aktie som rör sig sidledes är inte bra oavsett hur du vänder och vrider på det. Speciellt inte om aktien dessutom är dyr.
Citera
2021-09-23, 21:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
LUNE var verkligen klockren att fylla på. Inte nog med fina utdelningar, innehavet nu upp 11% i denna trögmarknad.
Citera
2021-09-23, 21:39
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
LUNE var verkligen klockren att fylla på. Inte nog med fina utdelningar, innehavet nu upp 11% i denna trögmarknad.

Bara en tidsfråga innan brent oil är över $80. Lune tjänar FETT med cash.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in