2021-09-08, 20:38
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, om du scrollar till mitt inlägg kl 19.10 så ser du status.

My bad! Följde hela tråden men lyckades på något vänster missa toppkommentaren (högst upp) flera gånger i rad.

Riktigt bra utdelningar!
Inte rädd för risken att totalavkastningen kan underprestera index?
Citera
2021-09-08, 20:47
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
My bad! Följde hela tråden men lyckades på något vänster missa toppkommentaren (högst upp) flera gånger i rad.

Riktigt bra utdelningar!
Inte rädd för risken att totalavkastningen kan underprestera index?

No probs, jo, sådant kan man grubbla sönder sig på, skönare att ta beslut. Jag ser hellre att en del av portföljen ger stabila utdelningar än att vara rädd för ett index som nu slår ATH. (Jag har dock en hyfsat diversifierad portfölj, jag blir inte fri från indexgrubblerier tyvärr)
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-08 kl. 20:50. Anledning: Korrigering
Citera
2021-09-08, 21:05
Medlem
Tele2 har varit bra under många år.
Citera
2021-09-08, 21:07
Medlem
Citat:
Traton (ink. Navistar) och Volvo har väldigt snarlika omsättningar enl. 2021 Q2.
Varför skulle Traton vara "väldigt litet" jmf med Volvo?

Traton omfattar bl.a. Scania, MAN, Navistar, Rio, Volkswagen Caminhões & Ônibus.
Traton äger också 25% av Sinotruck och det spekuleras i att andelen kommer att öka.

Okej, de är trea efter köpet av Scania. Det är nog rätt.

Kul hur den globala lastvagnsmarknaden hamnar i Sverige och Tyskland. Där Sverige inte nödvändigtvis alltid är lillebror.
Citera
2021-09-08, 21:27
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej, de är trea efter köpet av Scania. Det är nog rätt.

Tror att Traton kommer vara näst störst (sett till omsättning) dvs efter Daimler Trucks and Buses inom ett par kvartal. Möjligen redan från och med 2021 Q3. Navistar förvärvet ger en rejäl skjuts.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kul hur den globala lastvagnsmarknaden hamnar i Sverige och Tyskland. Där Sverige inte nödvändigtvis alltid är lillebror.
Ja, rätt sjukt att Sverige och Tyskland är så dominanta på den globala marknaden för lastbilar.
Citera
2021-09-08, 21:53
Medlem
Citat:
Sant. Kollade precis och Volvos kassa verkar vara störst i branschen. Fler utdelningar kan komma, vad vet jag. Inte för att andra har små kassor, och vissa har enorm uppbackning i ryggen - Traton av VW Group och Hino av Toyota.

Men jag tycker att Volvos nuvarande värdering är lite hög. Man kan skriva lång analys om det, men detta sätter det i perspektiv allra bäst: Traton är lika stora sett till omsättning och har mer EK. Men värderingen är mer än 3x lägre än Volvo. Man kan argumentera att Volvo för tillfället har bättre marginaler och utdelningar, men det är bara tidsfråga...

Omsättning (2021 Q2)
1. Volvo = 90,6 B SEK
2. Traton Group = 91 B SEK
- Traton = 7,07 B EUR (72 B SEK)
- plus Navistar = 2.2 B USD (19 B SEK)

EK, 2021 Q2
1. Volvo = 124 B SEK
2. Traton = 13,5 B EUR (137,6 B SEK)
- plus Navistar, men har inte kollat upp Navistars EK.

BV
1. Volvo = 389,21 B SEK
2. Traton = 12,15 B EUR (124 B SEK)

Rapporter:
Du missar ju de viktigaste siffrorna: vinst och lönsamhet. Vilket också är det som avgör värderingen. Jag ser heller inte varför "det bara är en tidsfråga" innan Traton kommer visa lika bra marginaler som Volvo? Tvärtom tror jag att du kan få vänta i en evighet på det. Liksom att Traton ska bli ett bra utdelningscase... (vilket ju är vad tråden handlade om).

Tyvärr är det bara Scania som är kvalitet i Traton och som visar god lönsamhet. Och med köpet av Navistar misstänker jag att man skapat sig ännu mer problem vad det gäller detta. Att sen flera höga chefer lämnat Traton på sistone och facket tar över allt mer kontroll i bolaget ökar inte direkt min lust att äga Traton https://www.dagensps.se/foretagare/i...cket-tar-over/.
Citera
2021-09-08, 22:59
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Du missar ju de viktigaste siffrorna: vinst och lönsamhet.
Kompetenta företag brukar komma till vettiga vinstnivåer tidigare eller senare. Oftast tidigare.
Tyckte att Traton var tydligt uppvärderings-case.

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Att sen flera höga chefer lämnat Traton på sistone och facket tar över allt mer kontroll i bolaget ökar inte direkt min lust att äga Traton https://www.dagensps.se/foretagare/i...cket-tar-over/.
Detta är dock en rejäl röd flagga, tack för länken.

Verkar som att fackrepresentanten Bernd Osterloh har mycket inflytande och retar gallfeber på ledningen.
Citera
2021-09-08, 23:34
Medlem
Citat:

Ja, rätt sjukt att Sverige och Tyskland är så dominanta på den globala marknaden för lastbilar.

Häftigt. American trucking... No more.... de drömmer om en Volvo...
Citera
2021-09-09, 14:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Nu fyllde jag på LUNE, nästa utdelning Okt 5,65%.
Citera
2021-09-12, 08:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Tele2 har varit bra under många år.

Yes, jag skall fylla på Tele2 nästa vecka. Riktigt bra utdelningar, samt man behöver inte äga jättesummor för att det skall bli roliga pengar att få ut.

Edit; ska även fylla på tråkTelia, pröjsa 36,90 för en aktie och få en krona utdelning, helt OK med mig. Har nu 1247 st med ett GAV på 35,71.

Sedan börjar utdelningsdelen av portföljen se bättre ut. Får se vad man mer hittar på där senare.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-12 kl. 08:29.
Citera
2021-09-12, 09:35
Medlem
Jag har passat på att köpa AT&T under dippar och när dollarn har varit billig, det har lönat sig bra de senaste 15 åren.
Citera
2021-09-12, 10:17
Medlem
Kom ihåg att vi nog har reell inflation på 3-5% per år just nu och den lär inte sjunka på ett bra tag, så 2-3% direktavkastning om aktien sedan mest rör sig sidledes är direkt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in