Citat:
Ursprungligen postat av
MahaNakhon
Jag är lite nyfiken kring "allt på en aktie". Varför vill du ha hela summan på en aktie om det ändå är en utdelningscase och om du vill ha "trygg hamn"? Varför inte sprida ut det på 5 innehav eller något sådant?
- Ta en titt på Acrinova B. Direktavkastning runt 3,5% per år (betalas två gånger per år), men caset är att det är en fastighetsaktie som just nu handlas med substansrabatt.
- Eller 2020 Bulkers, jag såg det på #fintwit i någon diskussion om bästa utdelningscase. Direktavkastning runt 10% per år, betalas varje månad. Dock vet jag ingenting om 2020 Bulkers.
- Annars kan Avanzas lista över bolag med högst direktavkastning kan ge lite idéer.
Jag har redan många aktier, fonder, marknader samt världsdelar. Även innehav och bolag jag tradear kortsiktigt. Detta innehav är del av portföljen som jag skall kunna strunta i x antal år och ligga med hög utdelning, cash i fickan för konsumtion utan att behöva sälja innehaven, med lite risk. Jag ser denna del av portföljen som ett högräntebankkonto.
Tackar, skall kika på dina länkar!
Edit: yes, jag kommer även dela upp denna summa, inte allt i ett bolag.