• 1
  • 2
2021-09-07, 21:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Så...jag har 50k som skall in i den bästa utdelningsaktien. Jag funderar på att fylla på Tele2 som jag tror kommer gå över 140 (med tanke på T-mobileaffären som gått i hamn och kommer generera extrautdelning). Problemet är att Tele2 redan är mitt största innehav, samt ligger med ett GAV på 109,62. Aldrig kul att höja GAV så mycket som denna 50k-transaktion skulle generera. Innehavet är nu strax över 60k. Jag tänker dock att Tele2 dessutom är en trygg hamn med fina säkerställda utdelningar om börsen skulle börja skaka. Folk torde söka trygg hamn isåfall.

Diskutera, rekommendera! Vi pratar långsiktiga utdelningsaktier här, inga raketer och/eller pump & dumps.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-07 kl. 21:36. Anledning: Stavfel
Citera
2021-09-07, 21:45
Medlem
Castellum
Citera
2021-09-07, 22:00
Medlem
De globala tobaksbolagen. Pga ESG vill inga fonder äga dem medan vinsterna gått upp, bolagen skiftar därför ut pengar i aktieutdelning vilket blivit en allt större del av börsvärdet.

7-8% direktavkastning är standard för bla BAT, Atria etc.

Folk brukar tobak i framförallt tredje världen oavsett läget i världsekonomin. Därför väldigt stabilt.
Citera
2021-09-07, 22:15
Medlem
Altria Group ($MO)
Citera
2021-09-07, 22:46
Medlem
Varför inte diversifiera med fonden Xact Högutdelande. Utdelning fyra gånger per år.

https://www.xact.se/Constituents?pro...3GXeFl32HDVpMq
Citera
2021-09-07, 23:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
De globala tobaksbolagen. Pga ESG vill inga fonder äga dem medan vinsterna gått upp, bolagen skiftar därför ut pengar i aktieutdelning vilket blivit en allt större del av börsvärdet.

7-8% direktavkastning är standard för bla BAT, Atria etc.

Folk brukar tobak i framförallt tredje världen oavsett läget i världsekonomin. Därför väldigt stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Altria Group ($MO)

Tackar, Altria ser ut som en väldigt stark kandidat. Svårt att se någon klå detta förslag.
Tack även till övriga tips.
Citera
2021-09-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Så...jag har 50k som skall in i den bästa utdelningsaktien. Jag funderar på att fylla på Tele2 som jag tror kommer gå över 140 (med tanke på T-mobileaffären som gått i hamn och kommer generera extrautdelning). Problemet är att Tele2 redan är mitt största innehav, samt ligger med ett GAV på 109,62. Aldrig kul att höja GAV så mycket som denna 50k-transaktion skulle generera. Innehavet är nu strax över 60k. Jag tänker dock att Tele2 dessutom är en trygg hamn med fina säkerställda utdelningar om börsen skulle börja skaka. Folk torde söka trygg hamn isåfall.

Diskutera, rekommendera! Vi pratar långsiktiga utdelningsaktier här, inga raketer och/eller pump & dumps.

LUNE?? Då är utdelningen även säkrad mot dollarn.

Så delar ju Volvo ut mycket närmaste åren.

Men de bästa utdelningsaktierna är nog utländska, Sverige har ju mest cykliskt och tillväxt.
Citera
2021-09-08, 09:44
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Men de bästa utdelningsaktierna är nog utländska, Sverige har ju mest cykliskt och tillväxt.

Instämmer, LUNE, eller generellt olja kommer förmodligen de närmsta åren bli utdelningsmaskiner.
Citera
2021-09-08, 14:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Instämmer, LUNE, eller generellt olja kommer förmodligen de närmsta åren bli utdelningsmaskiner.

Tackar. Bra förslag, jag har redan ett litet innehav i LUNE, ökar jag det innehavet sänker jag även mitt GAV som nu är 268,30. Som det ser ut nu blir det öka LUNE samt köpa Altria som "bästa utdelningsaktierna".
Citera
2021-09-08, 15:29
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Jag är lite nyfiken kring "allt på en aktie". Varför vill du ha hela summan på en aktie om det ändå är en utdelningscase och om du vill ha "trygg hamn"? Varför inte sprida ut det på 5 innehav eller något sådant?

Här är några idéer till potentiella innehav:
  • Ta en titt på Acrinova B. Direktavkastning runt 3,5% per år, baserat på nuvarande aktiekurs om 11,40 SEK (betalas två gånger per år), men caset är att det är en fastighetsaktie som just nu handlas med substansrabatt.
  • Eller 2020 Bulkers, jag såg det på #fintwit i någon diskussion om bästa utdelningscase. Direktavkastning runt 10% per år, betalas varje månad. Dock vet jag ingenting om 2020 Bulkers.
  • Annars kan Avanzas lista över bolag med högst direktavkastning kan ge lite idéer.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-08 kl. 15:33.
Citera
2021-09-08, 15:32
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
...
...

Jag tycker att det är konstigt att Volvo delar ut så mycket. Under de senaste två åren har de delat ut mer än bolagets hela EK. Och så har de mycket mindre EK än deras konkurrenter - Traton, Paccar, Hino, Daimler m.fl.

Jag tror inte att så stora utdelningar är hållbara långsiktigt och jag tror inte heller att Volvo kommer ha råd med så stora utdelningar framöver. Man ska inte glömma att en del utdelningar finansierades med försäljningar (t.ex. den gången Volvo sålde UD Trucks).

Just my 5 cents.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-08 kl. 15:36.
Citera
2021-09-08, 15:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Jag är lite nyfiken kring "allt på en aktie". Varför vill du ha hela summan på en aktie om det ändå är en utdelningscase och om du vill ha "trygg hamn"? Varför inte sprida ut det på 5 innehav eller något sådant?
  • Ta en titt på Acrinova B. Direktavkastning runt 3,5% per år (betalas två gånger per år), men caset är att det är en fastighetsaktie som just nu handlas med substansrabatt.
  • Eller 2020 Bulkers, jag såg det på #fintwit i någon diskussion om bästa utdelningscase. Direktavkastning runt 10% per år, betalas varje månad. Dock vet jag ingenting om 2020 Bulkers.
  • Annars kan Avanzas lista över bolag med högst direktavkastning kan ge lite idéer.

Jag har redan många aktier, fonder, marknader samt världsdelar. Även innehav och bolag jag tradear kortsiktigt. Detta innehav är del av portföljen som jag skall kunna strunta i x antal år och ligga med hög utdelning, cash i fickan för konsumtion utan att behöva sälja innehaven, med lite risk. Jag ser denna del av portföljen som ett högräntebankkonto.
Tackar, skall kika på dina länkar!

Edit: yes, jag kommer även dela upp denna summa, inte allt i ett bolag.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-08 kl. 15:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in